• Anonym (orolig)

Misslyckad medicinsk abort

Är det någon som varit med om något liknande?

I lördags så tog jag min mifegyn tablett och skulle sedan tillbaks till sjukhuset på måndag för att ta cytotec tabletterna och utföra aborten på sjukhuset eftersom jag bor 7 mil därifrån.

Allt var ok under lördagen förutom lite ont i magen på kvällen, på söndagen kände jag inget alls och var ute och skottade snö precis som vanligt.

Däremot vaknade jag tidigt på måndag morgon och blödde rejält.
    När jag klev ur bilen utanför sjukhuset kände jag att  "någonting kom ur mig" och jag berättade det för barnmorskan och hon fick undersöka vad det var. De kunde inte riktigt se vad det var men antingen så var det en del av moderkakan eller slemhinna.

Så jag fick föra upp 4 st cytotec tabletter i slidan och lägga mig ner i en timme. Förberedd på att det skulle göra ont och allt.

Efter 3 timmar hade inget hänt, ingen smärta och bara blod som kom.
    Så jag fick svälja 2 cytotec tabletter och fortsätta vänta. Utan resultat.

Så när klockan blev 16.00 var det bara att åka hem, och jag blev helt förstörd.
    Ville ju inte åka när det bara var halvklart och jag var så rädd för vad som kunde hända när jag har så långt till sjukhuset. :(

Fick till slut göra ett VUL och det konstaterades att ungefär hälften var kvar men det fanns inget mer att göra och jag blev tvungen att åka hem.

Vetskapen av att jag fortfarande har ett dött foster inom mig känns helt absurd,
    nu vet jag ju precis vad det är som jag väntar på och att det kan komma när som helst. Ångest inför varje gång jag går på toaletten pga. att jag är livrädd för att se något som man inte borde.
    Och dessutom blöder jag nästan inget längre och då känns det ju ännu mer avlägset att något skulle komma?

Ville ju bara få det överstökat så att man kan börja sin bearbetning och gå vidare i livet. Men det här känns mer som traumatisk tortyr. Om jag hade vetat att det skulle bli så här så hade jag aldrig gjort det.

Ska tillbaka till sjukhuset på fredag men det känns långt dit och många tankar kommer att ha passerat mitt huvud vid det laget.

Som jag skrev i början... är det någon som varit med om något liknande eller vet vad som händer nu när det inte gick riktigt som det skulle?

Tacksam för alla svar

Mvh Orolig

• Svar på tråden Misslyckad medicinsk abort
  • Anonym

Kan berätta min historia.
    Jag kom till sjukhuset klockan 9, tog alla tabletter som behövdes och la mig i en säng och väntade en halvtimme på att dom skulle verka. Tiden gick, klockan 12 kom en sköterska in och undra om jag satt igång och blöda men det hade jag ju inte, bara någon strima blod. Klockan blev 4 och fortfarande inget foster och knappt inget blod, dom gjorde ett ultraljud men såg ingenting. Åkte hem och trodde att det kanske hade åkt ut dagen innan då jag fått några blodklumpar. Blödde inte speciellt mycket hemma men dagen efter framåt kvällen när jag var ute och gick kände jag hur något kom ut. Sprang in på toan och i bindan låg något man inte vill se. Och det var inte förens hela aborten var gjord jag satte igång att blöda.

Andra aborten gick mycket smidigare, gjorde den hemma, kände hur något kom ur mig flera gånger och sprang mycket på toan, men allt var borta framåt kvällen.

• Enniie

Min första abort som jag gjorde, så stöttes inte hela fostret ut som det skulle. Så efter efterkontrollen så fick jag börja om igen eller vad man nu skall säga. (detta var ca 8 år sedan, så jag minns inte riktigt), men efter det gick det väl an, men det resulterade i att jag blödde i sammanlagt 5 månader efter att jag tog första tabletten.

• Anonym (Chock!)

