Nespresso? Bra/dåligt?
Nån med erfarenhet? Vilken modell är bäst?
Finns de att köpa till bra pris nånstans?
Är lite sugen.....
Nån med erfarenhet? Vilken modell är bäst?
Finns de att köpa till bra pris nånstans?
Är lite sugen.....
Vad lustigt att du frågar! Jag är också lite sugen men såg att det fanns typ 20 olika modeller och jag hittar ingen jättebra utförlig info.
Men då puffar vi lite för denna frågan....
Någon därute med tips???
*puff puff igen*
Vi har en Nespresso, www.nespresso.com/ Den är kanon! :) Lätt och smidig!
Jag har en Citiz. Har haft den nästan ett år nu och är jättenöjd. Man säljer ju sin själ tilll nespresso när man köper maskinen eftersom det bara går att köpa kapslar genom dom. Det gjorde att jag tvekade ett bra tag. Men så lånade jag hem brorsans vanliga espressomaskin (en Isomac) ett par månader först för att testa hur det är att ha en sådan och det var jättekul i början att hålla på att packa kaffe och kolla tryckmätare o.s.v. men efter ett par veckor återgick vi till våran press-kanna (bodum) istället. Det var för meckigt och krångligt om man bara vill ha kaffe. Dessutom rengöring o.s.v. Ett par månader senare köpte vi den vi har nu.
Plus med nespresso: Det går fort och enkelt att få sig en kopp riktigt gott kaffe. Den är lättskött och lättanvänd. Det finns 12-16 olika sorters kaffe. Stort plus för att det finns gott koffeinfritt att välja på.
Minus med nespresso: Det går som sagt bara att köpa kaffe genom deras nätbutik. Man missar grejen med att kunna köpa hem olika bönor och mala själv. Ganska dyrt kaffe jämfört med andra sätt att göra kaffe hemma.
Är man finsmakare och kaffenörd köper man nog hellre en riktig maskin, men om man mest är ute efter att kunna dricka god espresso hemma är den suverän.
Tusen tack för utförligt svar! Just detta som gör att jag tvekar också.....Men som lilla väninnan säger: Man köper inte en kaffemaskin, man köper en upplevelse!
hej
vi har en och jag älskar den ångrar inte alls att vi köpte den,tror inte du heller kommer dej :0)
Vad för kaffe gillar du att dricka? Svart eller vill du ha med vispad mjölk? Det finns en del modeller med ångskummare, men dom har jag inte provat. Vi köpte en separat liten apparat som vispar och värmer möjlken. (jag dricker oftast latte) Men det går inte att jämföra med ångvispad mjölk som man får på kafé. Det blir däremot bättre än om man värmer i kastrull och kör med visp.
Det brukar vara kampanj några gånger per år så att man får ca 400 kr i rabatt på deras maskiner. Annars har de i princip samma pris var de än säljs. Om jag var du skulle jag besöka nån butik som har dom och be och få lite info, kanske tioolmed provsmaka lite kaffe. Bor du i Stockholm kan du besöka deras egen butik.
Vi funderade på att köpa en, hade en på jobbet och blev såld på espresso, smidigt och gott!, men vi tvekade pga 1. att man bara kan köpa kapslar genom nespresso själva som påpekats ovan, och 2. de där aluminiumformarna inte är sapeciellt miljövänliga.
Så vi skaffade oss en halvautomatisk vanlig espressobryggare istället. Den mal bönorna själv och den packar kaffet själv och tömmer sig efteråt. Jättesmidigt och mer miljövänligt! :) Och kostade ungefär lika mycket som en nespressomaskin och den har skummarfunktion. Och än så länge är vi väldigt nöjda med vår Siemensbryggare.
Vi bytte precis vår vanliga espressobryggare mot en Citiz och vi är hur nöjda som helst. Det är mycket enklare att rengöra efter mjölkskumningen vilket är en stor fördel om man är lat som jag. Ser inga som helst problem med att det bara går att köpa kapslar genom Nespresso, de är inte så himla dyra (jämfört med vanliga pods) och det är snabb leverans. I Stockholm kan man även köpa kapslar i butik om man hellre vill det.
Tack för svar!
Hej!
Har saknat en utförlig recension för lattissima plus, nespressos nya flaggskepp så här kommer mina tankar efter köp. Hoppas att någon kan ha nytta av vad jag har lärt mig! Ursäkta mig för ev. stavfel, orkar inte sitta och rätta typ..
