Någon mer med valp? Någon som har erfarenhet av jack russel?
Fick hem våran lilla valp förra veckan. Hon är nu 10 veckor gammal.
Hon är jack russel (med lite shih-tzu i också) och så liten söt tjej.
Har haft hundar tidigare men sista valpen jag hade var 2006 så är ju ett tag sedan...
Känner mig mycket frågande till vissa saker just nu med henne.
Funderar på om vissa saker är typiskt jack russel eller inte...
Till att börja med ni som också har valp.
*Biter era valpar gärna er i händer och armar?
Våran lilla tjej gör det gärna på mig titt som tätt men mest vid bus. Aldrig på maken eller barnen om de inte leker med leksak och hon missar leksaken då men inte med vilja att bita i hand eller arm..
*Hur jobbar/jobbade ni för att få bort det?
*Fryser era valpar mycket ute nu med?
Min tjej börjar skaka med en gång när hon kommer ut (har från -5 till -18 här de sista veckan) och nu gjort tröja till henne men hon skakar ändå så kanske är att det är kallt för fötterna egentligen...
Sen ni som har jack russel.
*Är det vanligt att de redan som valpar har MASSOR av energi för bus och promenader?
Tex när jag var hos min syster: Tagit promenad i 30-40 minuter och hon somnat och sovit 10 minuter sen velat busa med min syster vuxna hund (liten ras) och de har busat runt för fullt för att ta en kortare vila och sen busat igen. Vi var där från kl 10 till kl 18 och hon sov kanske samlangt 1 timme den dagen.. När vi kom hem efter 40 minuters bilresa var hon hur pigg som helst igen..
När vi är hemma busar hon mycket med mig och barnen. Är med ute och leker med barnen. Följer med mig och maken ut så fort vi skall ut och hämta ved eller göra något ute en stund och då är det fullfart på henne (för hålla värmen antar jag).
*Får era hundar eller fått som valp "ryck" där de springer fram och tillbaka och börjar morra/skälla på osynliga saker?
Min tjej gör så varje kväll runt 21 tiden... hon springer oftast i soffan och stannar upp och rullar runt och morrar/skäller och sen upp och springa igen.. håller på så i 5-10 minuter sen lägger hon sig och sover.
Aldrig sett så hos någon av alla andra hundar vi haft genom åren, som barn hade vi en schäfer och en kelpie och en shetland sheepdog sen som vuxen har jag haft rottis och amstaff och min mamma har haft schipperke...
* Är era jack russel hoppiga av sig? Inte att de hoppar på folk de inte känner utan gärna hoppar fram, hoppar upp och ner från "saker" e klarar av.
Min lilla tjej hoppar gärna upp och ner från soffan, upp på videon och kryper in på utrymmet där fram och tillbaka, upp på filmerna i hyllan och kryper in där, studsar fram i sängen när vi lagt oss istället för gå, studsar hellre fram än gå när man busar utomhus (barnen springer och hon hänger på)...
vore kul att komma i kontakt med fler som har valp och jack russel.