Chaktio skrev 2010-02-11 12:41:32 följande:
Givetvis ska man ha bilbälte!Det är ju den situationen någon tagit upp, att man råkar ut för en krock i väldigt låg fart och att airbagen därmed gör mer skada än nytta, som man är rädd för... Känns inte riktigt kul när man läser på olika sidor med trafiksäkerhetsinformation att man ska skjuta tillbaks stolen så långt det går eller sitta i baksätet... Jag är ju tvungen att köra liksom, och det är ju bra att nå till ratten...Men man får väl helt enkelt försöka tänka mer på hur man ställer in ratt och stol och försöka hitta ett läge där man sitter så säkert som möjligt.
Ja, jag tror också det. Du måste kunna köra, du måste nå ratten och pedalerna utan att få kramp ... och OM olyckan är framme på "riktigt" så behövs ju airbagen. Det är inte lätt. Jag har fått ENORMT stor mage vid båda mina graviditeter (gått upp 17-20 kg från 56 kg och i stort sett allt på magen, knappt synts bakifrån att jag varit gravid förrän sista veckorna) och det har varit fruktansvärt obekvämt att sitta i bil över huvudtaget. Men måste man så måste man ...
Det finns risker med allt, så man kan ju trots allt bara göra så gott man kan för att få det rimligt säkert.
Lycka till!!!