• Chaktio

Köra bil med airbag i slutet av graviditeten?

Någon som vet hur riskfyllt det är att köra bil med airbag i slutet av graviditeten? Har hört någonstans att man ska ha 25 cm mellan ratten och kroppen för att inte kuddens utlösningshastighet ska vara skadlig. Tänker mig att en rejäl smäll av krockkudden kanske kan skada moderkakan om man har den i framvägg...

Någon som vet mer eller vet var man kan hitta info? Vet att man kan koppla ur airbagen på passagerarsidan på de flesta bilar, men kan man koppla ur den på förarsidan?

• Svar på tråden Köra bil med airbag i slutet av graviditeten?
  • Cecese

Ingen aning hur skadligt det är men jag körde bil trots att magen tog i ratten, hade inget val. Men 25 cm låter mycket, så långt mellanrum har jag inte ens när jag inte är gravid.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • angeni

Jag satt med magen i ratten oavsett vilken bil jag hade i slutet av grav förra gången och det lär ju bli samma sak denna gången.

Längtar inte alls tills dess. Men 25 cm låter väldigt mycket.

• Amulett

Risken för att du (och barnet) ska göra dig illa är större utan bilbälte och utan airbag än med bilbälte och med airbag. Så visst, det finns en risk att magen får sig en törn, men hellre av en uppblåst airbag än av en ratt om du frågar mig. Sedan finns det säkert de som har en enorm otur och råkar krocka i låg fart på en parkering så att kudden löser ut, men det är ju trots allt för den "riktiga" krocken vi har kudden och då är jag övertygad om att den räddar liv hos både födda och ofödda.
    Vet att du inte frågade om bilbälte, men de diskussionerna kommer ju också då och då. Och risken att barnet skadar sig är enormt mycket större vid krock utan bilbälte än vid krock med bilbälte ...

• Chaktio

Givetvis ska man ha bilbälte!

Det är ju den situationen någon tagit upp, att man råkar ut för en krock i väldigt låg fart och att airbagen därmed gör mer skada än nytta, som man är rädd för...

Känns inte riktigt kul när man läser på olika sidor med trafiksäkerhetsinformation att man ska skjuta tillbaks stolen så långt det går eller sitta i baksätet... Jag är ju tvungen att köra liksom, och det är ju bra att nå till ratten...

Men man får väl helt enkelt försöka tänka mer på hur man ställer in ratt och stol och försöka hitta ett läge där man sitter så säkert som möjligt.

• Abrakadabra

Jag har samma problem, är såpass kort att jag måste sitta hyfsat nära ratten. Än så länge är magen inte så stor, så det känns fortfarande säkert. Men jag har sagt till sambon att det är bäst att han kör när vi är båda och att jag inte kommer att kunna köra alls sen. Här går som tur är bussar, även om det är sällan, så jag måste inte köra bil.

• Amulett
    Chaktio skrev 2010-02-11 12:41:32 följande:
    Givetvis ska man ha bilbälte!Det är ju den situationen någon tagit upp, att man råkar ut för en krock i väldigt låg fart och att airbagen därmed gör mer skada än nytta, som man är rädd för... Känns inte riktigt kul när man läser på olika sidor med trafiksäkerhetsinformation att man ska skjuta tillbaks stolen så långt det går eller sitta i baksätet... Jag är ju tvungen att köra liksom, och det är ju bra att nå till ratten...Men man får väl helt enkelt försöka tänka mer på hur man ställer in ratt och stol och försöka hitta ett läge där man sitter så säkert som möjligt.
    Ja, jag tror också det. Du måste kunna köra, du måste nå ratten och pedalerna utan att få kramp ... och OM olyckan är framme på "riktigt" så behövs ju airbagen. Det är inte lätt. Jag har fått ENORMT stor mage vid båda mina graviditeter (gått upp 17-20 kg från 56 kg och i stort sett allt på magen, knappt synts bakifrån att jag varit gravid förrän sista veckorna) och det har varit fruktansvärt obekvämt att sitta i bil över huvudtaget. Men måste man så måste man ...
    Det finns risker med allt, så man kan ju trots allt bara göra så gott man kan för att få det rimligt säkert.
    Lycka till!!!
Svar på tråden Köra bil med airbag i slutet av graviditeten?