• Felicia Adrian

Någon mer med valp? Någon som har erfarenhet av jack russel?

Fick hem våran lilla valp förra veckan. Hon är nu 10 veckor gammal.
    Hon är jack russel (med lite shih-tzu i också) och så liten söt tjej.

Har haft hundar tidigare men sista valpen jag hade var 2006 så är ju ett tag sedan...

Känner mig mycket frågande till vissa saker just nu med henne.
    Funderar på om vissa saker är typiskt jack russel eller inte...

Till att börja med ni som också har valp.
    *Biter era valpar gärna er i händer och armar?
    Våran lilla tjej gör det gärna på mig titt som tätt men mest vid bus. Aldrig på maken eller barnen om de inte leker med leksak och hon missar leksaken då men inte med vilja att bita i hand eller arm..
    *Hur jobbar/jobbade ni för att få bort det?
    *Fryser era valpar mycket ute nu med?
    Min tjej börjar skaka med en gång när hon kommer ut (har från -5 till -18 här de sista veckan) och nu gjort tröja till henne men hon skakar ändå så kanske är att det är kallt för fötterna egentligen...

Sen ni som har jack russel.
    *Är det vanligt att de redan som valpar har MASSOR av energi för bus och promenader?
    Tex när jag var hos min syster: Tagit promenad i 30-40 minuter och hon somnat och sovit 10 minuter sen velat busa med min syster vuxna hund (liten ras) och de har busat runt för fullt för att ta en kortare vila och sen busat igen. Vi var där från kl 10 till kl 18 och hon sov kanske samlangt 1 timme den dagen.. När vi kom hem efter 40 minuters bilresa var hon hur pigg som helst igen..
    När vi är hemma busar hon mycket med mig och barnen. Är med ute och leker med barnen. Följer med mig och maken ut så fort vi skall ut och hämta ved eller göra något ute en stund och då är det fullfart på henne (för hålla värmen antar jag).

*Får era hundar eller fått som valp "ryck" där de springer fram och tillbaka och börjar morra/skälla på osynliga saker?
    Min tjej gör så varje kväll runt 21 tiden... hon springer oftast i soffan och stannar upp och rullar runt och morrar/skäller och sen upp och springa igen.. håller på så i 5-10 minuter sen lägger hon sig och sover.
    Aldrig sett så hos någon av alla andra hundar vi haft genom åren, som barn hade vi en schäfer och en kelpie och en shetland sheepdog sen som vuxen har jag haft rottis och amstaff och min mamma har haft schipperke...

* Är era jack russel hoppiga av sig? Inte att de hoppar på folk de inte känner utan gärna hoppar fram, hoppar upp och ner från "saker" e klarar av.
    Min lilla tjej hoppar gärna upp och ner från soffan, upp på videon och kryper in på utrymmet där fram och tillbaka, upp på filmerna i hyllan och kryper in där, studsar fram i sängen när vi lagt oss istället för gå, studsar hellre fram än gå när man busar utomhus (barnen springer och hon hänger på)...

vore kul att komma i kontakt med fler som har valp och jack russel.

• Svar på tråden Någon mer med valp? Någon som har erfarenhet av jack russel?
  • Felicia Adrian

ja där har jag allt tittat många gånger redan innan jag skaffade våran lilla tjej...

Men inte står det så mycket där egentligen om hur en jack russel är... Sen vore det ju kul att hitta någon mer med jack russel att snacka med...

Även den som har valp av annan ras/raser är kul att komma i kontakt med och byta erfarenheter som valpägare

• Thats me

hej.. Jag har en Jack Russell herre på 6 år:)

En större hund i liten kropp får man leta efter..

Energi till tusan har dom och Ja min får oxå Damp ryck som jag kallar det för ( ingen pik till er föräldrar som har barn med adhd osv)

Han kan springa tills det går omkull.

Nu har inte min vart bitig av sej på händer eller saker men det tror jag mest hör valptiden till Hon e ju bara 10 veckor.

har aldrig gått en kurs med vår, utan han gåt ut o in som en katt.. säger till när han vill ut och samma när han vill in.

Älskar att leka med andra hundar och älskar vår yngste son en 5 åring..

