• Fiolina

Svagbegåvade barn

Min snart 14 åriga dotter har en add-diagnos men fick också omdömet svägbegåvad med då detta inte är en diagnos faller det lätt i glömska, det är också svårt att veta vad som är ADD eller just hennes svaga begåvning.
    Känner att jag behöver "prata" med nån i liknande situation.

Känner att det är mycket som inte klickar för henne som inte känns som det hör till add- diagnosen, tiduppfattning, vänster eller höger, svårt att lära sig saker utantill tex gångertabeller, läsa tidtabeller, förstå talesätt eller ordspråk, svarar jag inte första gånger hon ringer, kan hon ringa 50 gånger då vet hon oftast inte vad hon ville. Kan inte fixa nåt att äta om hon är ensam hemma, måste påminna henne om precis allt i hennes vardag, hon har bättre och sämre dagar, ibland fungerar det och hon kan på egen hand komma ihåg att duscha tex.
    Hon låser fast sig vid viss mat osv, om inte det finns som hon vill ha är en hel kväll förstörd eller om jag inte hunnit fixa nåt eller handlat hem en speciell sakt som jag sagt så tycker hon att jag ljuger.

Känner verkligen att jag behöver bolla det här med någon.

• Svar på tråden Svagbegåvade barn
  • Evelina63

Jo, jag {#lang_emotions_smile}. Min son är 14 år och har en ADHD-diagnos med inlärningssvårigheter. Precis som du säger så är det svårt att veta vad som är vad.

Han har också problem med tidsuppfattningen, matte överhuvudtaget är ett jätteproblem ( jag tror på dyskalkyli). Han har inte kolla på schema, busstider osv. som han skulle behöva klara nu i den åldern.

Han kan ta något att äta om han är hemma själv, men oftast är jag tvungen att ringa o påminna. Att göra sig klar på morgonen, få packat träningskläder osv. är ett heltidsjobb att se till att han fixar.

Lärarna har heller ingen större förståelse, jag har begärt att få all information tex. läxor, prov samt förändringar i schema mm mailat till mig. Det är tydligen otroligt besvärligt för dem att fixa detta.

När det fungerar, och han får samma chans som de andra eleverna att läsa på så brukar han i alla fall bli godkänd. Men oftast får vi ingen info eller så får vi veta det kvällen före provet så att han får en kväll att läsa på, medan de andra elevrna har en vecka. Då är det inte lätt att få bra resultat.

Det gäller att orka som förälder. Det är ju jobbigt på flera sätt hemma, men det orkar jag med, men att slåss mot skolan och motsräviga lärare är fullkommligt knäckande tycker jag.

• Fiolina

Ja, knäckande är precis vad det är, jag har samma "problem" med vår skola, lärarna säger att de förstår men de vet ändå itne vad de ska göra, samma sak vad gäller mail och läxor, ibland får jag mail men långt ifrån alla gånger och oftast bara till större arbeten, "vanliga" läxor hinner de inte informera om så de glöms bort eller i bästa fall kvällen innan.

Jag misstänker att min dotter också har läs och skrivsvårigheter, hon vill inte läsa böcker, kan inte får börja om hela tiden osv, vänder på ord osv.

Hon har helt nyligen berättat hur hon själv upplever sig själv i skolan på ett sätt som aldrig gjort innan, hon säger att hon hör vad läraren säger och fröstår vad hon ska göra men får ändå inget gjort sen skriver hon oftast av någon kompis,

Går din son i vanlig klass, funderar mycket på de här men anpassad undervisning, klass med långsam inlärning mm

• AnnBrittS

Men maila om läxor kan väl inte vara så betungande för lärarna.

• Fiolina

nej jag vet, men jag påminner ständigt, få kanske ett mail eller 2 från några lärare sen rinner det ut i sanden ingen, att mentorn ska skicka ett samlat mail till mig är helt otänkbart för dom.

Dottern har varit i skolan 14 dagar totalt hittills denna termin, det gör så ont att se att hon inte mår bra, funderar på att börja leta efter en anpassad skola till henne, hon orkar 1-2 dagar sen är hon slut, likadant varje vecka eller om hon gör någon aktivitet på helgen, det tar all energi och det tar odfta flera dagar att ladda om.
    Hitta en skola som jobbar med långsam inlärning, men ändå efter läroplanen, finns ingen i vår kommun

• Evelina63

Man kan bli helt tokig på lärarna som inte kan förstå det här problemet! Jag har en kompis som jobbar som speciallärare och hon säger att hon gör det här hela tiden, mailar info till föräldraran, det handlar helt enkelt om rutiner.

Det klart att det kan vara svårt att få till nya rutiner, men om man måste för att det ska funka för visssa elever så får man ju bara se till att göra det.

Både rektor o specialpedagog tycker som jag, men dom är nya på skolan och måste skynda långsamt för att få lärarna med sig säger dom, jag änta.kan ju förstå det på sätt o vis. Men det är min sons liv som rinner iväg och vi har inte tid att v

Svar på tråden Svagbegåvade barn