• Fuga

Dansk svensk gårdshund och bo i stan - går det?

Jag fantiserar lite om att skaffa hund, jag har aldrig haft hund så jag har många frågor. Många på mitt jobb har hund och det är ju lätt så att man blir väldigt inspirerad att ha hund, man blir ju så himla glad av dom!

Jag har läst lite och pratat med folk och tror att dansk svensk gårdshund kanske kunde vara något för mig.
    Men jag undrar om en hund skulle trivas med detta liv:
    - Vi bor i stan, i lägenhet - dock ganska stor (100 kvm).
    - Jag promenerar till och från jobbet och hunden skulle kunna få vara på kontoret på dagarna.
    - Två småbarn, 2 och 5 år.
    ... eftersom jag aldrig haft hund så undrar jag om man måste gå på agilityträning och andra aktiviteter för unden eller om det räcker med promenader och lek?
    Hur ofta och hur mycket behöver den gå ut?
    Tjing!
  • Svar på tråden Dansk svensk gårdshund och bo i stan - går det?
  • Svala

Det är väl klart att man kan ha en motionskrävande hund i en lägenhet! Du ska väl ändå inte motionera hunden inomhus

Det är naturligtvis inte alltid så, men ofta får hundar som bor i lägenhet mer promenader än dom som bor i hus. Det är så lätt att bara släppa ut den på gården. När man bor i lägenhet så är man ju tvungen att gå ut ordentligt. Det är ju inte alltid roligt, men är man bara rätt klädd är det oftast helt okej.

Hur ofta man måste gå ut med en hund beror ju på dels hundens ålder och dels på kvaliteten på promenaderna.
    För att uträtta sina behov för en vuxen rumsren hund så måste du räkna med ca 4 ggr om dagen. 2 Bajs promenader och 2 kiss typ.
    Förutom det behöver den ju motion.
    Alla hundar är ju olika och olika individer behöver ju olika. Men alla hundar mår bra av fysisk motion.
    Men förutom promenaderna för att få göra sina behov, så får man nog räna med 1-2 timmar om dagen.
    Man märker ofta på hunden hur mkt den behöver. Om dom får tillräckligt brukar dom vara lugna inomhus. Men träning en gång i veckan är bara bra.

• Fuga

Tack för bra svar! Är dom lika Jack Russel-hundar?

• Lathundarna

DSG'n är en aktiv hund som kräver stimulering - så ja, du bör gå kurser med den. Läs på mängder och åter mängder, ring uppfödare, prata med andra ägare av rasen innan beslutet fattas. På rasklubben kan du hitta väldigt mycket info som kan komma väl till pass.

• hundpuss

En rätt aktiverad d/s-gårdshund är en underbar hund. En understimulerad d/s-gårdshund är ett mindre helvete.
    Vill du träna tex agility kan det vara ett perfekt hundval, är du inte så intresserad av hundaktiviteter tror jag det finns bättre lämpade raser för din del.

Vad gäller boendefrågan, vi bor i centrala Malmö i en tvåa på 60 kvm. Aktiveringen gör vi utomhus, inne tar vi det lugnt. (Med undantag för rådande väder då vi klickertränat inomhus eftersom både matte och hund inte gärna vill gå ut för tillfället).
    Min cavalierkille trivs kanon i lägenhet, men så är vi också ute väldigt mycket och tränar, han hänger med överallt. Så lägenhet är i sig inget problem. Att hunden har möjlighet att följa med på ditt jobb tycker jag låter fantastiskt bra.

• Svala
    Fuga skrev 2010-02-11 22:29:21 följande:
    Tack för bra svar! Är dom lika Jack Russel-hundar?
    Nja, det skulle jag inte tro. Dom är nog mest lika till utseendet
    Det är ju två helt olika typer av hund. Man skall inte låta lura sig av utseende.

ALLA hundar kräver ju motion. Vissa hundraser mer än andra.
    Dansk/svensk gårdshund är nog en hund som kräver lite mer. Det skall man nog vara medveten om. Men det är ju inga orimliga mängder det handlar om.
    Man märker oftast om den får lagom. Därför får man ju vara lite lyhörd om det är första gången man har hund och vara beredd på att man kanske måste lägga ner mer tid på akivering än man först trodde. Samtidigt är det ju viktigt att man inte överakitverar också. Oftast är det så att man har en ganksa bra balans när hunden är harmonisk.
    Vad det innebär att ha en väldigt krävande hund förstår man oftast när man har haft en. Själv har jag provat på väldigt krävande hundar och det är en enorm skillnad även om ALLA hundar behöver få sitt.
    Sen beror det ju på hur man bor och lever. Det är ju inte riktigt lika jobbigt med en motionskrävande hund om man vistas mycket utomhus och kan ha hunden lös hela dagarn. Däremot blir det många många timmars promenader om man har en motionskrävande hund och man tex bor i stan och inte kan släppa löst den.

Det är väl mest därför man skall gå efter sina egna behov i första hand och sedan köpa en hund som passar dom. Då har man det enklast och då känns det plötsligt ganska enkelt att ha hund. Då tänket jag främst på storlek, hårlag och motion.
    Man kan ju göra tvärt om och själv anpassa sig efter hundens behov. Reslutatet blir ju lika bra, men det senare alternativet är lite "jobbigare". Man har ju annat i sitt liv som också kräver sin tid.
Svar på tråden Dansk svensk gårdshund och bo i stan - går det?