Vilka kryddor har ni alltid hemma?
Jag tänkte utöka mitt kryddskåp lite (för nuvarnade salt, peppar, curry och kanel... ) och undrar vilka kryddor ni inte kan vara utan?
Jag tänkte utöka mitt kryddskåp lite (för nuvarnade salt, peppar, curry och kanel... ) och undrar vilka kryddor ni inte kan vara utan?
Jag kan inte vara utan örtsalt, kött&grill-krydda, citronpeppar och vitpeppar!!
Det är katastrof i mitt kök om detta inte finns!
justja... grillkrydda har jag ju också, det kryddar jag ALLT med!
Oj.. vi har ganska många kryddor hemma - i alla fall om du frågar mig..
Hmm.. "kryddförrådet" består av: Salt, vitpeppar, svartpeppar, oregano, vitlökspulver, curry, kanel, kummin, grillkrydda, pepparmix, paprikakrydda, cayennepeppar, hela vitpepparkorn, citronpeppar, citron grillkrydda, ingefära, mejram och säkert nåt mer som jag glömt.
Jag kan inte vara utan:
Tabasco
Basilika
Oregano
Timjan
Svartpeppar
Spiskummin
Paprikapulver
Örtsalt
Curry
Oregano, basilika, timjan, salvia, rosmarin, italienska salladskrydda, paprikakrydda, cayennepeppar, chiliflingor, spiskummin, gurkmeja, dillfrö, mynta, mejram, svartpeppar, dragon, koriander, vitpeppar, saffran, havssalt, rosépeppar, kanel, ingefära, körvel...
...är vad som står nära till hands vid spisen. Sen finns ju alla dom där som har med bakning att göra i skafferiet...
Detta har vi i vårat kryddskåp just nu:
Salt
Grillkrydda
rosmarin
paprika
citronpeppar
oregano
curry
ingefära
flingsalt
havssalt
timjan
chinese five spice powder
honungsgrillkrydda
bockhornsklöver
kardemumma
korianderfrön
pepparmix
vitpeppar
nejlika
svartpeppar
chilipulver
wokkrydda
ja det var nog allt
Testat Aromat? passar till: pasta, fisk, köttfärs, kött, potatisrätter mm. Den är oumbärlig för mig! Svartpeppar är oxå ok. Kramiz från Mumsisen
Kan inte vara utan: Aromat, grovmalen Svartpeppar, Herbamare, Citronpeppar, Grekisk salladskrydda, Cayenne-peppar...... det är dessa jag använder flera gånger i veckan
Stek och grillkrydda
chilipeppar
cayennepeppar
vitpeppar
svartpeppar
salt
oregano
basilika
vitlökspulver
citronpeppar
örtsalt (trocomare)
curry
Paprikapulver
Italiensk salladskrydda
spiskummin
Kanel
Ingefära
ALLTID hemma
salt
4 peppar (sån man har i pepparkvarn)
vitpeppar
pizzakrydda
oregano
basilika
salvia
mexikansk kryddblandning
italiensk salladskrydda (perfekt när man gör 0-pointsmjukost)
grekisk salladskrydda ----"-------
garam masala
tiki masala
ingefära
nejlikor
kanel
curry
anis
fänkål
muskotnöt (sån man river själv)
paprika
rosmarin
citronpeppar
Hm...ja det var nog dom som jag använder mest.....har säkert glömt något. Vi har just nu även senapsfrö, dillfrö, sesamfrö, dill....men det är inte så ofta vi har det.
MLME
En fråga:
Vad är bockhornsklöver???
En annan fråga:
är den där chinese powder kryddan väldigt stark???