• Felicia Adrian
    Thats me skrev 2010-02-12 12:13:28 följande:
    hej.. Jag har en Jack Russell herre på 6 år:)En större hund i liten kropp får man leta efter..Energi till tusan har dom och Ja min får oxå Damp ryck som jag kallar det för ( ingen pik till er föräldrar som har barn med adhd osv)Han kan springa tills det går omkull.Nu har inte min vart bitig av sej på händer eller saker men det tror jag mest hör valptiden till Hon e ju bara 10 veckor.har aldrig gått en kurs med vår, utan han gåt ut o in som en katt.. säger till när han vill ut och samma när han vill in.Älskar att leka med andra hundar och älskar vår yngste son en 5 åring..
    Härligt att hitta någon mer med jack russel.
    Ja jag tror med det hör till valp biten... men fattar inte varför hon bara "naffsar" på mig och inte tex maken?

Hon är jätte duktig med att säga till när hon vill ut och göra behov, sen händer ju olyckor med då hon säger till och sen hinner vi inte släppa ut henne i tid... Hon går ut själv för att göra behov och talar om när hon vill.. Upptäckte att jag var tvungen släppa ut henne först och sen ta på mig själv och oftast var hon redan klar när jag tagit på skor och jacka så slutade försöka hinna ut till henne.. Sen hänger hon ju med ut så fort någon skall ut.

Hon älskar andra hundar. Märkt att stora hundar (40-60 cm) vifftar hon på svansen åt och gärna pratar med menas mindre hundar (20-30 cm) hamnar svansen mellan benen och hon vekar osäker till en början...

Tänkt gå valpkurs och lite lydnadskurser med våran tjej då tanken är att sonen sen skall gå på agility med henne sen när hon är stor nog.

Hon och min yngsta dotter på 1 år kommer jätte bra överens och är jätte glada i varandra

Hur hög är din hane?
    Vet inte hur hög min tjej blir då hennes mamma/mormor/farmor/farfar är lågställda och pappa högställd...
  • Thats me

min Harry är en liten eminent herre -s-

han e inte så hög:) kan inte mäta han nu då jag inte har måttband -s-

en oryckt och ruffsig Harry -s-

Men kolla in min syrras hemsida och kennel med Jack russell:)

www.englas.se

• Felicia Adrian

så söt han är.
    ja det skall jag göra.

Lite bilder på min sötnos Tilda (lilltjejen på 13 månader kom med också )

• Tessa606

Jag har ingen Jack Russel men däremot har jag haft två valpar på två år så lite valpvana har man väl fått

Det är jätteviktigt att du tränar passivitet med din valp, gå ut och sätt dig på en parkbänk med valpen, bara ta det lugnt, den ska inte göra någonting alls mer än att se sig omkring..  Det är ju en aktiv ras så det är viktigt att man som ägare sätter stopp, de får inte busa hur mycket som helst, men valpar har ju väldigt svårt att känna att de är trötta.. 30-40 minuters promenad med en så liten kan vara lite för länge, blir lätt att de går upp i varv och får svårt att koppla av, alltför intensiv lek med andra hundar ska nog inte heller pågå för länge.
    Vad det gäller rycken på kvällstid så fick min ena det varje kväll, då var hon oftast övertrött, hon var alldeles tokig . När jag kommit underfund med varför betendet kom så gjorde jag så att jag lyfte upp henne och försökte lugna henne, somnade hon inte då så satte jg henne i en hage av kompostgaller, tog inte många sekunder förrens hon sov gott

Men visst e valptiden underbar, jag saknar den, skulle kunna tänka mig att skaffa valp vartannat år, men ingen annan i familjen håller med mig  

