• pandyb

Marinerad fläskfilé med potatisgratäng

På fredag ska vi ha gäster, tänkte bjuda på klassiska Marinerad Fläskfilé m. potatisgratäng, men har lite funderingar:

- Båda ska vara i ugn, hur löser man lättast det?
     - Serverar ni någon sås till? Kall? Varm? Recept?
     - Hur mycket fläskfilé per person?

Nils 090419 *mammas prins*
  • Svar på tråden Marinerad fläskfilé med potatisgratäng
  • Petra 1972

Om du inte har varmluftsugn, laga gratängen nästan färdig och sätt in den sista stunden medan filén ligger i folie. Man brukar väl räkna 150-200 g kött per person. Jag tycker inte man behöver någon sås när man har gratäng, något kryddsmör kanske!? Eller en salsa.

• Cia o krabaten

-2 formar bredvid varandra?

-Brunsås/gräddsås samt en sås baserad på marinaden för att plocka upp smakerna där.
    Men visst funkar kall sås.
    - En Fläskfilé tycker jag räcker till 3 vuxna om man inte vill snåla.
  • pandyb

Okej, tack för era svar!

Vi är såpass många att vi nog får göra två fläskfiléer, funderar på att göra potatisgratängen helt färdig och ställa den i folie, möjligen sätta in den på eftervärmen medan fläskfilén vilar

Ang. så vill jag nog ha någon sås... funderar på att göra en tzatziki eller nåt till...

• Lindreas

Åh jäklar... Nu blev jag hungrig! ;) Får jag också komma till er på fredag? ;)

• pandyb

Haha:)

Då kan jag läska er ännu mer med att det till efterrätt serveras Hallonpannacottapaj

• killenkott

Kall sås:
    Creme fraich&feta ost.
    Super smarrigt!
    Ta bara en fpk fetaost och mosa med gaffel,blanda sen med creme fraihen ev lite peppar.

Svar på tråden Marinerad fläskfilé med potatisgratäng