• Anonym

Min kollega är så tråkig

Jag arbetar mycket tätt tillsammans med en tjej i min egen ålder. Vi arbetar nära varandra hela dagarna fem dagar i veckan.
    Jag har så svårt för henne och det beror på att hon är så stel och inte bjuder på sig själv. Vi har båda familjer men hon säger aldrig ett ord om sin familj eller vad de gör. jag vet att hon är mer öppen med andra på vårt arbete men mot mig är hon alltid kort och lite översittare. När jag pratar om något som gäller jobbet så har hon alltid ett snett leende och för det mesta besvarar hon inte mina tankar.
    Jag mår dåligt av att ha denna anonyma kontakt.
    När jag försöker prata om något privat på våra raster så brukar hon inte svara, eller så tittar hon bara bort.
    Jag vill byta kollega men vad ska jag ha för anledning, det går ju knappast att skylla på att hon inte vill bjuda på sig själv?

• Svar på tråden Min kollega är så tråkig
  • lillekatt

Hon kanske har massa problem i sin familj som hon inte känner att hon vill ta upp med dig? Alla vill inte prata om sina privata angelägenheter med sina kollegor.

• Anonym

Byta kollega kan du väl göra om det går? Kemin mellan er passar ju inte och det kan leda till dåligt utfört arbete. jobbar man så nära så måste man kunna prata med varandra. Hon kanske har svårt att släppa in folk på livet? Annars kan du kanske fråga henne?

• Birgitta2

Det finns människor som är oerhört privata och faktiskt inte VILL dela med sig av sitt privatliv. Det är inget att sura över. Sen kan det också vara att er kemi inte funkar tillsammans - sånt händer också. Så länge hon inte är otrevligt får du nog acceptera att det är så här.

• NadiaMi

Ibland klickar man bara inte och då blir det svårt att småprata och berätta om allt möjligt om sig själv.
    Eller så vill hon hålla isär jobb och privatliv och har valt att inte prata om sig själv och sitt hemliv med dig just för att ni jobbar så nära varandra och har sådana samtal på rasterna istället och då med andra som hon inte har så nära jobbkontakt med.

Att hon är kort i tonen och inte vill prata om sitt privatliv betyder dock inte att hon är översittare eller ser sig själv som bättre än dig.
    Det kan lika gärna bara betyda att hon inte ser dig som 'vän-material'.

Varför inte fråga henne rakt ut vid tillfälle om hon skulle vilja jobba med någon annan istället för dig, med tanke på att ni inte verkar ha så mycket gemensamt.
    Påverkar det din arbetsinsats så är ju det skäl nog för att be att få jobba med någon annan istället.

• Anonym

Det känns bara så underligt att vara så nära någon hela dagarna och inte kunna småprata några ord. Hon var på bröllopsresa för några veckor sedan och jag frågade henne om resan varit bra. Jag fick bara "ja" till svar. De åkte till Florida så det var ju inte en kort resa men hon gjorde tydligt att jag inte hade med det att göra. Hon har visat bilder mm till andra kollegor men inte för mig. Jag är inte sådn att jag tränger mig på, är tvärtom ganska blyg så detta känns så kränkande för mig.

• Birgitta2
    Anonym skrev 2010-02-11 15:49:47 följande:
    Det känns bara så underligt att vara så nära någon hela dagarna och inte kunna småprata några ord. Hon var på bröllopsresa för några veckor sedan och jag frågade henne om resan varit bra. Jag fick bara "ja" till svar. De åkte till Florida så det var ju inte en kort resa men hon gjorde tydligt att jag inte hade med det att göra. Hon har visat bilder mm till andra kollegor men inte för mig. Jag är inte sådn att jag tränger mig på, är tvärtom ganska blyg så detta känns så kränkande för mig.
    Det kan vara så illa att hon faktiskt inte tycker om dig. Jag har en kollega som jag inte gillar. Jag pratar ogärna med honom, och skulle inte falla mig in att dela privata saker med honom. För dig är det ju jättetråkigt om ni jobbar nära. Det måste kännas som om hon medvetet utesluter dig ur den lilla krets där hon faktiskt pratar om sig själv.

Prata med henne - det är nog det enda rätta. Fråga henne lite mjukt varför det är  så här. Kanske får du ett ärligt svar och då kan du antingen acceptera det eller byta kollega.
  • Krodan

Eller så tycker hon at du är lite avvisande iom at du är blyg? Hon kanske inte vill kasta sina bilder över dig och du frågar ju inte heller efter att få se dem? Kan det inte vara ett ärligt missförstånd?

Angelina och Athena är mina sessor
  • Anonym

Nej, jag är en omtyckt kollega bland de övriga på mitt arbete. Men som asgt så är jag lite blyg och inte den som blandar mig i andras liv om de inte själva delar med sig. Jag kan ställa frågor om deras barn varit sjuka, alltså fråga om de mår bra nu och om de haft det bra på resor men inte privata frågor.

• NadiaMi

Om du är blyg och försiktig så kan det spela in.
    Många är tveksamma till att börja prata om privata saker eller öppna sig för mycket för någon de inte vet så mycket om, och om ni liksom inte kan mötas halvvägs kan det vara det som gör att hon inte anstränger sig.

Jag kan själv bli knäpptyst om någon jag inte känner börjar fråga om mitt privatliv, även om det är helt oskyldiga saker frågorna tar upp. Varför ska jag berätta varför jag valt detdär namnet till min hund för en person jag inte vet något om? Inte för att det nödvändigtvis har någon större betydelse, men det blir lite som att någon försöker klura ut vem jag är utan att vilja ge något tillbaka.
    Och än värre blir det om jag inte känner någon personkemi för då känns det dessutom som att jag slösar bort både min och deras tid.

Svar på tråden Min kollega är så tråkig