• Felicia Adrian
    Tessa606 skrev 2010-02-13 13:25:57 följande:
    Jag har ingen Jack Russel men däremot har jag haft två valpar på två år så lite valpvana har man väl fått Det är jätteviktigt att du tränar passivitet med din valp, gå ut och sätt dig på en parkbänk med valpen, bara ta det lugnt, den ska inte göra någonting alls mer än att se sig omkring..  Det är ju en aktiv ras så det är viktigt att man som ägare sätter stopp, de får inte busa hur mycket som helst, men valpar har ju väldigt svårt att känna att de är trötta.. 30-40 minuters promenad med en så liten kan vara lite för länge, blir lätt att de går upp i varv och får svårt att koppla av, alltför intensiv lek med andra hundar ska nog inte heller pågå för länge. Vad det gäller rycken på kvällstid så fick min ena det varje kväll, då var hon oftast övertrött, hon var alldeles tokig . När jag kommit underfund med varför betendet kom så gjorde jag så att jag lyfte upp henne och försökte lugna henne, somnade hon inte då så satte jg henne i en hage av kompostgaller, tog inte många sekunder förrens hon sov gottMen visst e valptiden underbar, jag saknar den, skulle kunna tänka mig att skaffa valp vartannat år, men ingen annan i familjen håller med mig  
    Inte så lätt tjej att hålla fast i de lägena. Hon biter mig väldigt då för att få komma loss och stressar mer.
    Stänga in fungerar heller inte då hon gnyr och skäller så barnen vaknar.
    Enda som fungerat är att låta henne busa till hon lugnar ner sig och lägger sig.

Inatt var hemskt då vi vaknade vid 3 tiden då hon gnällde och skällde och for runt som en idiot... vet inte varför men tror katten var den startande faktorn då hon inte ville sova utan gick och åt sen gick på lådan och ja rent av retade Tilda men inte ville busa... stängde då in katten på toa (där hon har låda och korg). Tilda var gnyig och stressad ett tag men lugnade sig till slut.

Kan ju tillägga att hon inte gick själv hela promenaden utan åkte i vagnen med lilltjejen lite plus stopp vid lekplats så de stora fick leka då satt hon fint bredvid mig och bara vänta på att vi skulle gå igen...

Vet inte om hennes energi att vilja leka så mycket har med att hon hade 12-13 syskon/halvsyskon att busa med och det var fullrulle nästan hela dagarna hos uppfödaren...

Har dina hundar varit sådana att de gärna bitit/naffsat på dig? Hur fick du bukt på det?
    Gör ont när hon gör det men inte kommit underfund med hur jag skall få henne att sluta..

Hon är annars en mycket gosig tjej som gärna ligger i knät och sover mesta delarna av dagen. Men mycket enegi har hon när hon är vaken och vill leka.
  • Labbematte

Funkar det inte att hålla fast för att få valpen att slappna av så sätt ihop en valphage av kompostgaller. När valpen fått leka tillräckligt sätter du ner henne i hagen med en mjuk bädd och filt (eller vad hon nu sover i) och massa goda tuggben.
    Inte i ett annat rum utan i samma rum som du är, hon ska inte känna sig utanför.
    Gnyr hon är det bara att ignorera! Se till att hon är nyrastad bara .

Tillslut fattar de poängen.

Jag har en mellanpudelpojke som är 1 år och två månader, och om 7 veckor får jag hem en liten labradorvalp. En del valpar är väldigt bitiga och vissa värre än andra- vissa är mycket värre än andra!
    Men där är det också bra med komposthage. Är valpen uppspelt och bits säger du AJ och går därifrån. Följer den efter och fortsätter så får den vara i valphagen ett tag. Det ska INTE vara ett straff, utan bara ett sätt att få den att varva ner!

Ni kan ha en valphage bredvid sängen också (det ska jag ställa iordning snart) så kan hon inte vara uppe och busa på natten.

Här finns bra tips för valpar som ska bli agilitystjärnor: www.klickerklok.se/valp1.php

