Glimma76 skrev 2010-02-12 18:57:15 följande:
Jo, de flesta kvinnor klara det. Det är ju vanligt, om jag inte har fel, att man börjar pumpa i väntan på sitt adoptivbarn tex Googlar man på nätet så kan man visst även hitta att det är olika medicinska fel som gör att män ibland kan producera bröstmjölk.
Men kvinnor som väntar barn, även om det inte är ett biologiskt barn, är inte de flesta kvinnor. Även om man väntar sig ett adoptivbarn förbereder sig kroppen för moderskap eftersom kvinnan vet att ett barn är på väg. Dessutom vet jag inte om det är så vanligt att kvinnor som väntar adoptivbarn försöker få igång någon mjölkproduktion. Vad jag vet är det då ganska vanligt att kvinnan behöver medicinsk behandling och är vi då inne på att ändå ge någon hormoner eller hormonliknande substanser för att få igång bröstmjölksproduktion... ja, då spelar väl kön ingen roll? Om mannen kan få igång bröstmjölksproduktion med medicinsk behandling, varför ska då bara kvinnan behandlas?
Ta ett gäng kvinnor som inte väntar barn och som inte har små barn och ge henne pump, tror du att de flesta av dem kommer börja producera mjölk? Jag är helt övertygad om att ett verkligt spädbarn kan dra igång mjölkproduktionen hos de flesta kvinnor, men en pump är inte ett spädbarn (just därför vore det intressant att se om en man som lever nära sitt spädbarn kan få igång en mjölkproduktion mha. enbart pump och barnet).
Män behöver inte vara sjuka för att producera bröstmjölk spontant även om den vanligaste orsaken till spontan mjölkproduktion hos män är någon slags sjukdom eller läkemedelsbehandling.
Att "mjölkmannen" inte fick igång någon mjölkproduktion bevisar inte att män inte kan producera bröstmjölk. Det visar som mest att han inte kan producera bröstmjölk (vilket ju inte heller alla kvinnor lyckas göra, även om de flesta kan) men det kan även vara så att metoden inte var tillräcklig.
Jag säger inte att män generellt varken kan eller bör amma. De har de fysiologiska förutsättningarna som behövs, om de sedan utsätts för rätt stimuli är en annan sak.