Har man inga rättigheter som timanställd??
Jag har sedan i somras jobbat på hemtjänsten. Det började som ett sommarvikariat men gick sedan över som timanställd och har jobbat väldigt mycket, samtidigt som jag har både skola och småbarn.
Igår ringde jag dom för att säga till att jag ska ut i praktik de närmsta veckorna och skulle bara meddela vilka tider jag kan jobba och så, då sa min chef att jag inte jobbade kvar hos dom längre! Jag blev helt chockad och frågade om jag gjort någonting fel och han sa då att jag varit "borta" för mycket. Utan att ens meddela mig har han bara tagit bort mig från vikarielistan. Jag blev självklart jätte ledsen och sa att jag verkligen inte upplevt att jag varit borta mycket, min dotter har varit sjuk plus att hela familjen låg sjuka i vinterkräksjukan men detta var ju innan jul.
Min fråga är, får man verkligen lov att göra så? Utan att ens prata med mig om det? Jag skulle aldrig få för mig att stanna hemma från jobbet utan anledning och enligt facket kan man aldrig säga till någon att den inte får jobba kvar på grund av att den varit hemma för vård av barn eller den varit sjuk.
Jag uppskattar att jag varit hemma ungefär fyra gånger sedan i somras, det kanske är mycket och jag pratade med min sambo om att vi måste dela upp det mer när våran dotter är sjuk. Jag tycker dock inte det är så mycket och hade önskat att chefen i alla fall pratade med mig först innan han bara tog bort mig.
Saken är den att när jag jobbade där i somras blev jag väldigt ila behandlad av vissa, de sa att jag inte "kunde nånting" och att jag bara var semestervikarie och så fort vi skulle gå parallellt till en vårdtagare var det alltid någon som ville byta "bort" mig. Allt detta gjorde att jag fick ont i magen så fort jag skulle till jobbet och jag mådde jätte dåligt men hade ett långt och bra samtal med chefen där jag verkligen fick hans stöd och han hade ett möte med personalen där han tog upp allt. Självklart gjorde inte detta mig mer populär men jag struntade i det, jag stod upp för mig själv och kände att jag kunde hålla huvudet högt iaf.
Jag tror att det är vissa från personalen som bara vill ha bort mig därifrån på grund av allt i somras och när jag nu varit hemma med min dotter har de väl gått direkt och klagat till chefen.
Jag funderar på att prata med facket igen för det borde verkligen inte få gå till såhär, eller har man inga rättigheter alls som timanställd? Jag vill ju självklart inte vara kvar där längre efter allt egentligen, samtidigt känner jag att dom inte ska få vinna över mg. Dessutom vill man ju känna att man kan gå därifrån med bra referenser!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-12 21:56
UPDATE!
Jag står med på vikarielistan igen så nu får jag hoppas att det rullar på med jobb som det gjorde innan. Kommer kanske inte bli så kul att träffa alla "kollegor" igen när jag vet hur de gått bakom min rygg men man vinner inget genom att vara otrevlig och det är bara att göra ett fortsatt bra jobb. Jag är ju där trots allt för vårdtagarna och inte för att skaffa vänner, därmed inte sagt att man inte ska kunna behandla varandra med respekt på en arbetsplats, fast anställd som timvikarie!
Men jag får nog börja käka lite antidoxidanter eller något så jag inte missar en dag mer i sjukdom;)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-17 22:37
Jag såg att tråden fortfarande var igång lite så jag tänkte berätta att jag redan kommit igång med jobbet igen. Första dagen kändes lite konstig men sedan flöt allt på bra. Det var många nya vikarier där just då och kan ni tänka er, vi samarbetade hur bra som helst;) Eftersom ingen stod över mig och klagade på allt jag gjorde och jag blev bemött av vänliga leende och inte sammanbitna miner kunde jag verkligen slappna av och arbetet flöt på bättre än vad det någonsin gjort på det jobbet.
Många av er har skrivit en del kommentarer om att jag nog är svår att jobba med eller liknande och kanske vissa på jobbet tycker så om mig, jag har ju ingen aning eftersom de inte säger något till mig och har då ingen aning om vilka bitar JAG måste jobba på. Självklart är ingen felfri men jag kan ju bara berätta detta från min synvinkel. Sen är det ju som så att alla kan inte vara bästa vänner med varandra men jag tror att ALLA kan samarbeta och ha en bra arbetsplats så länge man får och ger positiv respons och uppmuntran till varandra. Det måste ju också gå att prata med varandra om det är något som inte känns rätt, annars går det ju aldrig att rätta till igen eller hur?
Jag har dessutom tagit reda på att arbetsgivaren INTE får stänga av en från vikarielistan pga av att man varit hemma för vård av barn eller själv varit sjuk.