• sabo

Någon som gjort amerikanska pannkakor?

Har sett nu, åtskilliga gånger, på olika program från USA hur deras pannkakor ser ut som. Och därför kollade jag upp recept på dessa(pannkakorna, alltså).

Deras pannkakor är ju jättetjocka och mycket mindre än våra SVENSKA pannkakor och deras recept liknar ju inte alls det på våra svenska pannkakor heller, bl. a har de bakpulver i!
    Någon som testat att göra dessa "amerikanska pannkakor och vad kan ni säga om dem, om ni jämför med våra svenska?
    Och vilket amerikanskt(för det verkar finnas flera när man söker på det?)har just ni följt/ vilket recept kan ni rekommendera?
    Och vad tyckte ni om smaken jämfört med våra svenska pannkakor?
    Och har de en lagg för sina pannkakor eller är smeten så tjock att de går att få till de här små pannkakorna i en vanlig stekpanna?

Hoppas ingen beskyller mig för att vara rasist nu?{#lang_emotions_undecided}

• Svar på tråden Någon som gjort amerikanska pannkakor?
  • anirac1

jag har testat dom å gillar dom skarp. finns ju att köpa som pulver å blandas med vatten.... å du kan grädda dom i vanlig stekpanna ta bara mindre smet

• sabo
    anirac1 skrev 2010-02-11 05:40:22 följande:
    jag har testat dom å gillar dom skarp. finns ju att köpa som pulver å blandas med vatten.... å du kan grädda dom i vanlig stekpanna ta bara mindre smet
    Ah! Så de är goda, alltså? Men liknar de våra, i smak?
    Det låter så fel där bara med bakpulvret...{#lang_emotions_undecided}
    Men jag ska testa dem, det ska jag göra. Och kanske med färdigt pulver då? För det har jag sett dessa amerikaner på TV göra.
  • anirac1
    sabo skrev 2010-02-11 05:44:06 följande:
    Ah! Så de är goda, alltså? Men liknar de våra, i smak?Det låter så fel där bara med bakpulvret...Men jag ska testa dem, det ska jag göra. Och kanske med färdigt pulver då? För det har jag sett dessa amerikaner på TV göra.
    jag har bara testa pulver form men tycker dom smakar lite sötare än vanligt... MEN som sagt gott tycker jag...
  • sabo
    anirac1 skrev 2010-02-11 05:50:19 följande:
    jag har bara testa pulver form men tycker dom smakar lite sötare än vanligt... MEN som sagt gott tycker jag...
    Sött, sockersött, men det borde jag ju ha förutspått{#lang_emotions_dreamer}
    Men jag ska testa själv, i alla fall.
    Tack för dina svar!
  • evaoregon

Jag bor i USA och gillar amerikanska pannkakor.  Min man brukar steka sådana ibland och jag har även ätit de på restaurang en massa ggr.  Goda!  {#lang_emotions_smile}

Man kan steka dem i en vanlig stekpanna, men de smakar inte som svenska pannkakor som ju är mycket tunnare.  Det är vanligt att blanda chocolate chips (sådana där chokladbitar som inte smälter som vanlig choklad), banan, bär, nötter mm i smeten. 

Här är ett exempel på hur recept på amerikanska pannkakor brukar se ut

southernfood.about.com/od/pancakesandwaffles/r/bl30320v.htm

• evaoregon
    sabo skrev 2010-02-11 05:44:06 följande:
    Ah! Så de är goda, alltså? Men liknar de våra, i smak? Det låter så fel där bara med bakpulvret... Men jag ska testa dem, det ska jag göra. Och kanske med färdigt pulver då? För det har jag sett dessa amerikaner på TV göra.
    Nä, färdigt pulver behöver du inte utan det är ju vanliga ingredienser så det är lätt att blanda ihop en smet själv hemma.  Så där jättesmå är de inte heller, kanske hälften så stora som en svensk pannkaka. 
  • sabo
    evaoregon skrev 2010-02-11 06:08:39 följande:
    Jag bor i USA och gillar amerikanska pannkakor.  Min man brukar steka sådana ibland och jag har även ätit de på restaurang en massa ggr.  Goda!  Man kan steka dem i en vanlig stekpanna, men de smakar inte som svenska pannkakor som ju är mycket tunnare.  Det är vanligt att blanda chocolate chips (sådana där chokladbitar som inte smälter som vanlig choklad), banan, bär, nötter mm i smeten.  Här är ett exempel på hur recept på amerikanska pannkakor brukar se ut southernfood.about.com/od/pancakesandwaffles/...
    Oh, men tack! Nu måste jag GENAST(eller så fort som möjligt)testa!
    Och på tal om "blandning" men de(ni)brukar ju alltid ha sirap på dem(sett på TV då)? Aldrig sylt, alltså?
    Jag ska verkligen ta och testa nu... får återkomma sedan med ett slags "utlåtande" om vad jag tyckte om amerikanska pannkakor{#lang_emotions_smile}
  • sabo
    evaoregon skrev 2010-02-11 06:12:20 följande:
    Nä, färdigt pulver behöver du inte utan det är ju vanliga ingredienser så det är lätt att blanda ihop en smet själv hemma.  Så där jättesmå är de inte heller, kanske hälften så stora som en svensk pannkaka. 
    I will try!{#lang_emotions_laughing}
  • evaoregon
    sabo skrev 2010-02-11 06:17:39 följande:
    Oh, men tack! Nu måste jag GENAST(eller så fort som möjligt)testa! Och på tal om "blandning" men de(ni)brukar ju alltid ha sirap på dem(sett på TV då)? Aldrig sylt, alltså? Jag ska verkligen ta och testa nu... får återkomma sedan med ett slags "utlåtande" om vad jag tyckte om amerikanska pannkakor
    Ja, sirap ska det vara!  Helst riktig lönnsirap!  {#lang_emotions_smile} Fast det finns även en massa smaksatta siraper här, t ex blåbärssirap.
  • Elyelle

Vi bor ocksa i USA och gillar amerikanska pannkakor. Vi ater det minst varannan vecka till frukost (som man ska ). Har ar var favorit recept:
    http://www.tasteofhome.com/recipes/Fluffy-Pancakes
    (Vi byter ut fettet mot olja)

Hemma ater jag pannkakor med lonnsirap, men pa restaurang bestaller jag bar och gradde till dem.

Svar på tråden Någon som gjort amerikanska pannkakor?