• Dalias mamma

Jellyshots

Ett enkelt recept tack, de flesta verkar så krångliga. Har hittat ett med gelatinblad, kan man byte det mot pulver? Hur mycket pulver är ett blad isf?

Någon som vet?

• Svar på tråden Jellyshots
  • Hannah76

Antingen blandar du vodka och typ gelehallon och låter det stå.
    Eller så köper du jellopulver och använder vodka istället för vatten.

• LivL
    Hannah76 skrev 2010-02-11 14:06:56 följande:
    Antingen blandar du vodka och typ gelehallon och låter det stå. Eller så köper du jellopulver och använder vodka istället för vatten.
    Vad blir godast?
  • Hannah76
    LivL skrev 2010-02-11 14:46:40 följande:
    Vad blir godast?
    Haha. Vet faktiskt inte, kanske med gelegodis. Var år sen jag sist gjorde eller drack/åt jellyshots.
  • Dalias mamma
    Hannah76 skrev 2010-02-11 14:06:56 följande:
    Antingen blandar du vodka och typ gelehallon och låter det stå.Eller så köper du jellopulver och använder vodka istället för vatten.
    Kollade faktiskt jellopulver nu när jag var i affären men det fanns bara körsbär och apelsin och det lät inte gott. Om man blandar med gelehallon, ska man smälta dom då, typ som när man gör fluff till tårtor? Fast fösvinner inte alkoholen om man värmer vodkan? Hur mycket gelehallon ska man ha?
  • LivL
    Dalias mamma skrev 2010-02-11 16:56:56 följande:
    Kollade faktiskt jellopulver nu när jag var i affären men det fanns bara körsbär och apelsin och det lät inte gott. Om man blandar med gelehallon, ska man smälta dom då, typ som när man gör fluff till tårtor? Fast fösvinner inte alkoholen om man värmer vodkan? Hur mycket gelehallon ska man ha?
    OT:
    Beratta mer om fluffet...
  • Dalias mamma

Man värmer 3 dl grädde med 180g choklad eller om det är annat godis så tar man typ 1/3 påse (typ ahlgrens bilar). Dela godiset i småbitar och låter det smälta i grädden. Ställ det i kylen och när det är riktigt kallt så vispar du det som vanlig grädde. Det får absolut inte koka, gelegodis tar tid att smälta så jag brukar fuska och micra det lite innan.

• Hannah76
    Dalias mamma skrev 2010-02-11 16:56:56 följande:
    Det behövs väldigt mycket gelehallon, kommer inte ihåg hur mycket. Ska maila en kompis och fråga, för jag hittar inget när jag googlar. Kommer inte ihåg hur vi gjorde, får upp nåt minne med en diskmaskin, men det kanske var när man gjorde vanliga shots? Haha

Det bästa är kanske at göra på jell-opulver. Kolla i en annan affär efter typ jordgubb.
  • LivL

Någon annan? Jag är på hugget...

• PS84

Jag har lagat på vanligt gelatinpulver.. minns inte exakt, men hade i typ saft eller läsk som smaksättning o sen sprit.. blir iaf bättre än med jello-pulver tycker jag..

Svar på tråden Jellyshots