• Humlemamma

Nån som vill ge mig förslag på nåt att baka? =) Lista på ingredienser finns!

Jag är så sugen på att baka! =)

Ska baka kolakokor, men vill baka nåt mer.

Nån som har nåt bra recept på hallongrottor?
    Nåt recept på nåt med äppelmos?

Ja vad som.

Har inte jäst hemma o två sjuka barn, så kan ej ta mig o handla.

Har socker, mjölk, grädde, bakpulver, vaniljsocker, ägg, mjöl, sirap, kakao, sylt, äppelmos, färska jordgubbar. Ja har säkert nåt mer som jag glömt..

Ja en del, kom med förslag? =)

**Alexander 061222 Mitt allt!! | Agnes 080625 Min underbara prinsessa!!** | **Knodd - BF 29/9**
  • Svar på tråden Nån som vill ge mig förslag på nåt att baka? =) Lista på ingredienser finns!
  • Wroom

två ägg och två dl socker - rör ihop
    blanda i 2 dl mjöl och 1 tsk bakpulver och valfri smaksättning, jag gillar kanel och ingefära och lite lingonsylt
    rör ner 100 g smält smör

häll i smord och bröad form 30 min 175 grader

lätt kaka för barnen att vara med och baka om sjuklingarna orkar

• Humlemamma
    Wroom skrev 2010-02-12 10:38:29 följande:
    två ägg och två dl socker - rör ihopblanda i 2 dl mjöl och 1 tsk bakpulver och valfri smaksättning, jag gillar kanel och ingefära och lite lingonsyltrör ner 100 g smält smörhäll i smord och bröad form 30 min 175 graderlätt kaka för barnen att vara med och baka om sjuklingarna orkar
    Oj va e de för kaka? =)
    Disela skrev 2010-02-12 10:33:51 följande:
    En hederlig sockerkaka? Muffins med äppelmos fyllning? Jordgubbspaj?
    Jag behöver recept =)
    **Alexander 061222 Mitt allt!! | Agnes 080625 Min underbara prinsessa!!** | **Knodd - BF 29/9**
  • Wroom

Mjuk kaka, lite seg åt kladdkakehållet utan kladd. Blir inte så hög och luftig som en sockerkaka då man inte vispar alls. Har för mig att den kallas hastkaka ibland.

Du kan ju krydda den med kakao om du vill, då blir det en chokladkaka, med vaniljsocker och lägga skivade jordgubbar eller skivade äpplen och kanel på, strö över hackade nötter, kokos, blanda i lite kaffe..allt brukar funka, chansa det blir inte oätligt!

• Humlemamma
    Wroom skrev 2010-02-12 11:02:28 följande:
    Mjuk kaka, lite seg åt kladdkakehållet utan kladd. Blir inte så hög och luftig som en sockerkaka då man inte vispar alls. Har för mig att den kallas hastkaka ibland.Du kan ju krydda den med kakao om du vill, då blir det en chokladkaka, med vaniljsocker och lägga skivade jordgubbar eller skivade äpplen och kanel på, strö över hackade nötter, kokos, blanda i lite kaffe..allt brukar funka, chansa det blir inte oätligt!
    Oh spännande! Tack, de ska jag pröva!! =)
  • Cia o krabaten

Rulltårta att fylla med äppelmos eller hallonsylt.

Ungarna kan få fylla varsin del
  • ciissii

En enkel kladdkaka kanske?

2ägg
    3dl Socker
    2dl Mjöl
    4mks Kakao
    2msk vaniljsocker

100g smält smör. (har du inte vanligt smör kan man ta ca 1dl flytande som du smälter)

Vispa ägg och socker poröst.

Blanda mjöl, kakao och vanilj socker i en skål.

Vispa försiktigt i mjölet i ägg smeten. Häll sist i smöret.

Häll smeten i en bröad form, helt med avtagbara kanter.

175grader 15-20min

• ciissii
    ciissii skrev 2010-02-12 12:43:13 följande:
    En enkel kladdkaka kanske?2ägg3dl Socker2dl Mjöl4mks Kakao2msk vaniljsocker100g smält smör. (har du inte vanligt smör kan man ta ca 1dl flytande som du smälter)Vispa ägg och socker poröst.Blanda mjöl, kakao och vanilj socker i en skål.Vispa försiktigt i mjölet i ägg smeten. Häll sist i smöret.Häll smeten i en bröad form, helt med avtagbara kanter.175grader 15-20min
    Ber om ursäkt för glömda bokstäver och särskrivning :)
  • Humlemamma
    ciissii skrev 2010-02-12 12:43:13 följande:
    En enkel kladdkaka kanske?2ägg3dl Socker2dl Mjöl4mks Kakao2msk vaniljsocker100g smält smör. (har du inte vanligt smör kan man ta ca 1dl flytande som du smälter)Vispa ägg och socker poröst.Blanda mjöl, kakao och vanilj socker i en skål.Vispa försiktigt i mjölet i ägg smeten. Häll sist i smöret.Häll smeten i en bröad form, helt med avtagbara kanter.175grader 15-20min
    Tackar för recept =)
  • Googels

Här är ett gott recept på hallon/syltgrottor. Många recept verkar ha potatismjöl istället för vaniljsåspulvret som finns med i receptet nedan, ifall du inte har det hemma.

Syltgrottor
    200 gr Margarin
    1 dl Socker
    1 dl Vaniljsåspulver
    3 1/2 dl Vetemjöl
    3/4 tsk Bakpulver
    Valfri Sylt
    Rör margarin och socker till en jämn smet blanda i de övriga ingredienserna till en deg. Rulla degen till små bollar och lägg dem i bull- eller muffinsformar. Gör en liten grop i mitten och lägg en klick sylt i den.
    Gräddas i 5-10 min i 225°.
Svar på tråden Nån som vill ge mig förslag på nåt att baka? =) Lista på ingredienser finns!