• Mammadeus

Socialstyrelsens rekommendationer?

Jag letar efter socialstyrelsens rekommendationer för umgänge för barn 0-3 år. Vet att jag läst det innan men hittar det inte igen. Om någon har länk skulle jag vara tacksam!

• Svar på tråden Socialstyrelsens rekommendationer?
  • The Black Lady

Kan du inte bara ringa familjerätten och rådfråga dom? De vet garanterat....

• h8him

Får man fårga varför du behöver rekommendationerna? De är inte tvingande utan alla umgängen ska beslutas för barnets bästa utifrån den faktiska situationen.

• Mammadeus
    h8him skrev 2010-02-12 09:26:50 följande:
    Får man fårga varför du behöver rekommendationerna? De är inte tvingande utan alla umgängen ska beslutas för barnets bästa utifrån den faktiska situationen.
    Som källa i en diskussion. Därför kan jag inte ringa och rådfråga heller. Jag pratar om det här med en natt/vecka per år barnet är gammalt.
  • h8him
    Mammadeus skrev 2010-02-12 09:30:08 följande:
    Som källa i en diskussion. Därför kan jag inte ringa och rådfråga heller. Jag pratar om det här med en natt/vecka per år barnet är gammalt.
    Jag tror du blandar ihop det. Det finns rekommendationer från Socialstyrelsen ang. växelvis boende för små barn och där säger man att under 3 års ålder ska man vara restriktiv med det. Sen brukar familjerätterna ofta rekommendera 1 övernattning per vecka för en 1:åring osv så att de har trappat upp och klarar fler sammanhängande övernattningar vid 3 års ålder. Men fortfarande utgår man ifrån barnet och den speciella situationen.
  • Mammadeus

Aha, då kanske jag blandat ihop det, då var det nog det jag läste på socialstyrelsens hemsida. På vilka grunder är det familjerätten rekommenderar det, då? Måste ju finnas någon studie eller så att hänvisa till?

• h8him
    Mammadeus skrev 2010-02-12 10:56:57 följande:
    Aha, då kanske jag blandat ihop det, då var det nog det jag läste på socialstyrelsens hemsida. På vilka grunder är det familjerätten rekommenderar det, då? Måste ju finnas någon studie eller så att hänvisa till?
    Jag tror det är familjerättens tolkning av Socialstyrelsens rekommendationer. Det står ju att små barn ska helst ha ett fast boende och regelbundna kortare umgängen. Har för mig att det även står att övernattning helst inte ska vara mer än en natt när de är tillräckligt stora för att övernatta. Kan ha blandat ihop det men något liknande står det.
  • Anonym
    Mammadeus skrev 2010-02-12 09:30:08 följande:
    fick i dom en 2 åring som aldrig träffat sin pappa ska bo vv från en dag till en annan.

Socialstyrelsens rekomendationer???
    Det är inget som följs.
  • alexohugo

Känns som det här är en återkommande fråga på den här sidan...

För den som googlar så rekommenderas socialstyrelsens sammanställning från 2006, som heter "växelvis boende". Det är en sammanställning av all forskning i ämnet och kan väl jämfört med tidigare åsikter kring det hela ses som lite mer vägledande. Skulle fler läsa igenom den så kanske vi skulle slippa det där urvattnade att "barn under 3..."

Svar på tråden Socialstyrelsens rekommendationer?