• Glimma76

Män kan amma??

För ett tag sedan var det ju så hett att skriva att män ockås kunde amma. Och en man försökte. Han pumpade och pumpade och pumpade tom på TV. Men han fick väl inte ut en enda droppe, eller?

• Svar på tråden Män kan amma??
  • Glimma76

Rätt skönt att man ska slippa läsa det i trådarna då och då som argument för olika saker. Då vet vi ju att det inte alls går så lätt, för han var ju motiverad om någon.

• lennartsdotter
    Glimma76 skrev 2010-02-12 13:43:44 följande:
    Rätt skönt att man ska slippa läsa det i trådarna då och då som argument för olika saker. Då vet vi ju att det inte alls går så lätt, för han var ju motiverad om någon.
    Motiverad ja, men ingen biologisk "motivation". Det hade varit mycket ett mycket mer spännande experiment om det hade handlat om en nybliven pappa som lever nära sitt nya barn.

De flesta kvinnor kommer nog inte börja producera mjölk bara för att de börjar pumpa.
  • Glimma76
    lennartsdotter skrev 2010-02-12 16:19:45 följande:
    Motiverad ja, men ingen biologisk "motivation". Det hade varit mycket ett mycket mer spännande experiment om det hade handlat om en nybliven pappa som lever nära sitt nya barn.De flesta kvinnor kommer nog inte börja producera mjölk bara för att de börjar pumpa.
    Jo, de flesta kvinnor klara det. Det är ju vanligt, om jag inte har fel, att man börjar pumpa i väntan på sitt adoptivbarn tex

Googlar man på nätet så kan man visst även hitta att det är olika medicinska fel som gör att män ibland kan producera bröstmjölk.
  • puss
    Glimma76 skrev 2010-02-12 18:57:15 följande:
    Jo, de flesta kvinnor klara det. Det är ju vanligt, om jag inte har fel, att man börjar pumpa i väntan på sitt adoptivbarn tex Googlar man på nätet så kan man visst även hitta att det är olika medicinska fel som gör att män ibland kan producera bröstmjölk.
    eller medicinska rätt.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Glimma76
    puss skrev 2010-02-12 18:59:03 följande:
    eller medicinska rätt.
    Nej, jag tror det var cancer som var en av anledningarna och det blir ju aldrig ett rätt även om man kan avlasta sin fru med amning.... Ska googla igen och se om jag hittar det.
  • Glimma76
    puss skrev 2010-02-12 18:59:03 följande:
    eller medicinska rätt.
    "Att män kan producera bröstmjölk vet man dock. När en man drabbas av en tumör i hypofysen kan den börja överproducera prolaktin vilket kan leda till att han börjar producera mjölk.
    "

Det står också att studier aldrig gjorts och att man ite vet hur lång tid det skulla ta. http://www.alltombarn.se/du_och_barnet/man-nu-ar-det-din-tur-att-amma-1.6025
  • lennartsdotter
    Glimma76 skrev 2010-02-12 18:57:15 följande:
    Jo, de flesta kvinnor klara det. Det är ju vanligt, om jag inte har fel, att man börjar pumpa i väntan på sitt adoptivbarn tex Googlar man på nätet så kan man visst även hitta att det är olika medicinska fel som gör att män ibland kan producera bröstmjölk.
    Men kvinnor som väntar barn, även om det inte är ett biologiskt barn, är inte de flesta kvinnor. Även om man väntar sig ett adoptivbarn förbereder sig kroppen för moderskap eftersom kvinnan vet att ett barn är på väg. Dessutom vet jag inte om det är så vanligt att kvinnor som väntar adoptivbarn försöker få igång någon mjölkproduktion. Vad jag vet är det då ganska vanligt att kvinnan behöver medicinsk behandling och är vi då inne på att ändå ge någon hormoner eller hormonliknande substanser för att få igång bröstmjölksproduktion... ja, då spelar väl kön ingen roll? Om mannen kan få igång bröstmjölksproduktion med medicinsk behandling, varför ska då bara kvinnan behandlas?

Ta ett gäng kvinnor som inte väntar barn och som inte har små barn och ge henne pump, tror du att de flesta av dem kommer börja producera mjölk? Jag är helt övertygad om att ett verkligt spädbarn kan dra igång mjölkproduktionen hos de flesta kvinnor, men en pump är inte ett spädbarn (just därför vore det intressant att se om en man som lever nära sitt spädbarn kan få igång en mjölkproduktion mha. enbart pump och barnet).

Män behöver inte vara sjuka för att producera bröstmjölk spontant även om den vanligaste orsaken till spontan mjölkproduktion hos män är någon slags sjukdom eller läkemedelsbehandling.

