• crazyangel87

Pälsdjursallergiker - vi har hund?!

Idag var vi in och gjorde allergitest på vår 1½ åriga son efter att han haft diagnosen förkylningsastma i 4 månader.

Pricktestet visade mest reaktion på häst, men även lite på hund samt pyttelite på katt. Problemet är att vi har hund. Läkaren tyckte in att vi behöver göra oss av med hunden direkt, utan att vi ska se hur det utvecklar sig. I bästa fall växer det bort.

Vi ska gå Pullmecort och Aromir så fort han visar förkylningssymtom och 14 dagar efter. Vilket vi egentligen redan gjort, fast slarvat lite då vi mest gett honom när han vart som hostigast.. Så nu hoppas vi på att med rätt medicinering så ska han slippa förkylningarnoch på så vis slippa hostan.

Ska på uppföljning till sommaren och då får vi se hur det utvecklat sig. Blir han sämre innan dess eller att proverna då visar att han reagerar mer så åker givetvis hunden.. Men då denna hund haft det otroligt tufft innan och bytt hemett flertal gånger gör det ont att tänka på att vi kanske inte kan ha kvar henne. Men självklart går sonens välbefinnande först..

Nåja. Vill gärna höra vad andra i samma situation gjort?

• Svar på tråden Pälsdjursallergiker - vi har hund?!
  • Ior gumman

Min sambo är allergiker mot bla hund, jag hade hund när vi träffades. Han var snuvig varje morgon. Tanken på att lämna bort min hund som jag har haft i 10år var jätte svår men jag kunde inte låta min sambo gå på mediciner i stort sett varje dag
    tillslut tog vi till ALLT, min sambo ville inte heller ge bort hunden, månag föreslog akupunktur etc etc....men vi köpte en luftrenare som rekomenderades av astma o allergiförbundet (finns många olika som de inte rekomenderar, men vi vågade inte chansa) detta är suveränt!!! han tar med den till kompisar som har fler hundar o katter!!! han sover med den i sovrummet med stängd dörr ( vi har inte hunden i sovrummet) Säljaren rekomenderade på full effekt en timma i stängt sovrum innan man gick o la sig! Detta rekomenderar jag varmt! det finns ett extra filter o sätta i den, dyr ungefär 600kr, men det är det absolut värt!!!

rekomenderar varmt och hoppas att det funkar om ni vågar prova!
    Tror maskinen kostar runt 3000 ? filter om man vill ha det ca 500kr...

• Ior gumman

förlåt, den heter Electrolux oxy3 silence! kollan in astma o allergiförbundets hemsida!

• crazyangel87

Ska kolla det!

Vi har inte hunden på övervårningen överhuvudtaget där sovrummen är. Men man drar ju fortfarnde med hår, stöv osv i kläder.. :/

• Ior gumman
    crazyangel87 skrev 2010-02-12 10:09:35 följande:
    Ska kolla det!Vi har inte hunden på övervårningen överhuvudtaget där sovrummen är. Men man drar ju fortfarnde med hår, stöv osv i kläder.. :/
    man gör ju det...phuu
  • crazyangel87

Nuhar vi gått på med Pulmecort och Aromiren 2 ggr om dagen, ändå hostar han hela nätterna... :(

• framsteg

Lyssna på läkaren i första hand och se vad som händer med sonen! När jag vid 15 års ålder fick veta att jag var allergisk mot katt så hade jag aldrig reagerat mot våra katter tidigare och gjorde inte heller så så länge jag bodde hemma. Dock när jag flytttade hem tillfälligt i ett par omgångar när jag var runt 20-25 så reagerade jag till viss del. De fick dock aldrig, aldrig, aldrig vara i mitt rum och mina sängkläder, helst inte alls överhuvudtaget på ovanvåningen. (Visst, det hände, men väldigt sälla faktiskt).

Det hjälpte iaf hos mig. Kanske någon litet tips?

• crazyangel87

Vi har inte vår hund på övervårningen heller, just för att jag hatar hundhår i sängen. Så hon har inte vart där sen han föddes.. :/

• logg81

För min del fungerar inte medicinering längre.
    Det finns tyvärr en baksida av allergier. Även om man medicinerar bort symptomen så har man fortfarande allergi.

Jag har fått lägga om min livsstil totalt. Inga djur hemma, pedantisk städning. När jag träffar min hund, som bor hos min mamma av andra orsaker än allergi, så får han inte pussas, jag måste tvätta händerna snabbt efter att jag tagit i honom. När det är löptider ute så utsöndrar han något fruktansvärt och då håller jag mej borta.

Jag får stora sår över hela kroppen. De kliar och på nätterna river jag sönder mej totalt.
    Tack o lov så sitter inte pälsdjursallergin i andningsvägarna. Däremot har jag utvecklat dammallergi och allergiastma just för att jag utsatt mej för hund och katt.

Det är fördjävligt rent ut sagt! Jag kan inte tänka mej ett liv utan djur. Det livet finns inte... Men jag har kompromissat och hittat en hyfsad balans för att kunna träffa hundarna hos mamma.

