• Rocktroll

Ikea matta hampen?

Någon som tvättat den själv och i såna fall hur? vi flyttar snart och mattan ser ut som fan ren ut sagt och vill inte lämna in en så billig matta på kemtvätt, då kastar jag nästan den hellre. Läst om textiltvätt till bilar som vissa använt men vet inte hur det funkar på den mattan?

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::.
  • Svar på tråden Ikea matta hampen?
  • Myran 08

Enligt ikea så står det skötselråd:Fackmässig mattvätt vid behov.

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10122553

Du kan ju testa det där med textilltvätt till bilar, för vill du inte lämna in den för tvättning så kan du ju ändå köpa ny om inte textilltvätt för bilar fungerar. Inge elakt menat tänkte på att du tycker att så billig matta på kemtvätt inte är riktigt värt det.

• Rocktroll
    Myran 08 skrev 2010-02-11 17:06:18 följande:
    Enligt ikea så står det skötselråd:Fackmässig mattvätt vid behov. www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10122553 Du kan ju testa det där med textilltvätt till bilar, för vill du inte lämna in den för tvättning så kan du ju ändå köpa ny om inte textilltvätt för bilar fungerar. Inge elakt menat tänkte på att du tycker att så billig matta på kemtvätt inte är riktigt värt det.
    nä för kemtvätten skulle kosta säkert lika mycket som mattan :O. Kan jag lika gärna köpa en helt ny för gillar den men har en unge som har kastat gröt m.m på den :P
  • johandra

Har inget svar på din fråga men har en egen fråga till dig:

hur är den där mattan? Luddar den? Halkar den omkring på golvet eller ligger den still?

Har en hall som jag ska göra en myshörna i men det kommer nog vara rätt tillfälligt o vill därför inte lägga ner för mycekt pengar på en matta...

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Sessan87

Hade 5 såna mattor, men har numera bara 4 av den enkla anledningen att jag provade att tvätta en på egen hand. Med sån textiltvätt du nämnde ovan, och nej det gick inte.

Det sitter nämligen klister som håller ihop varje frans, och det klistret blev förstört och hela mattan kändes klibbig som en enda stor tejpbit efter det.
    Så lämna in mattan, eller köp en ny. 
    Lämnade in mina mattor, och de kostade 360 kr st, så som du själv säger är det nästan billigare att köpa en ny.
    Men då jag har närmre till kemtvätten, så blev det ändå billigare. Och mattorna blev som nya. Luktade dessutom precis som när jag packade upp dem första gången!
    Lillalillajag: Mattorna luddar inte överhuvudtaget! Halkar lite om det inte står något på dem, men ett halkskydd som kostar typ 20-30 kr på IKEA löser det problemet.
  • Rocktroll
    Sessan87 skrev 2010-02-12 00:23:54 följande:
    Hade 5 såna mattor, men har numera bara 4 av den enkla anledningen att jag provade att tvätta en på egen hand. Med sån textiltvätt du nämnde ovan, och nej det gick inte. Det sitter nämligen klister som håller ihop varje frans, och det klistret blev förstört och hela mattan kändes klibbig som en enda stor tejpbit efter det. Så lämna in mattan, eller köp en ny.  Lämnade in mina mattor, och de kostade 360 kr st, så som du själv säger är det nästan billigare att köpa en ny. Men då jag har närmre till kemtvätten, så blev det ändå billigare. Och mattorna blev som nya. Luktade dessutom precis som när jag packade upp dem första gången! Lillalillajag: Mattorna luddar inte överhuvudtaget! Halkar lite om det inte står något på dem, men ett halkskydd som kostar typ 20-30 kr på IKEA löser det problemet.
    Tack så hemskt mycket för svar :) då lär jag nog kasta den jag har och köpa en ny...uppgradera sig till en ny färg kanske :)
  • johandra

Tack sessan för svaret,då ska jag nog införskaffa en sådan

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Sessan87

Det var så lite så :)

• Elli47
    johandra skrev 2010-02-12 12:20:38 följande:
    Tack sessan för svaret,då ska jag nog införskaffa en sådan
    Har haft en sån vid TV:n i nästan 2 år nu tror jag det är... ? Kanonbra, luddar inte, billig, snygg färg (har den gröna) och har också ett anti-glid-skydd under den! En kanonfin matta helt enkelt!
  • Skrutt79

Vår dotter spydde på vår matta och jag tog den till badkaret och duschade av den med vatten och lite tvättmedel. Det har funkat för mig :)

Svar på tråden Ikea matta hampen?