• millan83

Tips på liten bra pendlarbil

Nu behöver vi en till bil. En liten, billig i inköp (begagnad) och bensinsnål. Maken behöver ha en bil att pendla till jobbet med, 4 mil enkel resa. Helst ska det väl gärna vara lite säkerhet i den oxå, men ingen airbag på passagerarsidan eftersom barnen förmodligen kommer åka i den ibland. Många krav blev det

Någon som har tips?
    Lucas 080603
  • Svar på tråden Tips på liten bra pendlarbil
  • lillasmilla

vw polo! förhållandevis dyra i inköp, men håller värdet bra!

• TessaS

Jag är jättenöjd med min Toyota Yaris -00.
    Tuggar och går som en symaskin, har ungefär lika mycket motor som en, inte det minsta ROLIG, men går bra, billig som attan, både bensinförbrukning, skatt och försäkring.

Det är airbag på passagerarsidan men det kostade 1200:- att koppla ur och då ingår inkoppling sen också.
    Säkerhetsmässigt låg den bäst till i klassen på sin tid (köpte den ny år 2000, vet inte exakt hur den ligger till nu)

• carola1977

Tänkte också tipsa om Toyota Yaris som min man kör dagligen. Innan hade han en hemskt bensinslukande gammal Audi så han är väldigt nöjd. Har ingen koll på det där med airbag. Dottern har alltid suttit bak i alla våra bilar.

• millan83

Ja polo har vi kikat lite på, eller kikar fortfarande efter

Yaris har vi inte tittat på.. det måste vi göra. 
    Tack för era tips
    Lucas 080603
  • Mika86

vi ha en ford fiesta 92a.
    billig att köpa (blocket), under 1000 kr iskatt o dra 0,5..
    visst den är liten o inte så säker som vår volvo men faktiskt näst bästa bilköpet vi nånsin gjort

• NEOPLAN

Jag kör nu under vintern en Volkswagen Polo 1.6 -95.
    En kvick liten bil som inte heller drar alltför mycket, ligger runt 0.65/mil blandad.
    Finns även med 1.1 (och 1.4-litersmotor, som jag dock inte provkört) lite bensinsnålare, men ska man ligga i lite högre hastigheter under längre sträckor är det de lite starkare motorerna som rekommenderas.

Säkerhetsmässigt är den ett bra val med hänsyn till storleken och åldern. 
    Akta dig dock för ytrosten, har börjat bubbla en hel del i skärmar, trösklar och dörrkarmar under de senaste 2 åren.

• Guacamole

Jag har en Volvo v40 som drar i genomsnitt 0.6 liter milen.

Rätt så billigt och säkert iaf..

Volvo får man ju för en skaplig peng också :)

• Joico

Jag har en Citroën C3 avstängningsbar krockkudde med nyckel, visserligen diesel men finns som bensin också. Liten är den också! Vad gäller pris så är ju allt relativt, du har inte skrivit någon maxsumma så.. biligaste på blocket kostar 45.000 och är en -04a

• millan83

Tack för alla tips

Vi har väl tänkt att lägga max 20 000:- på bilen. Har hittat några polo i den prisklassen, som inte har gått så långt heller. Är det någon som vet skillnaden på golf och polo, när det gäller hur mkt bensin den drar? 
    Lucas 080603
  • ericlofberg

Har du "bara" 20000 att lägga föreslår jag att du kikar på Polons kusin Seat Ibiza istället. Samma bil i botten, något bullrigare, något mer utrustning (normalt) och en bit billigare. För 20000 borde du kunna få tag på en från 2000 (då de fick en ansiktslyftning).

• lillasmilla

Polon drar magrinellt mindre än golfen. Men det så är det ju en mindre bil med. Sen beror det ju på hur man kör, och vilken motor man har. Vi har haft båda, och de är svårt... Jag gillar dem båda! Skulle dock inte satsa på en ibiza. Till vw finns det alltid billiga reservdelar, alla kan laga dem. Jag aktar mig för "uddamärken" när det gäller lite äldre bilar, men det är ju jag...

• ericlofberg

En Seat Ibiza delar service- och slitagedelar med just Polo. Prylarna finns på Biltema. Motorerna kommer direkt från VW etc etc.

Uddabilar ska man undvika - helt klart. Men en Ibiza är ingen uddabil i den där pris- och ålderklassen. 
  • Topps

Jag själv har funderingar på billigare bil.
    Och jag tittar just nu på Volkswagen POLO TDI 80 -08
    Dom ligger runt 120kkr men det spar dom in i bränsleförbrukning.
    Enligt Transportstyrelsen så ligger dom på på 0,45 blandad och 0,38l/mil landsväg.
    Skatten ligger strax över 2000kr och försäkringen för mig skulle ligga
    på strax under 500kr/mån. Jag bor i sthlm och är 29år och parkerar på gatan.

Några räkne exempel på 8mil om dagen. Sen beror det självklart på hur man kör också.

Bil som drar: 0,45 = 18l/v = 72l/månaden = 817,2kr/månaden i Diesel

Bil som drar: 0,38 = 15,2l/v = 60,8l/månaden = 690,082kr/månaden i Diesel

Bil osm drar: 0,6  = 24l/v = 96l/månaden = 1178,88kr/månaden i Bensin (95)

På ett år blir skillnaden 4340,16kr mellan 0,45l/mil och 0,6l/mil

På ett år blir skillnaden 5865,60kr mellan 0,38l/mil och 0,6l/mil

Tycker det är värt att tänka på att en dyrare  bil kan bli billigare i längden.

• Topps

Räknade på Dagens priser på JETs hemsida.

Bensin 95 12,28kr/l och  Diesel11,35kr/l

• ericlofberg

Visst kan man räkna på vad bränslebesparingen betyder. På samma sätt kan man också konstatera att en Polo TDI/80 2008 behöver fyra års besparat bränsle för att kompensera det 20000 kronor högre inköpspriset än motsvarande bensinmodell. Kör man inga längre sträckor är med all säkerhet bensinbilen billigare.

• Topps
    ericlofberg skrev 2010-02-17 13:29:58 följande:
    Visst kan man räkna på vad bränslebesparingen betyder. På samma sätt kan man också konstatera att en Polo TDI/80 2008 behöver fyra års besparat bränsle för att kompensera det 20000 kronor högre inköpspriset än motsvarande bensinmodell. Kör man inga längre sträckor är med all säkerhet bensinbilen billigare.
    Kollar man även miltalen så är priset det samma.
    Bensinarna har de flesta gått nästan dubbelst så långt.
    Där av det lägre priset på bensinarna.

Bensin 3400mil kostar 119 000kr
    www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Polo_1_4_80_hk_Comfortline_25886488.htm&w=3

Diesel 2600 mil kostar 122 900kr
    www.blocket.se/skaraborg/Volkswagen_POLO_TDI_80PF_COMFORTLINE_25840959.htm&w=3

Så med den prisskillnaden så räcker det med ett halvår.
  • ericlofberg

Högst ovanligt att dieselbilen gått kortare än bensinbilen och kostar lika mycket. En Polo TDI som gått 2600 för 123000 är ett mycket bra köp. Inget snack om saken.

• millan83

Tack för tipsen!
    Det blev en polo -96 a iaf

Lucas 080603
Svar på tråden Tips på liten bra pendlarbil