• noorah

Vad är typiskt "svenskt" för dig?

som rubriken lyder...

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • Svar på tråden Vad är typiskt "svenskt" för dig?
  • Sharatain

den där frågan är typiskt svenskt för mig. XD

• Eisa

Supa skallen av sig eller inte supa alls.

Bag-in-box-kärringar som dränker sina liv i vin. Tror att de kompenserar för John Silver-rökningen för i Itaaaalien dricker man vin och där dör iiiiingen.

Bo i nybyggda enplansvillor med två barn och åka till Thailand.

• Esther M

att förvänta sig att någon annan måste ha ansvar för allt i livet som kan gå fel. om man blir sjuk, försäkringskassan, om man krockar försäkringsbolaget, om man blir sjuk på resan, vem som helst förutom en själv.

• Eisa
    Esther M skrev 2010-02-10 20:10:01 följande:
    att förvänta sig att någon annan måste ha ansvar för allt i livet som kan gå fel. om man blir sjuk, försäkringskassan, om man krockar försäkringsbolaget, om man blir sjuk på resan, vem som helst förutom en själv.
    Ja det är väl det vårt trygghetssystem har orsakat. Men jag tycker det är positivt. Tänk att vi litar så mycket på trygghetssystemet i det här landet att vi inte behöver känna olidlig stress över levnadsstandarden. Det är ju fantastiskt!

Visst kan det slå över och bli så att vissa litar för mycket på samhället och för lite på sig själv, men det är det värt för att bo i ett välfärdssamhälle.
  • jaghopparhögt
    Eisa skrev 2010-02-10 20:11:59 följande:
    Ja det är väl det vårt trygghetssystem har orsakat. Men jag tycker det är positivt. Tänk att vi litar så mycket på trygghetssystemet i det här landet att vi inte behöver känna olidlig stress över levnadsstandarden. Det är ju fantastiskt! Visst kan det slå över och bli så att vissa litar för mycket på samhället och för lite på sig själv, men det är det värt för att bo i ett välfärdssamhälle.
    Det är nog slut snart ska du se :)
  • Eisa
    jaghopparhögt skrev 2010-02-10 20:13:59 följande:
    Det är nog slut snart ska du se :)
    Klart det inte är. Sverige är for ever ett välfärdsland med ett bra trygghetssystem.
  • Esther M
    Eisa skrev 2010-02-10 20:11:59 följande:
    Ja det är väl det vårt trygghetssystem har orsakat. Men jag tycker det är positivt. Tänk att vi litar så mycket på trygghetssystemet i det här landet att vi inte behöver känna olidlig stress över levnadsstandarden. Det är ju fantastiskt! Visst kan det slå över och bli så att vissa litar för mycket på samhället och för lite på sig själv, men det är det värt för att bo i ett välfärdssamhälle.
    det kan jag hålla med om. dock blir jag ofta irriterad på gnällspikar i aftonbladet som står där men uppfordrande min och säger -"vem ska ansvara för det här? jag har köpt ett hus jag inte kan betala för och nu vill banken ha sina pengar. nu kommer mina barn att svälta ihjäl, och försäkringskassan vill att jag ska söka jobb fastän jag har dålig hårväxt och kan inte arbeta. NÅGON måste ju ha ansvar för min situation!!"
Svar på tråden Vad är typiskt "svenskt" för dig?