Jag fick precis som du mifegyne tabl. som jag skulle ta på en lördag. Gjorde det,och det hände inget. Mådde bara sjukt dåligt. På Måndagen åkte jag in som avtalat och fick slidpiller. Hade sjukt ont efter 2 timmar,och blödde rikligt. Sköterskorna kollade efter varje toalettbesök. Efter 4-5 timmar fick jag åka hem. De "trodde" fostret hade kommit ut.
    Blödde från och till i 4 veckor. En dag hade jag helt sjukt ont i ryggen. Trodde jag skulle gå av på mitten. Var på toa,och vad ser jag i trosan? Det såg precis ut som ett foster!! Ringde i panik till akuten,men där påstod de att det bara var koagulerat blod.
    Jag såg det själv,och jag har nog sett blodklumpar förut,och det som kom ut var inte en blodklump! Smärtan försvann direkt efteråt.
    Vet ännu inte vad detta var. Slutade blöda efteråt.

• Anonym

Nu vet jag faktiskt inte rent medicinskt vad som kommer att hända, har inte varit med om det själv. Men jag tycker det låter riktigt traumatiskt!! Kräv att få prata med någon, kurator kanske? Vet att de flesta kuratorer brukar vara superduktiga.

• Anonym (Missfallet)

Du har i alla fall fått ta beslutet själv.

Vi som får MA i v 13 får samma behandling, och blir hemskickade direkt att få ut det i badkaret fast vi haft ett dött foster i oss i 3-4 veckor redan kanske.

Man överlever även det, men Cytotec är ett skitläkemedel tycker jag, för de funkar inte alls så som det stod i instruktionen jag fick. Det stod att de skulle verka efter 5-6 timmar. Det tog närmare 14 timmar (!) och då hade allt smärtstillande slutat värka, så jag satt och bara skakade och grät av smärta i ett par timmar tills mannen kunde få tag i nya piller.

Fick strula i en månad efteråt med tre gynundersökningar för att se om allt kommit ut, läkarna var inte överens, alla sa olika saker. En gav mig fler jävla tabletter mitt i "fel" del av menscykeln som redan hade kommit igång svagt, jag vet precis var i cykeln jag är.

Inget hände precis som jag sa, hon sa på telefon "vänta och försök röra på dig lite" Du sa jag, jag har precis tränat skiten ur mig på gym i 2.5 timmar och DET HÄNDER INTE ETT SKIT! för jag vet att det inte är öppet där nere just nu, möjligen hade det hänt nåt om du gett tabletterna vid nästa "mens".

Den sista läkaren verkade någorlunda veta vad han pysslade med, allt var ok. Men de första fyra läkarna som var inblandade ger jag inte tre ruttna lingon för, de verkade inte kunna nåt alls och missade även att jag hade en cysta stor som en clementin på äggstocken.

• Anonym (hemskt)

jag gjorde en abort i juni förra året som inte heller gick som den skulle det var en hemabort och fostret kom ut hemma i mina trosor och blödde något fruktansvärt så efter ett antal timmar och byte av bindor va 15de minut så åkte vi in och fick göra ett UL och de visade att de var massor med rester kvar i livmodern fick nya tabletter (cytotec) och fick stanna kvar över natten på avdelningen för att se om de gjorde någon nytta hade iof slutat blöda när ja kom in på gynakuten och blödde ingenting efter dom nya tabletterna så det slutade med en tripp ner till OP senare på dagen då tabletterna var värdelösa

• Anonym (pust!)

Jag gjorde medicinsk abort pga ofosterlig graviditet den 13 januari efter att ha väntat på tid i tre veckor! Det tog några timmar och jag blödde rätt rejält. Sköterskan på avdelningen sa att hon sett att det som skulle komma ut kommit ut och jag fick åka hem. I dag, drygt fem veckor senare och tre!! cytotec behandlingar senare har gravt-estet övergått från tydligt till svagt positivt, det går alltså åt rätt håll! hade tid för skrapning i morse men efter g-test som då visade svagare och VUL som visserligen visar på rester men som är så små att kroppen själv troligen fixar det blev det inställt. Tro mig! Jag vet vad du menar, det är jätte jätte jobbigt! Jag sitter nu här med världens sammandragningar, dålig mage och kräkningar efter att ha tagit de sista cytotec tabletterna jag kommer att ta under den här jobbiga resan, har tagit tolv stycken hittills under dessa veckor och ber till gud att detta ska vara över nu. Jag kan avslutningsvis säga att jag aldrig gör om detta, skulle detta hända mig igen så väljer jag kirurgisk. Visst, det kan bli komplikationer även då men förhoppningsvis slipper jag gå och blöda i fem veckor innan åtgärder vidtas. Kramar till dig!

