• Eli

Är hängbara barnstolar verkligen farliga?

Hej,

Vi såg olika barnstolar som skruvas fast på bordet (men saknar ben - de "hänger" på bordet) och tyckte att de verkade vara jättebra när bebisen lär sig sitta upp själv. Det vore så smidigt att kunna ta med en sådan när man ska hälsa på folk så att bebisen kan sitta med på ett enkelt sätt om man är bortbjuden på middag t.ex.

Vi förstår att man självklart inte kan sätta den på vilket bord som helst och att de har en relativt kort livslängd. Däremot undrar vi om de verkligen är så farliga som vissa vänner sagt till oss, som menar att de ALDRIG skulle sätta sina barn i en sådan. Är det någon som har erfarenhet? Har ej sett några tester eller varnande texter någonstans.

• Svar på tråden Är hängbara barnstolar verkligen farliga?
  • Jossan

tror inte så många eg har testat dem faktiskt det är nog mer så att de verkar osäkra än de som har ben har eg inte hört nått neg om dem men det kan bero på att ingen köpt en sådan ....
    däremot bör nog barnet inte väga så mycket.. sen tror nog många bordet ska tippa om det blir tyngre i ena änden...
    men jag vet faktiskt inte..testa vet ja
    kram J

• ebben

Vi använde en sån stol när vi var hos mormor och i husvagn mm. Den funkade jättebra! Aldrig nån tillstymmelse till att nåt skulle kunna hända. Kommer att använda en även till detta barn!

• snutti

hör dig för i affären, man borde väl inte få sälja dem om de innebar såna stora risker??

• Annaanna

De är jättebra! Den vi har håller för barn upp till 15kg. Jättebra o ta med sig när man åker bort, eller när man får besök av andra småbarn.
    Köp den!

• Lilla Linnéa

Vissa typer av dessa barnstolar blev underkända när de testades (kanske det var i råd och rön???) då det fanns brister i säkerheten.
    Det som kunde hända var att barnet kunde fastna med fingret under pinnarna som hänger på bordskanten och bryta fingret.
    Detta läste jag för länge sedan så dess modeller finns säkert inte kvar.

Tycker också att det verkar jätte smidigt att ha en sådan här stol med sig när man ska hälsa på folk osv.
    Vi var själva inne på att köpa en men vi köpte en stol från Ikea eftersom den var så billig.

Slå till du!

• Chanette

Dessa är testade och det enda man skall tänka på är att inte sätta den på sk pelarbord (ett ben i mitten) eller tex glasbord. Har kompisar som enbart hat sådan stol och den hade de till pojken var ca 2,5 år.

• Eldna

...ställ en stol eller liknande under som en liten säkerhet om du vill...

• Anni

Vi har en sådan och den har använts flitigt så fort vi har åkt bort etc.
    Vi hade bla med oss den till Grekland i somras och hade aldrig klarat oss i en vecka med en 9 månaders utan!
    Sätter man fast de som de ska sitta på ordentliga bord och ser till så att barnet inte väger mer än vad stolen tål så ska det inte vara några problem alls. Tror att vi har max 18 kilo på vår men jag är inte säker.
    Det var ju något snack om att det fanns en viss klämrisk för små barn fingrar på någon modell men jag måste erkänna att jag fortfarande inte har klurat ut hur in i hela världen ungen skulle kunna få in sina fingrar mellan.
    Kommer absolut att använda den till den här bebben också när det blir dags för det.
    De fungerar superbra på resor, hos bekanta, när det kommer andra småbarn på besök, i husvagnen, på båten.

• Bea78

Vi har en sån till våran son. Inte här hemma men när vi åker bort på middag så tar vi med den. Jag tycker att dom är jättebra, o har inte upplevt nåt farligt med den. Den sitter stadigt på bordet. Självklart ska man ju inte sätta fast den på en lös skiva, typ utdragsskiva eller liknande. Sen bör man ju inte lämna barnet utan uppsikt heller vid bordet.
    Så jag akn rekomendera en sån iaf, just för sånga gånger man åker bort.

/Bea

• Emsa2

Man skall ABSOLUT INTE ställa en stol under stolen. Barnen kan få tag i stolen under, med fötterna, och resa sig upp. Och vi vet ju alla hur snabba barn kan vara...
    Vi har en stol man hänger på bordet som en xtrastol, om vi får besök eller att ta med till släkt och vänner. Jag tycker inte att den verkar så jättebekväm att sitta i jämt, men som xtrastol duger den bra.

• Eldna

Emsa2 - okej, då drar jag genast tillbaka mitt tips! Jag har inte barn själv men har många vänner och bekanta och även släkt som har en "hängande stol" som reservstol hemma för gäster och har med sig på resor. Flera av dom brukar ställa något under som säkerhet, men då brukar barnen vara så små att dom aldrig skulle nå ner till något under iofs...

• Nyfiken gul

Stolen har sågats hos vår käre Sverker i Plus men det handlade DÅ om att varningstext saknades om att man inte ska hänga den på bord som inte är stadiga nog för den.

Och att det varnades för klämrisk OCH att om barnet var för tungt kunde de bärande stålrören krökas och gå av...

Det gäller alltså inte bara pelarbord och glasbord, har man lätta bord ska man akta sig för stolen så inte bordet tippar!!

Kolla gärna själv med att hänga i bordskanten, minsta lilla risk för att bordet lättar från golvet - köp inte stolen!

• Jenna82

Vi har en sån till Liam o den e kanon! Han väger runt 9kg o d är inga som helst problem. D som kan vara lite drygt me dom e att man måste ta bort den lite då o då för att tvätta den. Då är d nog smidigare me en stol från typ IKEA o bara tvätta av där den står. =)

• Eli

Tusen tack för alla tips! Det låter som en bra idé att skaffa en, skönt att höra också att de fungerar eftersom vi blev så förtjusta i affären.

En fråga till: har ni förslag på bra märken? Och vad är ett rimligt pris? De vi sett kostar omkring 1000 kr, är det ett normalt pris?

Mvh,
    Eli

• Bea78

Våran stol (som hänger på bordet) kostade 279 kr...så jag tycker att 1000 kr är lite väl mycket. Våran andra matstol (IKEA) kostade 99 kr, o har fått "Bäst-i-test" ett flertal gånger. En helt vanlig vit plaststol, superbra!
    Nu har vi en Tripp Trapp-stol som vi köpte från mitt dagis för 100 kr, men annars ligger dom kring 1000-lappen.

Men 1000 kr för en hängstol är för mkt...vet dock inte om det var dom du tänkte på?

/Bea

• marremask

När man använder dessa stolar måste man verkligen se till att barnet inte når någonting med fötterna. Varken bordsben eller regel under bordet. De kan då när de blir lite större och starkare trycka ifrån så att hela stolen släpper från bordskanten, dom kan alltså skuta ut stolen.

Svar på tråden Är hängbara barnstolar verkligen farliga?