• Lathundarna
    Felicia Adrian skrev 2010-02-12 11:59:38 följande:
    *Biter era valpar gärna er i händer och armar?
    *Hur jobbar/jobbade ni för att få bort det?
    *Fryser era valpar mycket ute nu med?
    *Får era hundar eller fått som valp "ryck" där de springer fram och tillbaka och börjar morra/skälla på osynliga saker?
    * Är era jack russel hoppiga av sig?
    Nu är ju inte min direkt valp längre (11 månader), men ja, han bet i händerna som riktigt liten. Lärde honom av med det genom att så fort han satte tänderna i näven så reste jag på mig och gick därifrån. När han sedan tog kontakt på ett sådant sätt som jag ville så belönades det positivt.
    Unghunden är ingen frusen ras, däremot den äldre behöver en overall eller ett täcke nu när det är snö, blåser och allmänt vintrigt.
    "Ryck"? Om valparna har fått det? Både som valp, unghund och nu som äldre har mina det när det dämts upp lite för mycket överskottsenergi. Brukar då träna lite "tänk-övningar" med dem ute istället där de även får arbeta med kroppen. Vill ha hundar som kan koppla av inomhus och vara aktiva ute. Sen har inte unghunden så lång fokuseringstid än, så efter att ha tränat lydnad i nån timme kan han få "ryck" för att göra sig av med lite frustration och energi som då dämts upp.
    Har ingen JR själv men har en faster som föder upp och ja, de är studsiga. Särskilt när de är glada, vilket de är i stort sett jämt {#lang_emotions_dreamer} Hennes främsta råd till sina valpköpare: träna mycket passivitet, aktivera tankeverkstaden och överdosera inget (dvs motion, mat, aktivitet, etc).
  • Felicia Adrian
    Labbematte skrev 2010-02-13 19:57:46 följande:
    Funkar det inte att hålla fast för att få valpen att slappna av så sätt ihop en valphage av kompostgaller. När valpen fått leka tillräckligt sätter du ner henne i hagen med en mjuk bädd och filt (eller vad hon nu sover i) och massa goda tuggben. Inte i ett annat rum utan i samma rum som du är, hon ska inte känna sig utanför. Gnyr hon är det bara att ignorera! Se till att hon är nyrastad bara .Tillslut fattar de poängen. Jag har en mellanpudelpojke som är 1 år och två månader, och om 7 veckor får jag hem en liten labradorvalp. En del valpar är väldigt bitiga och vissa värre än andra- vissa är mycket värre än andra! Men där är det också bra med komposthage. Är valpen uppspelt och bits säger du AJ och går därifrån. Följer den efter och fortsätter så får den vara i valphagen ett tag. Det ska INTE vara ett straff, utan bara ett sätt att få den att varva ner!Ni kan ha en valphage bredvid sängen också (det ska jag ställa iordning snart) så kan hon inte vara uppe och busa på natten.Här finns bra tips för valpar som ska bli agilitystjärnor: www.klickerklok.se/valp1.php
    Kul att du skall få dig en liten valp
    Gissar att du längtar massor. Jag själv tyckte det var jätte jobbigt att vänta på att kunna få hem Tilda. Hon fanns dessutom 20 mil bort så var ju inte bara att åka och hälsa på henne heller innan avhämtningen.

Har tagit in buren som våran förra hund hade (stor ras så den största buren som finns för hundar att ha i bilen, så tar STOR plats i rummet) tänkt testa att ha henne i den. Hon fattade först inte att det var utgång där ingången var så det första hon gjorde när hon undersökt klart var att ställa sig och gny och sen börja skälla.. Men visade henne var utgången var. Dit har hon gått och varvat ner ett par gånger frivilligt idag utan att man stängt om henne. Den är så stor att hon lätt kan busa runt i den. Hon har sin stora filt/täcke, tidningspapper ifall olyckan är framme och mat/vatten där inne med.
    Testat kompostgaller men fungerar tyvärr inte då hon är ganska liten vovve så kryper igenom hålen eller klättar över. (hon är mer som våran katt än en hund många gånger)

Pratat med uppfödaren och är tydligen väldigt vanligt för rasen att de får sådana "ryck" endel får det på kvällen och endel på dagen osv. Kan de få som vuxen och valp. Brukar inte spela någon roll tydligen om man tränat tillräckligt med dem utan de kan få det ändå.
    Hon är iof rätt rolig att titta på när hon gör så för ser ut som hon har en kompis att busa med fast man ser den inte

Sen att hon fryser var tydligen inte något konstigt heller. Hennes vuxna gjorde det som valpar med men inte som vuxna. Sen klart hon är född mitt i vintern och har inte direkt fötts med päls för att klara denna kylan.. Sen tror jag det mest sitter i att tassarna blir så kalla som gör att hon verkar frysa.

Hoppas på att få vår snart så man kan börja vara ute med henne mer. Här har vi ca 50 cm snö i hela trädgården utom vägen som är skottad och gången till hus och vedskjul.. Så ute och röra sig är lite svårt med för henne..