• Anonym (en till)

Jag har läst vad ni alla har skrivit och va med om samma den 23/12...låg inne hela dagen och fick ta fler tab och trodde att allt hade kommit ut men efter 4veckor minskade blödningen och efter 5 börja de om och efter ett toalettbesök kom de ut något som jag vet vad de är trotts att min läkare påstår något annat och mena på att jag blöde så länge berodde på att jag fick mens men de är skit snack men han gjorde ett vul och allt var då borta men jag håller med att tabletterna är inte OKEJ och jag har många som har gjort en medisink abort så där av valde jag detta men ALDRIG att jag skulle rekomendera detta,har gjort 2 skrapningar i unga år och dem va lika jobbiga psykiskt men detta va en mardröm.valde detta för jag har 2små barn hemma och ville få de gjort inannan jul men att må illa en hel helg så jag spyde som en gris och sen efter pga all medicin hade jag såna fruktansvärda smärtor så de blev inte alls som jag hade tänkt mig...ts och alla ni andra som fick gå så länge varför gjorde dem ingen skrapning???Bm sa till mig att blir de komplikationer och att de drar ut på de så ska man få en tid för skrapning pga att man kan bli sjuk!
    Kram på er alla där ut som har gått igenom detta...och de blev värre änn vad man ha tänkt sig

• Anonym

Jag var med om en jobbig abort. Åkte in på morgonen och fick cytotec. Började blöda klumpar redan efter ett par timmar så de skickade hem mig redan innan lunchtid. Hade svårt att ta mig hem pga svåra smärtor i magen. På återbesöket 3 veckor senare visade det sig att jag fortfarande var gravid och att fostret levde!!! Det hela var väldigt traumatiskt eftersom jag inte ville göra abort i första hand, jag gjorde det för min killes skull. Dock vågade jag inte behålla fostret eftersom det kunde ha skadats av cytotecen. Gjorde kirurgisk abort dagen efter och blödde i en månad.

• Anonym (nyss gjort)

Ursäkta, men jag måste fråga, jag tog de där slidtabletterna i går, blödde lite klumpar efter fyra timmar, sedan bara vanligt blod och detta har fortsatt i sakta mak.

Alltså inget koagulerat blod, eller klumpar.

Mår bra, inget ont alls.

Varför kommer det inga klumpar?

• Anonym (obehagligt)

Samma men ändå inte. Jag var på en privat klinik eftersom det var för lång kö till sjukhusen i göteborg. När dagen gått och de skulle kolla om allt var klart så var det precis som för dig att minst hälften var kvar. Då satte de mig i gynstolen och sög ut resten. Mycket obehagligt och jag har aldrig hört att man gör på det sättet (läste ju på när jag kom hem). Gjorde ont i öven en vecka efter men jag kan tänka mig att det är betydligt värre att åka hem och veta att en del av fostret finns kvar.

Jag antar att de kommer skrapa dig på fredag om inte kroppen tagit hand om situationen själv innan dess. Känner sååå med dig och förstår att du har det jättejobbigt.
    *kram*

• Anonym (pust!)

