• Charlotte91

Andas in målarfärg

Jag är gravid i vecka 22 och jag o min sambo bor i n lägenhet(4:a) Och hyresvärden har vart här och målat  om ett av rummen.
    Va jag undrar är om det är farligt att andas in lukten? Om det är skadligt för barnet? :S
    Tror att det är vattenbaserat, men är inte helt säker.
    Va inte hemma när han målade, men de luktar ju rätt mycket nu fortfarande.

Behöver jag oroa mig att de ska hända nått skadligt med barnet? eller kan jag vistas i ångorna?

• Svar på tråden Andas in målarfärg
  • Sally09

vi fick hela nedervåningen på vårt hus ommålad i början av graviditeten. min svärmor ringde då giftcentralen och räknade upp innehållet i färgen de använt. ingen fara sa dem, det var vattenbaserad färg.

vi sov på övervåningen ändå eftersom jag tyckte vanlig tvål(!) luktade för starkt för att kunna användas till och med så mådde illa av färgen.

är för övrigt frisör och jobbade med olika kemikalier dagligen, gud vet vad jag andades in men vi har ingen rätt att ta ut havandeskapspenning eller gå ner i tid av den anledningen. däremot när det kommer till att stå långa dagar osv gick det bra. så tror inte du behöver oroa dig för detta.

födde en fullt frisk dotter, ska kanke tilläggas

• Gaby 01

Jag tror inte heller det är någon fara! Speciellt inte kortsiktigt gällande barnet. Sedan är väl det där vad man samlar på sig i en livstid som kan resultera i vissa sjukdomar etc men sådant går ju inte att veta.

Svar på tråden Andas in målarfärg