Skall testa det med att gå ifrån henne när hon börjar bitas... Har hitills tagit henne  och flyttat undan henne. Men hon är snabbt tillbaka och biter igen sen efter en stund vet hon att jag skall flytta på henne och hugger handen innan jag får tag på henne så det fungerar ju inte... Enda problemet är väl att hon söker kontakt på rätt sätt och sen börjar naffsa på mig..
    Maken tyckte jag skulle testa hålla i benet åt henne istället och det har faktiskt fungerat nu, bara blivit två gånger än så länge. För benet har hon inte kommit på hur hon skall hålla fast själv än så hon kan tugga på märkte maken..
    Kanske inte bus hon vill när hon biter mig då utan det kliar i tänderna? Bus blir det ju egentligen för att jag flyttar undan henne så är väl egentligen mitt fel att hon triggas upp då...
  • SmileyMalin

Jag har två jack russell pojkar
    5 år och snart 2 år!
    Sjukt mycket hund i en sån liten kropp och kräver väldigt mycket stimulering!
    En jack russel kan du inte motionera trött, dom måse verkligen arbeta med huvudet också Enda gången jag lyckas "köra slut" på min livligaste är på agilityträningarna! Min äldsta jack russell är välsdigt frusen av sig. Nu på vintern har han alltid täcke på sig utomhus. Den yngre fryser aldrig
    Helt underbara hundar men oj oj oj  vilka som enrgiknippen!

Äldsta hunden:

Yngsta hunden:

Lillen som valp {#lang_emotions_heart}

Nellie 060510 Leah 090921
  • Felicia Adrian
    SmileyMalin skrev 2010-02-14 21:03:18 följande:
    Jag har två jack russell pojkar 5 år och snart 2 år!Sjukt mycket hund i en sån liten kropp och kräver väldigt mycket stimulering!En jack russel kan du inte motionera trött, dom måse verkligen arbeta med huvudet också Enda gången jag lyckas "köra slut" på min livligaste är på agilityträningarna! Min äldsta jack russell är välsdigt frusen av sig. Nu på vintern har han alltid täcke på sig utomhus. Den yngre fryser aldrig Helt underbara hundar men oj oj oj  vilka som enrgiknippen!Äldsta hunden:Yngsta hunden:Lillen som valp
    Har förstått detta med. Är just en sådan hund vi var ute efter med som orkar hålla igång med bus och lek med barnen plus följa med mig på promenader, lynads och agilityträning på brukshundsklubben (när hon är stor nog för det vill säga).

Så fort snön är borta här kommer det bli lätt att träna lite mer mentalt med henne, svårt att få till inomhus med 3 småbarn.
    Sen kan vi gå på promenader och barnen kan leka med henne ute.
    När vädret tillåter och brukshundsklubben drar igång så blir det valpkurs.
  • Felicia Adrian

Testade ha Tilda i buren inför natten. Men gick inget vidare. De första 10-20 minuterna gick bra då hon åt, drack och lekte med sina leksaker lite och tugga på tuggbenen... Men så.. Hon bara gnyd och gnyd och skällde lite med...
    Blev att hon fick komma ut och upp i våran säng som hon ville. Hon lade sig som alltid uppe vid mitt huvud och nu slocknade hon omedelbart.
    Idag har hon varit som ett plåster på mig. Lämnar mig få stunder för att kolla vad barnen gör men sen tillbaka till mig.
    Tror buren får stå öppen ett tag så får hon själv bestämma när hon skall vara där och inte.. För hon går gärna in i den och ligger gärna på filten osv med, men är inga långa stunder utan max 20 minuter.

Lite korkad kan hon dock vara. Dörren är öppen men hon ställer sig vid ena sidan där dörr inte finns och gnyr för hon vill ut... sen när man visar sig i dörren så blir det som "ja just där går man ut" så studsar hon ut så glatt..

