• sabo

Vilken kattras är mest lik en hund?

Finns det någon kattras, eller kanske flera raser bland katter, som är mest lik en hund till beteende och uppförande?

• Svar på tråden Vilken kattras är mest lik en hund?
  • Lee76

Jag menade naturligtvis hund. Det är inte lätt att tänka när två barn skriker vid matbordet.{#lang_emotions_yell}

• sabo
    Lee76 skrev 2010-02-11 06:49:28 följande:
    Jag menade naturligtvis hund. Det är inte lätt att tänka när två barn skriker vid matbordet.
    Well, jag bara undrade nu, rent allmänt, vilken kattras som var mest lik en hund. Mer fanns det inte i det att hitta, så du kan gott återgå till dina två skrikande barn
  • sabo

Men Ragdoll där........ är de också behäftade med en massa sjukdomar som många hundraser är? För att nu "utvidga" svaret på min fråga och för att likna dem yttermera vid (ras-)hundar...

• qenzo

Jag tror de flesta raskatter har vissa problem precis som vissa rashundar har det. Inget jag har sökt upp vetenskapliga bevis på dock...

• xXxFrejaxXx

Jag vet ärligt talat inte. Men hittade detta:

"Ragdollen är en sund ras med få sjukdomar, och så vill vi gärna behålla det.

De två vanligaste sjukdomsbilderna vi har på katt överlag, oavsett ras, är njursjukdomar och hjärtmuskelsjukdomar. Därför är dessa två sjukdomsbilder något som många uppfödare oftast väljer att ta hänsyn till vid avelsarbetet, i form av tester och undersökningar."

• nano

Ragdoll sägs vara lik en hund men den vi haft, nja.... Mycket kelig, hoppade inte gärna (låg på golvet som en hund fövisso) men så hundlik tyckte jag inte den var (var inte ute efter det heller iofs).

Det jag inte "provade" var att ragdolls ska vara rätt lätta att lära gå i koppel och då menar jag gå länge åt ett och samma håll.

• linjes

En katt är en katt och inte lik en hund{#lang_emotions_undecided}

• xXxFrejaxXx

Våran ragdoll är väldigt lik en hund,  hon springer efter oss när vi går någonstans (i lägenheten) hon springer och hämtar leksaker när hon vill leka, hon ligger brevid oss på golvet när det är slappartime, hon springer mot oss och välkommnar oss hem, hon slänger sig på golvet och vill att vi ska klappa/klia henne på magen. Hon är urmysig! och bästa av allt, man behöver inte gå ut med henne, hon går på lådan och säger klart och tydligt till efter hon har bajsat.

• qenzo

Fast gå bra i koppel behöver man ju inte en raskatt till att klara av. Det gjorde min bondkatt också, tillsammans med mig och hundarna. Han var innekatt och vi bodde i stan så han fick följa med på promenader ibland istället.

Och beteendet som xXxFrejaxXx beskriver låter som de flesta katter jag känner.
    Huruvida en katt är lik en hund tror jag har mkt med individen att göra. inte rasen i sig.
    Varför vill man ens ha en katt som beter sig som en hund?
  • xXxFrejaxXx

andra katter upplever jag som väldigt flamsiga och många väldigt lömska, därför valde jag en ragdoll, de är lugna och inte speciellt  intresserad av att klättra i gardiner, höga höjder eller käka upp blommor. vi är väldigt nöjda.

• nano
    qenzo skrev 2010-02-11 07:37:40 följande:
    Fast gå bra i koppel behöver man ju inte en raskatt till att klara av. Det gjorde min bondkatt också, tillsammans med mig och hundarna. Han var innekatt och vi bodde i stan så han fick följa med på promenader ibland istället. Och beteendet som xXxFrejaxXx beskriver låter som de flesta katter jag känner. Huruvida en katt är lik en hund tror jag har mkt med individen att göra. inte rasen i sig. Varför vill man ens ha en katt som beter sig som en hund?
    Tror bara att det är lite större sannoliket att ragodollen "lyckas" med det. Vi har en bondkatt som älskar att aportera tex men det är ju bara "tur" för jag har aldrig träffat eller hört från bekanta att de har/känner en bondkatt som vill aportera.
    Lady Dahmer skrev 2010-02-11 07:58:43 följande:
    ragdoll? Nja. Cornish Rex. "Kattvärldens hund".
    Det där har jag också hört.
  • qenzo
    nano skrev 2010-02-11 08:08:13 följande:
    Det där har jag också hört.
    FL's största miss i historien... Citeringen fungerar inte korrekt - Igen!
    Ang koppel/apportering.
    med koppelträning kan precis vilken katt som helst gå runt som en hund. precis som vilken hund som helt klarar det. har man en tjurig hund/katt får man arbeta hårdare. Misslyckas man får man klandra sitt eget arbete.
    Det är vad jag anser iaf ;)
    Katter som apporterar... tja det har aldrig varit ett önskemål och inget jag öht har uppmuntrat medvetet om det funnits tendenser. Så det vet jag inte mkt om.
    men långt ifrån alla hundar apporterar medfött så varför skulle katter?
  • LadyCharlotte

Jag hade en bondkatt som sprang till dörren och morrade då det kom folk
    Han följde även med ut på promenader tillsammans med mig och rottis/dobern jag hade då
    Katten blev skitlack när jag inte väntade på honom när han gjorde SINA behov (jag väntade ju på hunden hi hi)
    Kisse härmade hunden i ganska mkt

• MaNiMi

Vår bond/skogskatt apporterar lika bra som hunden utan att vi direkt tränat henne på det.
    Koppel har vi inte testat än men tror det med kommer gå smidigt det också!
    om dörren in till rummet med lådan råkat bli stängd så talar hon om att hon behöver gå på lådan. Inte så hon skriker utan ett mer bestämt mjau som inte låter som några av de andra.

• Havanna82

Men hundar kommer ju också i hundra olika former och temperament? Jag gillar inte riktigt heller när man säger att katter ska vara lik hundar, för det beror ju i så fall vilken hundras man jämför med.

• Millan83

Sibirisk katt! Oj vilken hund! =) Social som ja jag vet inte! Följer oss vart än vi går, älskar att rulla på fötterna och kommer när man ropar! 

Svar på tråden Vilken kattras är mest lik en hund?