• frufri

    Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

    Är det så svårt att förstå?

    Jag tycker det är väldigt trist att det blivit så nu att det nästan ses som nåt "fult" och svagt att vara hemmafru (eller hemmamamma om du gillar den formuleringen bättre). För mig har alltid familjen varit viktigast. Jag säger inte på något vis att man inte kan kombinera både karriär och föräldraskap, men det är inte vad jag vill. Jag trivs verkligen med att vara hemma :) 

    Jag blir lite irriterad när folk frågar "vad ska du göra sen då"? När jag berättar att jag är föräldraledig (21 veckors dotter). Varför måste jag ha en plan för sen? Jag är hemma och ska vara det så länge det går. Det är min plan! :)

    Finns det fler hemmafruar/hemmamammor här? Och då menar jag inte föräldralediga, utan ni som tänker eller åtminstone vill vara hemma lääääääänge!

  • Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!
  • Elenas hasselbackspotatis 86

    Både jag o min man tänker oss att jag ska vara hemma fram tills våra barn börjar mellanstadiet. Vi klarar det rent ekonomiskt och jag vill kunna baka bullar, fixa gympapåsar etc göra mellis till barnen när de kommer hem från skolan. Annars skulle vi antagligen anlita barnflicka.

  • Hannah76

    Problemet är väl att det klankas ner från båda håll?
    Att vi är så dåliga på att acceptera andra val?

  • Meddelande borttaget
  • Mrs Ray

    Problemet är väl också att det bara är kvinnor som är hemma. Var finns alla hemmamän, undrar jag!

  • LyckligtSlut
    Storkenflyger skrev 2010-02-11 15:49:35 följande:
    Fast de undrar kanske vad du ska göra när du tagit ut alla dina 480 dagar (eller hur många det nu är).
    Många som ska vara hemmafruar behöver inte räkna dagar. Man löser det ekonomiska inom familjen. Men vet ju inte exakt hur TS gör.

    Håller med TS. Också mitt mål, min dröm och min framtid. Folk spottar nästan på en när man säger det. Förstår inte vad som är så hemskt med att värna om hem och familj. Men skit i dem!
  • smarties

    De flesta har inte råd att vara hemmafruar och de kanske blir lite avundsjuka över att andra har råd o bara ha en inkomst?


    Proud to be TwilightMom! www.twilightmoms.se
  • frufri
    "Problemet är väl också att det bara är kvinnor som är hemma. Var finns alla hemmamän, undrar jag!"

    Jag har väldigt svårt att se att det är ett problem, så länge det är självvalt.

    "Folk spottar nästan på en när man säger det. Förstår inte vad som är så hemskt med att värna om hem och familj. Men skit i dem!"

    Ja det är så jag känner med. Det känns som att vi med dessa åsikter absolut måste bekämpas hehe. I media talar man ju verkligen om det som att det är ett stort samhällsproblem.
  • Glimma76
    Mrs Ray skrev 2010-02-11 15:50:41 följande:
    Problemet är väl också att det bara är kvinnor som är hemma. Var finns alla hemmamän, undrar jag!
    På vilket sätt är det ett problem.... det är ju självvalt.

    Det är ett problem om man inte får vad man vill ha pga kön.

    Jag ska också vara hemma länge. Men hur tänker ni er sen. När ni inte ska vara hemma mer. Jag oroar mig faktiskt ite för det.
  • jepi

    Jag har planerat att vara hemmamamma ett bra tag. Sonen är nu snart 1 år och ett syskon är på väg i augusti. Jag kommer inte ha sonen på dagis vilket många minsann tycker är konstigt etc. Samma sak som att man ammar sonen fortfarande (endast första o sista målet), det är det också många som ska tycka till om. Jag är med i Hemmaföräldrar, men tyvärr är det inte så många medlemmar här från Skåne där jag bor. Känner heller ingen annan mamma som är hemmamamma utan de man fått kontakt med via kyrkis o rytmiken börjar så småningom jobba o sätter barnen på dagis - det är tråkigt för man blir lite ensam. Men vi som har valt detta och vill prioritera barnen framför karriär får försöka kämpa på och strunta i vad andra tycker och tänker - även om det är svårt ibland. {#lang_emotions_smile}

  • Chickmum
    jepi skrev 2010-02-11 17:47:27 följande:
    Jag har planerat att vara hemmamamma ett bra tag. Sonen är nu snart 1 år och ett syskon är på väg i augusti. Jag kommer inte ha sonen på dagis vilket många minsann tycker är konstigt etc. Samma sak som att man ammar sonen fortfarande (endast första o sista målet), det är det också många som ska tycka till om. Jag är med i Hemmaföräldrar, men tyvärr är det inte så många medlemmar här från Skåne där jag bor. Känner heller ingen annan mamma som är hemmamamma utan de man fått kontakt med via kyrkis o rytmiken börjar så småningom jobba o sätter barnen på dagis - det är tråkigt för man blir lite ensam. Men vi som har valt detta och vill prioritera barnen framför karriär får försöka kämpa på och strunta i vad andra tycker och tänker - även om det är svårt ibland.
    vet du, ditt inlägg lät så bra tills du inte kunde låta bli att fördöma de som inte väljer att göra som du.... vaddå prioritera barnen framför karriären, så om man inte är hemmaförälder är man sämre på nåt sätt. Du är inte det minsta bättre eller sämre än de som väljer en annan väg. Jag beundrar ditt val att göra DET DU VILL och som får din familj att må bäst. Det har även vi gjort här och vet du, vi är inte hemmaföräldrar någon av oss. Vi har delat lika på båda föräldraledigheterna och pappan har en fantastisk kontakt med båda barnen, liksom jag har, detta har varit bäst för oss alla fyra och därför har vi gjort det så.  Det betyder inte att kontakten är sämre mellan pappan och era barn eller att jag tycker att det ni gjort är fel, ni har bara valt en annan väg, den som är rätt för er. Jag har ammat båda barnen till ettårsåldern trots heltidsjobb och jag har varit hemma på lunchen och ammat läääänge, för att det passade oss bra, inte för att jag är en bättre mamma än nån annan. Jag gör det som är bäst för oss som familj och eftersom jag gillar att jobba och trivs med att  vara både mamma och projektledare så har vi gjort de så.
    Det är sorgligt att ni som väljer att vara hemma länge får glirngar för det, jag är den första att hålla med om det, får själv gliringar för ammande och jobb, och det är sååååå trist att det är så. Det är fantastiskt när man kan få VÄLJA det liv som är bäst för FAMILJEN. Det finns så många som inte kan välja och om man nu KAN det så är det helt underbart! Fortsätt att välja rätt för er familj men klanka inte i samma mening ner på dem som gör annorlunda!
Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!