• SmileyMalin
    Felicia Adrian skrev 2010-02-15 14:29:57 följande:
    Har förstått detta med. Är just en sådan hund vi var ute efter med som orkar hålla igång med bus och lek med barnen plus följa med mig på promenader, lynads och agilityträning på brukshundsklubben (när hon är stor nog för det vill säga).Så fort snön är borta här kommer det bli lätt att träna lite mer mentalt med henne, svårt att få till inomhus med 3 småbarn.Sen kan vi gå på promenader och barnen kan leka med henne ute.När vädret tillåter och brukshundsklubben drar igång så blir det valpkurs.
    känner igen det där Mental träning och småbarn är en svår kombination! Det är ju betydligt lättare att ta med barnen på en långpromenad än att typ lägga ett spår
    Ja det är kul är det är lite riv i hundarna! Jag skulle aldrig orka med allt jobb som det innebär att ha hund bara för att få sällskap. Jag behöver ha tävlingatrna som motivation för det där vardagliga slitet
  • Felicia Adrian
    SmileyMalin skrev 2010-02-15 15:53:26 följande:
    känner igen det där Mental träning och småbarn är en svår kombination! Det är ju betydligt lättare att ta med barnen på en långpromenad än att typ lägga ett spår Ja det är kul är det är lite riv i hundarna! Jag skulle aldrig orka med allt jobb som det innebär att ha hund bara för att få sällskap. Jag behöver ha tävlingatrna som motivation för det där vardagliga slitet
    Har bara haft en hund i hela mitt liv (låter ju jätte gammal när jag skriver så) som jag tränat för att tävla och det var när jag var 15 år :-P
    Annars har det bara varit sällskapshundar som jag tränat med hemma för det är kul och vill ha lydig hund.

Men lilla Tilda är faktiskt tankarna att vi skall tävla lite agility med. Får se om det blir lynadstävling med eller bara sådan träning.
    Sen är tanken att sonen skall få träna/tävla med henne i agility sen med.

Fast är ju ett bra tag kvar till hon har åldern inne för att börja med agility och åldern för att börja tävlas med
    Fram tills dess blir det träning.

Bara snön försvinner kommer det bli lättare att träna henne. Då kan jag gå iväg ensam med henne och träna lydnad, lägga spår osv menas maken har hand om barnen
    Bra sätt att få lite egen tid med
  • SmileyMalin
    Felicia Adrian skrev 2010-02-15 16:02:11 följande:
    Har bara haft en hund i hela mitt liv (låter ju jätte gammal när jag skriver så) som jag tränat för att tävla och det var när jag var 15 år :-PAnnars har det bara varit sällskapshundar som jag tränat med hemma för det är kul och vill ha lydig hund.Men lilla Tilda är faktiskt tankarna att vi skall tävla lite agility med. Får se om det blir lynadstävling med eller bara sådan träning.Sen är tanken att sonen skall få träna/tävla med henne i agility sen med.Fast är ju ett bra tag kvar till hon har åldern inne för att börja med agility och åldern för att börja tävlas med Fram tills dess blir det träning.Bara snön försvinner kommer det bli lättare att träna henne. Då kan jag gå iväg ensam med henne och träna lydnad, lägga spår osv menas maken har hand om barnen Bra sätt att få lite egen tid med
    agility är verkligen superkul! Har man väl börjat så är man fast
    Jag åker iväg och tränar i ridhus en kväll i veckan och det är så skönt att få komma iväg utan barnen och koncentrera sig 100% på hundarna!
  • Felicia Adrian
    SmileyMalin skrev 2010-02-15 18:25:50 följande:
    agility är verkligen superkul! Har man väl börjat så är man fast Jag åker iväg och tränar i ridhus en kväll i veckan och det är så skönt att få komma iväg utan barnen och koncentrera sig 100% på hundarna!
    Ja det kommer jag med göra sen när vi är igång.
    Nu är hon ju bara dryga 10 veckor så får bli det nästan vinter... Får vänta till hon fått andra sprutan sen skall vi gå valpkurs. Som tur är stämmer det nog in ganska bra med hur valpkurs kommer starta.. Hon får sprutan slutet av februari och han på brukshundklubben trodde de skulle dra igång valpkurs i mars någon gång.

Ja jag har alltid tyckt agility verkat så kul. Men har inte haft hund tidigare som passat till det.
    Så skall bli jätte kul att börja med det.
    Sen är det ett kul sätt för sonen sen med att aktivera sig, han är 5 år nu. Kan jag och han ha något gemensamt att göra.
    Stora tjejen som är 6 år har jag hästintresset gemensamt med och är med henne på ridskolan osv.
Svar på tråden Någon mer med valp? Någon som har erfarenhet av jack russel?