Är det någon som haft bruna flytningart i en hel evighet efteråt? Jag har skrivit ett tidigare inlägg här där jag beskriver hela historien jag gått igenom, har nu tagit 14!! cytotec sammanlagt under dessa nu 6 veckor som detta pågått, de senaste tog jag förrförra Tisdagen, alltså den 16 Februari då det enligt VUL fanns lite rester kvar som kroppen själv skulle ta hand om, testade negativt först i Fredags, 6½ vecka efter "första försöket" med cytotec. Efter de sista tabletterna hade jag ganska rejält ont, ungefär som vid det första försöket, rejäl mensvärk. Efter det blödde jag sparsamt, typ halva tampongen, i någon dag, sedan bara en strimma på ena sidan av tampongen i någon dag men ännu så har jag bruna flytningar..inte så att det kommer ut så mycket med stoppar jag dit en O.B så blir det på den. När ska detta ta slut?!! Inte för att jag vill låta okänslig eller så men jag vill bara se en ände på detta elände så jag inte blir påmind hela tiden. Dessutom skulle det inte vara fel att få tillbaka sexlivet! Har inte så mycket som sett åt sambon sedan i December..man känner ju sig så fruktansvärt ofräsh! Nu har både jag och sambon dessutom åkt på världens förkylning och bara snorar och fräser..sex känns som ett avlägset minne! :) All uppmuntran och positiva erfarenheter mottages tacksamt :) kram på er!

• Anonym

Är i samma sits. Sju veckor har gått sedan aborten, som inte funkgerat (medicinskt) 3 sytotec behandlingar och 2 akut besök till gyn med störa blödningar och läkarna gett olika besked (lite rester kvar, mycker rester kvar????).
    Idag gjorde jag en skrapning och tydligen hade jag mycket rester kvar. Fy fan säger jag bara. Ett elände som aldrig tar slut. Nu hoppas att jag slipper besöka kvinnokliniken mer.
    Vill lämna allt detta bakom mig.

• Anonym (just nu)

Jag tog mina slidtabletter hemma för snart 3tim sen. Det har inte hänt nåt!!

Känns lite skumt i magen, det är allt. Så just nu ser det ut som att jag måste ta dom där två tabletterna som ska sväljas, så får man se vad som händer efter det.

Är vädligt orolig och rädd nu, hade ju hoppas på att detta skulle funka. Läkaren rekomenderade detta, då hon tyckte en skrapning kunde medföra risker. Men ja, nu känns det som att jag tog fel beslut :(

• Anonym
    Anonym (just nu) skrev 2010-03-24 10:41:28 följande:
    Jag tog mina slidtabletter hemma för snart 3tim sen. Det har inte hänt nåt!!Känns lite skumt i magen, det är allt. Så just nu ser det ut som att jag måste ta dom där två tabletterna som ska sväljas, så får man se vad som händer efter det.Är vädligt orolig och rädd nu, hade ju hoppas på att detta skulle funka. Läkaren rekomenderade detta, då hon tyckte en skrapning kunde medföra risker. Men ja, nu känns det som att jag tog fel beslut :(
    Oroa dig inte. För många fungerar det och sen finns det vissa fall där det inte fungerat. Boka en efterkontroll så att dem kan se att allt är borta.
  • Anonym (exakt samma)
    Anonym (Chock!) skrev 2010-02-12 20:54:07 följande:
    Jag fick precis som du mifegyne tabl. som jag skulle ta på en lördag. Gjorde det,och det hände inget. Mådde bara sjukt dåligt. På Måndagen åkte jag in som avtalat och fick slidpiller. Hade sjukt ont efter 2 timmar,och blödde rikligt. Sköterskorna kollade efter varje toalettbesök. Efter 4-5 timmar fick jag åka hem. De "trodde" fostret hade kommit ut. Blödde från och till i 4 veckor. En dag hade jag helt sjukt ont i ryggen. Trodde jag skulle gå av på mitten. Var på toa,och vad ser jag i trosan? Det såg precis ut som ett foster!! Ringde i panik till akuten,men där påstod de att det bara var koagulerat blod. Jag såg det själv,och jag har nog sett blodklumpar förut,och det som kom ut var inte en blodklump! Smärtan försvann direkt efteråt. Vet ännu inte vad detta var. Slutade blöda efteråt.
    Precis så var det för mig också! Fast jag var på jobbet när fostret kom ut. Det var en himla tur att min man var där och kunde köra mig hem. Naturligtvis ringde jag till akuten och fick samma svar, men blodklumpar ser inte ut så. Det såg ju ut som en liten räka med ett huvud på.
  • Anonym (Chock!)

Precis,man borde ju veta själv om det är blodklumpar eller något annat. Hemskt att det får gå till så!

Svar på tråden Misslyckad medicinsk abort