Aktivitetsstöd; att uppfylla villkoren för a-kassa. Hjälp!
Hej!
Jag har varit sjukskriven på heltid till och från i ca 4 år. Vid årsskiftet tog mina sjukpenningdagar slut och jag blev skickad till Arbetsförmedlingen (trots att jag har en fast tjänst).
Jag blev beviljad Aktivitetsstöd i 3 mån och levde i tron att ersättningen skulle bli densamma som min tidigare sjukpenning (detta besked fick jag från min handläggare på FK, som dock sa att hon hade ytterst lite kunskap om Aktivitetsstöd då det är så nytt).
Till saken:
Nu har jag fått min första utbetalning, ca. 2816kr för 16 hela dagar!! HJÄLP!! Vem sjutton kan leva på det??!! (Min sjukpenning ligger normalt på ca 9000kr/mån).
Hittar följande text på Försäkringskassans hemsida:
Hur stort aktivitetsstöd får man? Om du inte uppfyller villkoren för a-kassa
Uppfyller du inte villkoren för att få ersättning från a-kassan får du 223 kronor per dag i aktivitetsstöd om du deltar i ett program på heltid.
Om du uppfyller villkoren för a-kassa
Uppfyller du villkoren för ersättning från a-kassan eller är utförsäkrad beräknas ditt aktivitetsstöd på ersättningen från a-kassan. Du kan få högst 680 kronor och lägst 320 kronor per dag i aktivitetsstöd om du deltar i ett program på heltid.
Betyder detta att jag ej uppfyller vilkoren för a-kassa eller kan det ha blivit fel någonstans?
Nej, jag är inte "med" i någon a-kassa. Jobbar inom ett område där jag har räknat risken för arbetsbrist som lika med noll och därför ansett a-kassan som en onödig utgift. Och sedan blev jag sjukskriven - och vem går med i a-kassan då??
Betyder uppfyller vilkoren för a-kassa att man ska ha betalat in till a-kassa? Det räcker inte att ha en tillsvidareanställning??!!
Hjälp, snälla...