Jag önskar inte ens min värsta fiende det här.
    MIna bästa tips är att testa men testa inte i evighet. Försök att ha en plan B i bakfickan OM det värsta skulle inträffa.
    Jag hoppas innerligt att det växer bort! Det är bara skit med allergi faktiskt...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Ior gumman
    logg81 skrev 2010-02-25 10:02:40 följande:
    För min del fungerar inte medicinering längre. Det finns tyvärr en baksida av allergier. Även om man medicinerar bort symptomen så har man fortfarande allergi. Jag har fått lägga om min livsstil totalt. Inga djur hemma, pedantisk städning. När jag träffar min hund, som bor hos min mamma av andra orsaker än allergi, så får han inte pussas, jag måste tvätta händerna snabbt efter att jag tagit i honom. När det är löptider ute så utsöndrar han något fruktansvärt och då håller jag mej borta. Jag får stora sår över hela kroppen. De kliar och på nätterna river jag sönder mej totalt. Tack o lov så sitter inte pälsdjursallergin i andningsvägarna. Däremot har jag utvecklat dammallergi och allergiastma just för att jag utsatt mej för hund och katt. Det är fördjävligt rent ut sagt! Jag kan inte tänka mej ett liv utan djur. Det livet finns inte... Men jag har kompromissat och hittat en hyfsad balans för att kunna träffa hundarna hos mamma. Jag önskar inte ens min värsta fiende det här. MIna bästa tips är att testa men testa inte i evighet. Försök att ha en plan B i bakfickan OM det värsta skulle inträffa. Jag hoppas innerligt att det växer bort! Det är bara skit med allergi faktiskt...

hej rekomenderade innan här luftrenaren Electrolux oxy3 silence, som också rekomenderas av astma och allergiförbundet. Min sambo har också sår över nästan hela kroppen o kliar sig mycket på nätterna etc etc
    Vi har hund, hade hunden innan jag träffade min sambo, vi ville inte göra oss av med hunden o ville prova allt!!! den fungerrar kan jag lova, lite dyr kanske men fungerrar nu ska vi köpa ett filter till den för pollen, kvalster, damm etc etc den rekomenderar jag väldigt med varm hand. sätter in den i sovrummet en timma på full effekt innan sänggång! låter ingen åpå läge ett heller!

lycka till!

• crazyangel87

Ja just nu är det tungt då sonen senaste veckan vart jättedålig, möjligtvis lunginflamation men vi fick pencilin INNAN (?!) dom tog blodprov, sånär vi väl åkte til sjukhuset för en grundig undersöknig så hade han en infektion i kroppen mens om gått ner av pencilinet..

Iaf, tankarna gå ju nu runt att han aldirg kommer va på topp så länge vi har hunden hemma... Drar oss ändå för besultet då vi lär ta bort henne. Hon är 6 år och har redan haft flera olika hem och innan oss haft det riktigt jobbigt hos fel folk. Så nu efter 1½ år är hon äntlige lugn och harmonisk, en fantastisk familjehund. Känns hemskt att först rädda livet på henne å sen ta det ifrån henna..

• Kimma72

Jag är också allergisk mot hund och katt har astma och kvalsterallergi, har blivit det i vuxen ålder och medicinerar för det. Men vi har katt och hund inomhus, dock får katten inte vara i sovrummet, hundarna är förpassade till hallen där de kan ha koll överallt och framförallt är jag noga med att tvätta händerna när jag tagit på dem.

Men något som hjälper mina luftvägar enormt är att frekvent bada både katt och hund. Katten blir tom rakad över hela kroppen med jämna mellanrum och då är det inga problem att ha henne i knäet. Hon bor inne så hon behöver inte så mycket päls ändå. Ser töntigt ut men jag vill inte slänga ut henne i stallet, hon är ingen utekatt mentalt, vi har provat flera gånger.

Sen finns det en medicin för oss luftvägsallergiker och astmatiker som heter Singulair, den kanske din son borde få, finns även i små doser för små barn. Den är helt suverän och hjälper mig att inte hosta hela nätterna.

• chleome

Min sambo är allergisk mot hundar och som Ior gumman skrev så hjälpte luftrenare bra. Detta trots att vår hund sover i sovrummet när hon är hos oss, dock inte i sängen.

Sen märker min sambo iaf att när han tränar regelbundet så blir det mycket bättre med all hans allergi. Han har belastningsastma, allergisk mot pälsdjur, citrus, choklad, nötter och flera saker som jag inte kommer ihåg nu. Jag kan ärligt säga att jag aldrig tänker på hans allergi. Men nu har vår son fått eksem på kroppen så idag ska vi på pricktest för mjölkprotein, ägg och hund. Håll tummarna att det inte är hunden!

• Ior gumman
    chleome skrev 2010-04-27 11:44:58 följande:
    Min sambo är allergisk mot hundar och som Ior gumman skrev så hjälpte luftrenare bra. Detta trots att vår hund sover i sovrummet när hon är hos oss, dock inte i sängen.Sen märker min sambo iaf att när han tränar regelbundet så blir det mycket bättre med all hans allergi. Han har belastningsastma, allergisk mot pälsdjur, citrus, choklad, nötter och flera saker som jag inte kommer ihåg nu. Jag kan ärligt säga att jag aldrig tänker på hans allergi. Men nu har vår son fått eksem på kroppen så idag ska vi på pricktest för mjölkprotein, ägg och hund. Håll tummarna att det inte är hunden!
    Det säger min sambo med, han behöver verkligen träna regelbundet och sova ordentligt annar märks det direkt här hemma hur svårt han har att andas
    Han har samma allergi som din sambo, nästan pälsdjur, nötter, soya etc etc o vi tänker inte på det så ofta längre. han har även eksem min sambo, över hela kroppen!
    Håller verkligen tummarna att er son inte har så allvarlig allergi och hoppas verkligen inte det är mot hunden!! 
Svar på tråden Pälsdjursallergiker - vi har hund?!