Jag har en nespresso lattissima + i vitt utförande och jag måste säga att jag är väldigt nöjd. Maskinen känns rubust och ser trovärdig ut, den är inte allt för stor i köket. Vattenbehållaren på en liter, är lite liten, det känns som att man får fylla på eller kolla av nivån med vatten ganska ofta. Även kapselbehållaren för använda kapslar är för liten tycker jag, men detta är absolut inga dealbreakers. Om man gillar espresso-shots så är det bra crema, jag gillar att ta det ibland men mest gillar jag faktiskt latte eller andra kaffedrinkar, typ allt blir gott ur denna maskinen.
Det har även varit en diskussion på nätet om kaffet blir tillräckligt varmt. Jag tycker att det är godkändt. Skulle faktiskt vilja har lite varmare egentligen, maskinen har ingen koppvärmare, men om man värmer muggen med varmt vatten från kranen innan och helst också låter maskinen stå på en stund innan första koppen så blir det mycket bättre.
Alltså kaffet och mjölken som kommer ut ska vara ca 70grader villket som räcker för de flesta, annars så får man la värma i micron sen och det är ju lite synd såklart.Det finns en hel del "gömda" inställningar på maskinen som man inte kan se från början, bland annat så kan man ställa in hårdheten på vattnet och så kan man programmera avstängningstimern sätta koppstorlek på både mjölken och på kaffet.
Allt finns dock i manualen. Om man köper maskinen (jag köpte den på NK gbg för 3.100kr) så får man med typ 16st kapslar eller något som är tänkta att räcka under tiden du väntar på att din första beställning ska komma. Eftersom att jag bor i Göteborg så finns det ingenstans att köpa kapslar på, i sthlm finns nesspresso brand store som säljer kapslarna över disk, och det går ett rykte på stan om att nästa butik kommer att öppna centralt i Göteborg, och sedan i Malmö, men först Göteborg, dom letar tydligen lokal centralt. -Känner jag mig själv rätt så kommer jag förmodligen att vara en frekvent besökare där.
Har varit i sthlm -butiken det är som värsta fina concept-cafeet, supersnyggt!
Tills dess så får jag köpa mina kapslar online. På nespressos sida eller med deras app till iphone.Trick: Det går att köpa fusk-plast-kapsel-refill på kjell och co, men jag fick inte den att funka bra i min nya masikn, (och ja jag köpte den senast refillkapseln för rätt maskin. coffie duck finns i brunt och svart för olika nespresso maskiner) och coffieduck funkade på min gamla men inte min nya maskin. En sak till man kan göra "Rescue"-kapslar om man inte har några riktiga kvar och i väntan på riktig beställning, man gröper ut en gammal kapsel på kaffesump, och häller i typ gevalia bryggkaffe i och sedan så sätter man för staniolpapper eller foliepapper, jag tog lite tjockare foliepapper) dom funkar perfekt att brygga med men dom tar en stund att göra tyvärr..Nu tiilbaka till maskinen.
Den här maskinen är främst gjord för att fixa kaffedrycker, men i och med att mjölken alltid kommer först i sekvensen när man har tryckt på knappen så går det att stänga av kaffestarten om man trycker efter mjölken har tillreds, och därmed bara göra ångad mjölk. Detta är bra om man vill fixa varm choklad tillexempel.
Maskinen finns i Rött, Blått (midnight blue) och vitt, vitt är apple-vitt med hög-glans och det ser riktigt nice ut, först tänkte jag beställa den blåa, men jag är sjukt nöjd att jag tillslut valde den via iallafall. Droppbrickan som mjölkbehållaren vilar på går inte att skjuta in i maskinen, -detta är lite udda eftersom att den andra brickan på maskinen går att skjuta in i maskinen. Men det är något man bara får ta antar jag. Mjölkbehållaren behöver rengöras varannan vecka typ för att mjölken ska smaka bra. Man kan köra den i diskmaskinen, ett trick som man kan göra är att man blandar typ vispgrädde och litesocker och vaniljsocker i mjölkbehållaren och sedan skummar härligheten till en god kaffedrink, detta är min favvorit. Kan rekommendera att köpa deras välkommstpaket med kappslar när man beställer på nespresso.se det kostar typ 800spänn och så får man 250st kapslar med smakprov från alla dom har samt ett etui som ser ut som en chokladask fast med kapslar i.
På nespresso-supporten så är dom trevliga och har öppet bra tider, tack för mig. Maskinen får typ ändå maxxat betyg alltså, jag är jättenöjd!! /john