• ElisaDay

Mat/sovrutiner 1 åring

Hej!

Behöver höra hur vad andra 1åringar har för mat/sov-rutiner. Gärna de som fortfarande ammar några gånger per dag(och/eller natt).

Min dotter fyller snart 1 år. Hon går upp som hon ska i vikt osv så det är inte nåt problem egentligen. Mer att jag vill försöka styra upp hennes mat- och sovrutiner som jag själv tycker inte klaffar ordentligt.

Hon sover förresten med oss på nätterna efter att hon vaknat i sitt rum.
    Redan vid kl.06 ammas hon första gången, det är för att hon vaknar till då (sambons alarm går igång, kan vara därför) men är fortfarande trött och gnällig och somnar bara om med amning.
    Oftast räcker det med denna amning och en till vid 8-8.30, sen går vi upp för då är hon pigg och glad.

Sen då?
    Vad ska jag ge till frukost direkt efter? Idag fick hon en halv banan (erbjöd andra halvan sen men hon ville inte ha den)

Jag vill gärna att hon äter lunch 11-12, för sen är hon trött och vill sova.
    Då sover hon till 13-14 beroende på när hon somnade.
    Äter mellanmål som varierar mellan frukt & smörgås, gröt, russin (som tilltugg, hon gillar att plocka dom) och alltid mjölk.

Sen blir det antingen sova eller äta middag. Även det varierar för hon blir trött olika tider.

När sover era, efter mellanmålet eller efter middagen? Spelar det egentligen någon roll? :P

Nåja, nu söker jag inte efter det absolut korrekta svaret eller lösningen. Vill helt enkelt höra hur ni andra gör/har det :)

Jag försöker alltid se till så att hon får i sig de två riktiga lagade målen varje dag och mellanmål. Och ibland får hon gröt innan hon ska sova för kvällen om hon sov efter middagen. Man somnar ju ändå bättre med mat i magen, gör iallafall jag :)

Hon ammas förresten också oftast när hon ska sova för natten och ibland även på dagen när hon ska sova.

• Svar på tråden Mat/sovrutiner 1 åring
  • Stumpan

Hej jag har en flicka som blev 1år 19/1 jag ammar henne oxå & våra rutiner(mat & sov)
    Varknar allt mellan 6 & 7 ammar lite sen gröt  typ efter en halvtimme efter det vi har vaknat, sen brukar hon sova  från 10-12 sen lunch, mellanmål ( gröt, jogurt,frukt beror lite på hur mycket lunch hon åt) sen middag vi 16.30 sen gröt vid 18.00 badar & sen sova vid 19.00 ammar då... sover i hennes säng sen vaknar hon någon gång  mellan 23-02 & då ammar jag henne...
    Men sover hon bara en kort stund typ 30min då brukar hon sova en stund på eftermiddagen men inte efter halv 3 då ammar jag oxå då sommnar hon

ha det gott!!!

mamma till 2 mirakler Leon 05 & Elina 09
  • Isabellee

Jag svarar fast jag inte ammar längre :)

Dotter är 14 månader.
    Hon somnar 19.00 på för natten (kan vakna ibland 1 gång)
    Sover till 7-7,30.
    Äter frukost runt 8
    Lunch 11-12.
    Sover sedan i 2-3 timmar.
    Äter mellis vid 4.
    äter middag vid 17.30.
    Sen välling när hon ska sova vid 19 00 :)

Svar på tråden Mat/sovrutiner 1 åring