• hysteria

Varför skaffa barn för att lämna bort dom?

Varför skaffar man barn om barnet ska vara på förskola upp till 10 timmar om dagen? Eller är mer hos mormor/farmor än hos mamma och pappa?
    Är det så jävla svårt att ta hand om sina egna barn? Visst att man måste jobba men kan man inte tänka sig att sänka sin levnadsstandard något för att få mer tid till sina barn?

Livet är för kort för att dansa med fula killar
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-13 22:11
    Jag är medveten om att alla inte har ett val, och jag beklagar det. Men finns det verkligen någon som tror att det är bra för barn att vara 10 timmar/dag 5 dagar i veckan på förskola? Och som många verkar tro så är det inte så ovanligt att små barn går på förskola så långa dagar.
  • Svar på tråden Varför skaffa barn för att lämna bort dom?
  • gbgumman

Svaret är inte svårt.
    Därför att alla har olika åsikter i den frågan.

Mamma till Eskil och Sonja
  • Hannah76

Alla kanske inte kan gå ner i arbetstid?
    Eller prioriterar att jobba heltid i perider för att kunna ha längre ledigheter?

• Butterscotch

Varför gifter man sig om man inte vill spendera all sin vakna tid med sin partner? Förstår mig inte på folk som inte går ner i tid på jobbet för att hinna umgås mer med sin älskade.

Nej, det lät ju ungefär lika dumt som trådstarten... jag tar tillbaka.

10 timmar på förskola låter mycket även i mina öron (om det är små barn vi pratar om), men alla gör väl så gott de kan? Tvivlar på att de som jobbar mycket gör det för att slippa umgås med ungarna.

• SunnyBunny

Jag tror inte procenten är så hög som gör det av fri vilja! Utan att man måste! Speciellt i större städer med långa pendlingsavstånd och dyrare och leva.

Tyvärr ser verkligheten ut så idag!

Vi har löst det så att jag och min sambo jobbar om varandra istället, och i och med det kortare dagar på dagis. Men där finns oxå en baksida då jag och min kille knappt ses i veckorna oh vi har ingen kväll ihop som en familj! Så visst, en dag kommer även min dotter få börja gå längre dagar på dagis...

• hysteria
    Butterscotch skrev 2010-02-11 15:03:28 följande:
    Varför gifter man sig om man inte vill spendera all sin vakna tid med sin partner? Förstår mig inte på folk som inte går ner i tid på jobbet för att hinna umgås mer med sin älskade.   Nej, det lät ju ungefär lika dumt som trådstarten... jag tar tillbaka. 10 timmar på förskola låter mycket även i mina öron (om det är små barn vi pratar om), men alla gör väl så gott de kan? Tvivlar på att de som jobbar mycket gör det för att slippa umgås med ungarna.
    Givetvis handlar det inte om att umgås med sina barn 24/7 men 30 min tillsammans med sina föräldrar per dag är för lite.
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • April Mamma

Jag blev flera familjer som arbetar heltid men som jag vet tjänar BRA och skulle lätt kunna arbeta 50-75%. Men de väljer att arbeta o ha barnen på dagis låånga dagar.

Jag har och tänker arbeta deltid tills barnen börjar skolan. Eller att nån av oss föräldrar gör det.

• Stårschan

Det finns ju hur många svar som helst på det!
    -Man kanske är emot abort
    -Man kanske vill ha barnbarn i framtiden
    -Man kanske upptäckte att det inte var så jäkla roligt med barn när de väl ploppat ut
    -Man kanske kommer på att man älskar jobbet mer än man trodde
    -Man kanske tycker att man är en dålig mamma och tror att barnen faktiskt har det bättre på dagis
    -Man kanske tror att barnen får en dålig uppväxt om man inte har råd med X-box åt dem

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • Butterscotch
    hysteria skrev 2010-02-11 15:07:53 följande:
    Givetvis handlar det inte om att umgås med sina barn 24/7 men 30 min tillsammans med sina föräldrar per dag är för lite.
    30 minuter låter väldigt lite, det måste vara riktigt små barn du pratar om då (om de bara är vakna 10-11 timmar per dygn)?

Jag kan väl ta mig själv som exempel. Jag har gått ner till 80% och då är dottern (snart 3 år) på dagis ca 8 timmar per dag (varav tupplur 1-1,5 timmar). Vi hinner umgås 1,5 timmar på morgonen och 4,5 på eftermiddag/kväll. Det känns helt ok, men det finns säkert folk som rynkar på näsan åt det.
  • April Mamma
    Stårschan skrev 2010-02-11 15:16:32 följande:
    Det finns ju hur många svar som helst på det! -Man kanske är emot abort -Man kanske vill ha barnbarn i framtiden -Man kanske upptäckte att det inte var så jäkla roligt med barn när de väl ploppat ut -Man kanske kommer på att man älskar jobbet mer än man trodde -Man kanske tycker att man är en dålig mamma och tror att barnen faktiskt har det bättre på dagis -Man kanske tror att barnen får en dålig uppväxt om man inte har råd med X-box åt dem
    Hoppas att du skämtar....
  • Höst flickan

11 timamr på förskolan, hur vanligt är det?
    o dom som har det så måste nog det tyvärr.
    Därimot om barnen är mer hos någon annan även sen än hos mamman o pappan...då skulle jag oxå börja fundera...

Allt tyder på att det blir en lillasyster♥
Svar på tråden Varför skaffa barn för att lämna bort dom?