• Jeenniii

4 mån som vänt på "mat dygnet" ammar mycket nattid och knappt på dagen. HJÄLP!

Har en son som blir 4 månader nästa vecka. Har sedan någon dag helt vänt på "matdygnet". Nu äter han mycket mer nattid och knappt på dagen.

Om jag går tillbaka ett dygn så har det sett ut såhär:
    Då har han ammat:
    (ca)

18
    22
    02
    05
    7,30
    10
    16,30

Helammar. Och amningen varierat i tid. Dagtid mellan 5-10min och nattetid 20-25min.
    Har såklart tagit upp detta med BVC, och hon tyckte jag ska försöka "vända" tillbaka matrutinerna så han äter mer på dagen. Men frågan är hur?
    Ska testa och ge honom napp när han vaknar till på natten, vaknar han igen ska jag amma honom. och på så sätt försöka förskjuta på det hela.
    Är det någon som haft så här? och hur har ni gjort då?

Kan tillägga att jag tycker inte det är speciellt jobbigt med nattamningen, är bara glad att han äter ordentlig då. men för hans egen skull, så han får sova mer.
    Kan också tillägga att han mår bra för övrigt. Han är pigg och glad, knappt aldrig gnällig. Sover bra annars.
    Men vill ha tips på hur jag kan göra..

• Svar på tråden 4 mån som vänt på "mat dygnet" ammar mycket nattid och knappt på dagen. HJÄLP!
  • MissKaos

<hsr inga bra ideér mer än: Lägg till honom varanna timme på dagen -äter han bara liite mer än igår så är ni ju på väg. Och, kanske kan du försöka ta bröstet för honom på natten? När den mest intensiva ätningen är över? Så att han ifår i sig lite mindre då? Eller "vägra" honom bröstet efter ett viss klockslag tex mellan 4 och 6 första natten och sedan mellan 3 och 6? Vet inte omdet skulle fungera men det kanske kan vara en idé?

ღNär barnen sommnar vaknar moderskärleken ღ
  • Plutteli

Alltså... som jag ser det på ditt lilla "schema" så äter han ca 3 gånger på dagen och 4 på natten, med andra ord ingen stor övervikt för nattamningen. Att han äter mer på natten kan bero på följande:

Det är lugnare på natten, han har mer tid för att verkligen slappna av och äta.
    Mjölkproduktionen ökar nattetid
    Att han ammar längre tid kan bero på att han "snuttar" i större utsträckning då, dvs. bara ligger vid bröstet för gos, och på dagen har han inte tid utan vill hinna vara med och kika på sin omgivning :)

I övrigt så ska du veta att mjölken innehåler lugnande hormoner, dessa gör att ett barn som ammats snabbare somnar om och fort går ner i djupsömn till skillnad från ett barn som fått annan mat. Så vad gäller att hans ka "sova bättre" tror jag faktiskt inte du behöver oroa dig så länge han verkar nöjd och glad på dagen, för då får han den sömn han behöver :)

Jag hade f.ö en liknande period men min dotter när hon var lite äldre, då ammade hon kanske 2 gånger på dagen och 10 på natten (dvs en mycket större skillnad än vad du har just nu), men hon var ändå alltid glad på dagen och mådde bra, efter ca 2 månader så ändrade det tillbaka sig av sig själv när vi höll på alla andra rutiner som uppvak och nattning :)

• Jeenniii

Misskaos:
    Vill hellst inte att han bara ska "småsnutta" under dagen, ofta. Får då blir han inte riktigt mätt, och får kanske inte i sig den feta mjölken heller som är viktigt. Vill hellre amma när han är riktigt hungrig, så han äter det han behöver då.
    Sen tror jag inte att jag skulle kunna vägra ge honom bröstet heller. :/ Men tack för svaren ändå :)

Plutteli:
    Jo, jag tycker han äter "okej" på dagen. Men som idag tillexempel. Tyckte det gick alldeles för lång tid mellan 10-16.30. däremellan åt han ingenting. Eller jo, 2 tsk smakportion av morot och potatispure.
    Har märkt på honom att dagtid när han ammar att han har fullt upp med allt runtomkring. Ibland måste jag lägga en filt över för att han inte ska vara så distraherad av allt annat när han äter.
    Vet att det inte är så stor skillnad dag och natt. Men om det på något sätt går hade jag hellre sett till att han åt fler mål dagtid än nattid.
    Ska till BVC imorgon och väga honom, förhoppningsvis har han inte gått ner.
    Men som med allt annat. När rutiner ändras drastiskt, så blir man ju orolig. Och speciellt när det är första barnet, och man inte har så mycket att jämföra med.
    Tack för ditt svar!

