Anonym (också vän) skrev 2010-02-11 14:13:39 följande:
När man har föräldrar som är 65+ och som trott något helt annat, så tycker jag att man kan ta hänsyn. Han berättade för föräldrarna i telefon. Pappa fick en chock. Från att ha varit en kill-kille kom han nästa gång med lång naglar, mascara, högklackat osv. Jag bad honom ta det litet lugnt. Han har gått i 35 år med killkläder, mått utåt sett bra och aldrig nånsin ens andats att han var något mer än en vanlig straight kille, som bott i hop i flera år med en tjej, som han skaffat barn med. Med hänsyn menar jag att man behöver inte ruuuusa fram. Föräldrarna går nu hos psykolog för att ta reda på vad detta med transsexualitet egentligen är, eftersom de inte förstår. De har bett honom följa med. Men han vägrar: "Det är ert problem". Varför är det bara omgivningen som skall stötta, vilket vi faktiskt gör. Varför kan inte han också stötta omgivningen. Ge och ta.
Något som är viktigt här både i ditt och i trådstartarens fall, är att så snabbt som möjligt försöka vänja er med rätt könsepitet på era vänner. Det brukar inte alls falla i god jord att försöka hänga kvar vid det gamla när en transition är på gång eller överstånden.
De flesta bär sådant här inom sig i MÅNGA år, för att sedan, som omgivningen ser det, EXPLODERA in i sitt nya jag. Många transsexuella själva upplever däremot att hela processen tar alldeles för lång tid och vill "påbörja sina liv" så fort det någonsin går, efter ett helt liv av väntan. Det måste man som anhörig försöka finna förståelse för.