• Hon den an0nyma sn0karen

Hel dum fråga men hur stavas istället / I stället?

Jag känner att det här känns dumt om något att ens fråga om MEN, nu har jag sett att just istället (jag skriver så) skriva i flera böcker (kursböcker men även vanlig romaner/deckare) som i stället. Blir inte de särskrivning, eller har jag lärt mig fel i alla år? Haha, känns som ett fall för sandlådan nästan men måste veta .

• Svar på tråden Hel dum fråga men hur stavas istället / I stället?
  • Fiyali

I stället, kan man skriva om man syftar till "cykel står i stället", annars stavas det istället :)

• Hallonbåten
    Fiyali skrev 2010-02-12 00:00:52 följande:
    I stället, kan man skriva om man syftar till "cykel står i stället", annars stavas det istället :)
    Japp. Jag ställer cykeln i stället istället för att luta den mot väggen.
  • Fiyali

Hallonbåten : Du verkar ha samma kärlek som jag för att leka med ord :)

• giftgrodan

Språkrådet håller inte med om att "istället" skulle vara det enda rätta.

"fråga
    Det är svårt att veta om uttryck med prepositionen i ska skrivas ihop eller isär? Iväg eller i väg, idag eller i dag ? svar
    När det gäller i dag och i väg är både särskrivning och hopskrivning korrekt, även om vi rekommenderar särskrivning. Reglerna för uttryck som dessa är inte särskilt fasta, men följande tumregler finns ändå och kan ofta vara till hjälp:

Skriv ihop om den starkaste betoningen ligger på det första ordet: alltför, därvidlag, återigen.

Skriv isär i övriga fall: allt fler, allt färre, allt mindre, framför allt, för all del, för den skull, god afton, i alla fall, i gång, i stället, lika väl, något så när, till godo, till synes, tills vidare, under tiden, över huvud taget, över lag."

Båda varianterna finns också med i SAOL, så jag skulle påstå att båda är okej.

• Hon den an0nyma sn0karen

Aha , tack så mycket då vet jag , känns som en bra sak att ha kunskap om . Tack så mycket!

Svar på tråden Hel dum fråga men hur stavas istället / I stället?