• Anonym (orolig)

Vitt slem i avföringen?

Jag märkte för ett par veckor sen att jag har lite vitt, tjockt ogenomskinligt slem med avföringen. Inte mycket men lite, speciellt om jag är trög i magen och inte har bajsat på några dagar. Det är inte varje gång men kanske varannan, var tredje gång.
    Nån annan som har nåt liknande? Jag kan ju ha haft det en längre tid men inte märkt det förr, är orolig nu!

• Svar på tråden Vitt slem i avföringen?
  • Anonym (orolig)

Ingen som haft nåt liknande? Det är ju inget jag lider av precis, skulle inte ens veta om det om jag inte råkat se det en gång och sen börjat följa med för att se om det kom slem fler gånger. Men är ändå lite orolig...

• The Black Lady

Vid slem och blod i avföringen ska man alltid kontakta läkare om man läser på google.....

• Anonym (orolig)

Jo, jag har också läst det, så därför är jag orolig... Men jag har också läst att man kan ha slem utan att det är nåt farligt så jag tänkte att kanske nån känner igen det här med slem, vad det kan bero på och kan lugna mej lite. Måste självklart kontakta läkare om det inte blir bättre. Det är ju så svårt att veta om det är väldigt ovanligt med slem i avföringen eller om det är vanligare än man tror, det är ju inget man gärna pratar om precis..

• Anonym (normalt)

slem är helt normalt att ha i avföringen, det är det som smörjer tarmarna. De gånger du sett slem verkar ju ha varit när du varit hårdare i magen= fastare avföring slemet syns bättre då det lägger sig mera utanpå.. kan inte beskriva annorlunda.  Men om du får diarrer  som är slemmiga och/eller blodiga så bör du söka läkare. Men det du beskriver är inget jag skulle se som något onormalt, men vänd dig till din VC om du känner dig väldigt orolig

• Anonym (Slem)

Slem i avföringen kan ju bro på massor av saker. Men kommer det bara när du är hård i magen så hör det ju ihop med det på något sätt. Är du orolig så gå till läkare. Men jag tror inte det är något farligt. 

Jag kan säga att så fort jag missköter min kost och äter saker jag vet att jag och min mage inte mår bra av, så blir avföringen slemmig. Dit hör socker, bröd, pasta osv osv osv. I övrigt funkar magen strålande. 
Svar på tråden Vitt slem i avföringen?