• FinastE2010

Kan jag koka upp vatten, svalna sen koka upp igen till 40?

Har fått en superbra vattenkokare där man kan ställa in temperaturen på olika grader, men den kokar då upp till 100 grader för att sedan svalna till vald temperatur och det tar ju ändå sin tid..

Så man borde väl kunna göra som så att man kokar upp vatten till 100 grader på morgonen som man har i en kanna i kylen för att sedan hälla i det i vattenkokaren igen och koka upp till bara 40 grader direkt? Går så himla snabbt att koka upp till bara 40 grader att jag knappt hinner starta vattenkokaren, så gör det något om man blandar ersättningen direkt när den är ca 50 grader och låter den svalna till lagom temperatur? Vilket borde gå ganska så snabbt. Eller "förstör" man ersättningen då? 

För antar jag inte kan ta kallvatten från kranen och direkt bara koka upp till 40 grader (då bakterierna inte dör helt förrän vid 100?)

Tacksam för all hjälp jag kan få! :)

• Svar på tråden Kan jag koka upp vatten, svalna sen koka upp igen till 40?
  • Stinky

Haha, snacka om att det göra det enkla till något omständigt!  {#lang_emotions_dreamer}

Varför gör du inte klar ersättning och förvarar det i kylen och mikrar sedan så det blir lagom varmt?
  • Danitra

Det var ett väldigt avancera sätt.

Varför inte bara mäta upp kallt vatten, värm till ättemperatur och blanda i pulver. Snabbt och enkelt.
    Har du vanligt kommunalt vatten behöver det nämligen inte kokas upp.
  • FinastE2010

Vad jag har läst ska ma inte micra ersättning? att det förlorar näringämnen pecis som vanlig mat som värms i micron?

Jo visst skulle det vara bra att bara ta kallt vatten och koka i vattenkokaren till endast 40 grader, men kan man verklign göra det då? Efter att ha kollat runt här verkar det ju som man ska koka upp till 100 grader oavsett om man har kommunlt vatten el nte?

• Danitra
    FinastE2010 skrev 2010-02-11 01:33:10 följande:
    Vad jag har läst ska ma inte micra ersättning? att det förlorar näringämnen pecis som vanlig mat som värms i micron? Jo visst skulle det vara bra att bara ta kallt vatten och koka i vattenkokaren till endast 40 grader, men kan man verklign göra det då? Efter att ha kollat runt här verkar det ju som man ska koka upp till 100 grader oavsett om man har kommunlt vatten el nte?
    Behövs inte. 
    Det står på paketen för att dom vill säkra upp företaget. Men enligt Svenska Livsmedelsverket så behöver man bara koka vattnet om man är osäker på vattnets kvalitet. Kommunalt vatten är vältestat och säkert. 
    Men ersättningen ska inte micras utan micra vattnet först och blanda i pulvret sen.
  • FinastE2010
    Danitra skrev 2010-02-11 01:36:06 följande:
    Behövs inte.  Det står på paketen för att dom vill säkra upp företaget. Men enligt Svenska Livsmedelsverket så behöver man bara koka vattnet om man är osäker på vattnets kvalitet. Kommunalt vatten är vältestat och säkert.  Men ersättningen ska inte micras utan micra vattnet först och blanda i pulvret sen.
    Okej det låter ju bra det! Då kommer allting gå så hilma mycket snabbare om man slipper ett moment att koka upp vattnet först o ställa i kylen. :) Att bara värma i vattenkokaren till 40 grader tar ca 2 sek. :)
  • Danitra
    FinastE2010 skrev 2010-02-11 01:39:33 följande:
    Okej det låter ju bra det! Då kommer allting gå så hilma mycket snabbare om man slipper ett moment att koka upp vattnet först o ställa i kylen. :) Att bara värma i vattenkokaren till 40 grader tar ca 2 sek. :)
    Exakt. Mycket enklare och smidigare!
  • Mamma Tes

Vi har också en sån vattenkokare. Men den kokar inte upp det först och svalnar ner till vald temp. Väljer du 100 så kokar den upp till 100 och stänger sedan av, som en vanlig vattenkokare. Väljer du 40 , 60 eller 80 grader värmer den upp till den tempen och stänger sedan av. Sen så kan den ju varmhålla ett tag på vald temp. Hoppas du förstår hur jag menar

• J I N X Y

Om du vill använda kokat vatten så kan du ha det i termos, d hade jag.
    Jag hade alltid lite vatten (kokat) i flaskan och när det var dags för mat fyllde jag på med varmt vatten så blev d lagom temp. D låter mkt krångligare än vad d är, man lär sig fort hur mkt vatten som blir lagom.

• Mumin80

Man KAN bli magsjuk av kommunalt vatten! Det finns flera exempel på utbrott, i snitt kanske ett per år där flera hundra människor drabbas, oftast av vinterkräksjuka som spridits via det komunala vattnet. Så vattnet bör om möjligt kokas. Däremot så kanske det inte är samma kris om man någongång ger okokt vatten som om man bodde i andra länder med sämre vatten.

Använder man kranvatten så ska man använda kallvatten och låta det spola ett tag innan man tar av det, och sedan värma upp det. Använd absolut inte varmvatten ur kranen! Glöm inte heller att rengöra spolmunstycket ibland....

Bakterier växer mycket bättre i färdigblandad ersättning än i bara vatten, ersättningen är ju flytande näring! Därför så är det säkrare att inte blanda ersättningen förrän man ska ge den till barnet.

Men om man har kokat vattnet innan, och förvarar det i kylskåp så det kyls fort och hålls kallt, då behöver man inte koka det igen innan man använder det (så länge man inte låter vattnet stå helt för länge).

Vi gör såhär (och det känns väldigt enkelt): Kokar vatten på morgonen och låter det svalna i en kanna i kylen. När vi ska ge tjejen mat så häller vi upp det vi behöver i en nappflaska, värmer 20-30 sekunder i mikron och blandar därefter i pulvret samt skakar om. Klart. Observera dock att jag kokar vattnet i kastrull på spisen, eftersom det gärna ska få koka några minuter så att alla bakterier säkert hinner dö. Nackdelen med vattenkokare är att dom kan stänga av sig lite fort.

• Annamamma 83

Jag har alltid micrat vatten i flaska till mina barn,o så häller ja i pulver efter ja värmt vattnet. Då borde väl inte pulvret förlora några näringsämnen,då de aldrig kommer in i micron.De har fungerat jättebra för oss!

Svar på tråden Kan jag koka upp vatten, svalna sen koka upp igen till 40?