Går bugaboo cameleon att ha på landet?
Är det någon som har bugaboo cameleon och bor på landet? Jag är sugen på den men är osäker på om den går att köra på grusvägar.
Är det någon som har bugaboo cameleon och bor på landet? Jag är sugen på den men är osäker på om den går att köra på grusvägar.
Har en Bugaboo Cameleon o älskar den på de flesta sätt o vis, haft den sen -06. Men efter denna polarvinter och med våran grusade uppfart ser jag vissa begränsningar, den är svårkörd i vissa sammanhang. Antingen köper du en vagn med stora hjul eller köper vinterhjulen till bugaboon. Det är en supervagn annars!
Köper du vinterhjulen så är det inga problem. Vi var på en skärgårdsö med våran Bugga för ett par år sedan med inga riktiga vägar. Då funkade det bra med vinterhjulen. De små hjulen kilckade vi på på båten på väg till fastlandet. Smidigt!
Jah är av en helt annan åsikt...
Jag hade en Bugga (Cam) förut, och var supernöjd i början. Smidig i stan, på caféer kunde vi vara 3-4 stycken Buggor, (haha!) och vi tog inte mycket plats. Rymlig liggdel, enkel att ta loss och bära med sig, även som "resesäng". Sittdelen ergonomisk och vändbar, kunde börja med den tidigt när pojken protesterade över att ligga ner. Supersmidig att ta loss och vända när han då och då ville se framåt.
Men efter ett halvår blev jag less på att den var jobbig att ta sig fram med på ojämnt underlag. Med svänghjulen kunde man inte vara säker på att ta sig över de minsta trottoarkanter, ibland körde man fast så vagnen tvärnitade. Så jag var tvungen att trycka ner handtaget lite som man gör på de flesta vagnar, problemet på Buggan är att handtagets vinkel är konstig, så det krävs rätt mycket kraft, och är man ute mycket så blir det jobbigt för armar och handleder.
Tyckte inte att det funkade att svänga över styret och ha de stora hjulen fram, då blev den otroligt svårstyrd, även när man låste de små hjulen.
Jag hade vinterhjul också, men eftersom chassit är så stelt och handtagets vinkel är konstig så blev den helt galet svårstyrd. Funkade ok ute om man kunde "sladda" på lite grus eller snö, men oftast var det superjobbigt. I affärer gick det bara inte att ha vinterhjulen, även om vagnen är liten kunde jag inte manövrera i smala gångar, för man behövde relativt mycket plats att "fösa" runt den.
Så... Jag tycker inte att den funkar i terräng. Perfekt om man är mycket i stan, åker kollektivt och behöver en liten vagn. Superbra för barnet, men mindre bra för den som kör så fort det blir ojämnt underlag.
Vi bytte till en Urban Jungle och är supernöjda. Den är väsentligt större, men vi tycker att det är viktigast att obehindrat ta sig fram. Vet att många har både Bugga och UJ, men det har vi inte råd eller plats med. Vet ju inte vad du har för behov i övrigt, men nu finns ju Swift som är en mindre variant av UJ. Största nackdelen är ju att sittdelen inte är vändbar.
Nu väntar vi vårt andra barn och kommer köpa en UJ Duo! Men visst slänger jag ett öga åt annonserna på blocket med begagnade buggor, för den har sina fördelar!
Vi har vagnen på landet på sommaren. Vi går inte i extrem svår terräng. Det står en gammal Brio vagn i garaget om vi ska in i skogen eller gå till stallet som är fullt av höstbajs jag vill ju inte förstöra vagnen med skit....men i det store hela funkar dte bra. Men vi kompletterade med en sketen Brio just pga hästarna och leran.