Att "mjölkmannen" inte fick igång någon mjölkproduktion bevisar inte att män inte kan producera bröstmjölk. Det visar som mest att han inte kan producera bröstmjölk (vilket ju inte heller alla kvinnor lyckas göra, även om de flesta kan) men det kan även vara så att metoden inte var tillräcklig.

Jag säger inte att män generellt varken kan eller bör amma. De har de fysiologiska förutsättningarna som behövs, om de sedan utsätts för rätt stimuli är en annan sak.
  • Glimma76

Fast hur ser den manliga bröstmjölken ut? Är det samma fantastiska sammanblanding av allt ett spädbarn behöver, åldersanpassat efter barnet, eller är det sockerlösning?

Det finns det väl inga studier på kan jag tro.

• lennartsdotter
    Glimma76 skrev 2010-02-13 15:08:05 följande:
    Fast hur ser den manliga bröstmjölken ut? Är det samma fantastiska sammanblanding av allt ett spädbarn behöver, åldersanpassat efter barnet, eller är det sockerlösning? Det finns det väl inga studier på kan jag tro.
    Nej, det finns väl inga studier på det men varför skulle den vara sämre? Mindre mängd, det är logiskt. Sämre kvalité? Det finns ingenting som säger att en mans mjölk skulle ha sämre sammansättning.
  • Glimma76
    lennartsdotter skrev 2010-02-13 17:11:24 följande:
    Nej, det finns väl inga studier på det men varför skulle den vara sämre? Mindre mängd, det är logiskt. Sämre kvalité? Det finns ingenting som säger att en mans mjölk skulle ha sämre sammansättning.
    Fast det finns inget som säger att det skulle vara riktig mjölk heller.....
  • lennartsdotter
    Glimma76 skrev 2010-02-16 17:39:07 följande:
    Fast det finns inget som säger att det skulle vara riktig mjölk heller.....
    Jo, ganska mycket talar rent biologiskt för det. Män och kvinnor tillhör samma art, mjölken produceras av samma vävnader hos resp. kön. Varför skulle bröstkörtlarna hos en man producera någon slags annan mjölk än kvinnans? Det handlar om samma vävnad.
  • Glimma76
    lennartsdotter skrev 2010-02-17 12:44:44 följande:
    Jo, ganska mycket talar rent biologiskt för det. Män och kvinnor tillhör samma art, mjölken produceras av samma vävnader hos resp. kön. Varför skulle bröstkörtlarna hos en man producera någon slags annan mjölk än kvinnans? Det handlar om samma vävnad.
    ingen aning. hormoner kanske, den som lever får se
  • lennartsdotter
    Glimma76 skrev 2010-02-17 15:51:19 följande:
    ingen aning. hormoner kanske, den som lever får se
    Män och kvinnor har samma hormoner i kroppen. En man som lyckas producera bröstmjölk har antagligen en "kvinnlig" (tillräckligt kvinnlig iaf) hormonbalans så ur den synvinkel finns inte heller skäl att tro att mjölken skulle vara sämre.
  • Glimma76
    lennartsdotter skrev 2010-02-17 17:01:30 följande:
    Män och kvinnor har samma hormoner i kroppen. En man som lyckas producera bröstmjölk har antagligen en "kvinnlig" (tillräckligt kvinnlig iaf) hormonbalans så ur den synvinkel finns inte heller skäl att tro att mjölken skulle vara sämre.
    Vi har inte alls lika mycket av olika hormoner i kroppen, vad har du fått det ifrån??
  • lennartsdotter
    Glimma76 skrev 2010-02-19 13:44:15 följande:
    Vi har inte alls lika mycket av olika hormoner i kroppen, vad har du fått det ifrån??
    Jag skrev samma hormoner.
  • Glimma76
    lennartsdotter skrev 2010-02-19 14:10:30 följande:
    Jag skrev samma hormoner.
    Fast små skillnader i mängd hormoner gör ju STOR skillnad när det gäller att skaffa barn, amma och annat..

Men visst. Det är möjligt att det finns ett fåtal män som kan amma utan att ha en hjärntumör. Och att kvaliten är den samma.

Men att skriva att alla män kan amma är inte sant. FÖr Ragnar kunde ju inte, trots INTENSIVA försök, och därmed kan ju inte alla göra det
  • Glimma76
    lennartsdotter skrev 2010-02-19 14:27:02 följande:
    Vem skriver att alla män kan amma? Självklart kan inte alla män amma. Inte heller alla kvinnor.
    Fast betydligt fler kvinnor än män kan i alla fall amma. Det är nog ett ytterst fåtal kvinnor som inte får mjölkproduktion alls, som i Ragnars fall tex

De flesta kvinnor har mjölk, men kanske för lite.
Svar på tråden Män kan amma??