• Plutteli
    Jeenniii skrev 2010-02-10 19:42:34 följande:
    Misskaos: Vill hellst inte att han bara ska "småsnutta" under dagen, ofta. Får då blir han inte riktigt mätt, och får kanske inte i sig den feta mjölken heller som är viktigt. Vill hellre amma när han är riktigt hungrig, så han äter det han behöver då. Sen tror jag inte att jag skulle kunna vägra ge honom bröstet heller. :/ Men tack för svaren ändå :) Plutteli: Jo, jag tycker han äter "okej" på dagen. Men som idag tillexempel. Tyckte det gick alldeles för lång tid mellan 10-16.30. däremellan åt han ingenting. Eller jo, 2 tsk smakportion av morot och potatispure. Har märkt på honom att dagtid när han ammar att han har fullt upp med allt runtomkring. Ibland måste jag lägga en filt över för att han inte ska vara så distraherad av allt annat när han äter. Vet att det inte är så stor skillnad dag och natt. Men om det på något sätt går hade jag hellre sett till att han åt fler mål dagtid än nattid. Ska till BVC imorgon och väga honom, förhoppningsvis har han inte gått ner. Men som med allt annat. När rutiner ändras drastiskt, så blir man ju orolig. Och speciellt när det är första barnet, och man inte har så mycket att jämföra med. Tack för ditt svar!
    Jag tror inte du behöver oroa dig avsevärt, jag förstår att det känns konstigt att han inte är hungrig under en sådan lång period, men just nu är annat lite viktigare för honom än mat! Men tro mig, han kommer inte låta sig själv svälta :) Och jag tror att ju mer ni får in rutiner kring smakisarna och dessa utökas kommer han att ställa om sig igen till att på dagen äter man mest och på natten i undantag :)

Det jag kan tänka mig som kan hjälpa bäst just nu är att du låter det gå max 4 timmar mellan målen, och om han ändå inte visar tecken på hunger just då så testa att gå in i ett rum, släck ner och låt det vara lugnt och mysigt som på natten och se om han inte vill amma då :) Äter han mer på dagen igen kommer han ju minska behovet av mat på natten igen! Men annars tycker jag inte det låter konstigt på nått vis det din lille rackare pysslar med!
  • Jeenniii

Nej, jag vet ju att han äter när han verkligen är hungrig. :) Det possitiva var ialf att han verkade gilla smakisen. Första gången idag, och han ville till och med ha mer. Ett stort plus ialf.

Brukar nästan alltid gå in och amma han i vårt sovrum när vi är hemma, även hos vänner går jag ifrån så vi är i fred i lugn och ro. Men får fortsätta som vi gör, och helt enkelt hoppas på att han vänder tillbaka :)
    Tack!

• vittra

Håller med plutteli och tycker du ska försöka fokusera på att ha en lugn tillvaro en period under dagen! Och se om det blir någon skillnad.

Däremot håller jag också med Misskaos och tycker att du måste försöka erbjuda bröstet oftare. Det är inte troligt att han kommer småsnutta om du erbjuder varje 2-3 timme, är du orolig gällande den feta mjölken kan du pumpa ut lite för hand först så att det blir mindre av den tunnare mjölken.

Jag tror att det är bättre att börja i den änden att du ammar tätare på dagen, än att förvägra honom bröstet på natten så att han får vara hungrig tills det är "läge" att amma. Annars brukar den typen av råd flöda rätt mycket i sådana här sammanhang...

Eftersom du inte är nöjd med situationen så bör du ju försöka få till en förändring på nåt sätt åtminstone, och att erbjuda bröstet lite oftare dagtid tycker åtminstone jag är ett logiskt alternativ

• Jeenniii

vittra:
    Jag erbjuder ofta bröstet när det gått ca 2-3 timmar. men ofta suger han bara lite grann, sen vill han inte ha. Som innan idag, då åt han vid 10 tiden. Sen igen ordentligt vid 16.30. Däremellan la jag han vid bröstet 2 gånger för att få han att äta lite. Men samma där, bara några få sug, sen ville han inte ha. Han bara låg och titta på mig, som smila..
    Är lite rädd för att "truga" med amningen, så det blir negativt för honom, om man lägger till honom för ofta o han inte vill ha, istället för att se till att han äter när han ÄR hungrig.

Men ska ner på BVC imorgon bitti, och prata mer med henne om hur vi ska göra.
    Men tack för svaret! :)

• Cloud Berry

Testa att lägga dig i sovrummet och ha tyst och lugnt och gärna lite mörkt så att han får ro att äta och slappanr av Amma varje timme till en början och se hur det går.

Min yngsta har i princip krävt 100% lugn och ro de första 6-7 månaderna när hon skulle amma.

• Jeenniii

Cloud Berry:

Ja, ska börja med det, och göra det VARJE gång vid amning dagtid. och se om det blir bättre. Förstår ju att det händer mycket för dem små nu, i den åldern. Dem upptäcker mycket osv.
    Är väl egentligen inte så orolig att han äter för lite så sätt. Men just att han verkar så Ointresserad dagtid. Det är mest det som oroar mig.

• Cloud Berry
    Jeenniii skrev 2010-02-10 22:04:22 följande:
    Cloud Berry:Ja, ska börja med det, och göra det VARJE gång vid amning dagtid. och se om det blir bättre. Förstår ju att det händer mycket för dem små nu, i den åldern. Dem upptäcker mycket osv.Är väl egentligen inte så orolig att han äter för lite så sätt. Men just att han verkar så Ointresserad dagtid. Det är mest det som oroar mig.
    Jag tror att han kommer att amma på dagen om han slipper bli distraherad. Jag tyckte det var ganska skönt att gå ifrån ett par minuter och amma i tystnad, en kort paus varje timme.
    Ammar man ofta så äter de sällan längre än 5-10 minuter.

Just runt 4 månader så börjar bebisen bli väldigt nyfiken på allt som händer runt omkring så finns det något att titta och höra på så ligger fokus på det och inte amningen.
Svar på tråden 4 mån som vänt på "mat dygnet" ammar mycket nattid och knappt på dagen. HJÄLP!