Förbereda 1½ åring på flytt
Så har man hittat hus och ska börja packa, men så slog det mig kanske man måste börja förbereda sin 1½ åriga son på att vi ska flytta.
Någon som har några erfarenheter, råd?
tacksam för svar
Så har man hittat hus och ska börja packa, men så slog det mig kanske man måste börja förbereda sin 1½ åriga son på att vi ska flytta.
Någon som har några erfarenheter, råd?
tacksam för svar
Du behöver inte "förbereda". jag flyttade med en 1,5-åring. Då väntade jag nr 2. Vi började packa, han lekte båt med flyttlådorna. Vi sa bara att vi skulle flytta till större lägenhet, så skulle han få eget rum. Fler förklaringar behövs verkligen inte för en så liten. Han fick packa små lådor själv med sina saker. Jag märkte verkligen inte av att han tycket det var konstigt.
NÄ du kan nog inte förbereda så mycket. Han kommer vara lite "virrig" den första tiden kanske men det går snabbt över.
Tror också det löser sig av sig själv. Vår dotter var bara 10 månader när vi flyttade och det gick jättebra. En sak att tänka på dock är när man flyttar sakerna och vad man gör av barnet då. När syrrans familj flyttade för länge sedan och min systerdotter var runt 1,5-2 år var vi alla i deras gamla lägenhet och sedan åkte syrran, hennes man och våra föräldrar iväg och kvar i gamla lägenheten med bara lite kartonger och det mesta packat blev jag och min systerdotter. Först tyckte hon att det var roligt att vinka åt de andra genom fönstret men när det gick upp för henne att det bara var vi två kvar blev hon otröstlig och trodde nog att hennes föräldrar flyttat från henne. Lillskruttan... Så att någon av föräldrarna är med barnet eller att barnet är någon helt annanstans kanske är bättre för att undvika sådana trauman.
Det när nog bara att prata om det, varför ni packar lådor mm. När vi flyttade fick jag rådet av bvc att behålla samma sängkläder och inte ta nya så de har en välbekant lukt i det nya hemmet när man ska sova.
Tipsar om att göra iordning barnets rum ganska så fort, iaf sätta dit säng och leksaker/gosedjur som de brukar ha. Sen kan gardiner, hyllor m.m vänta några dagar, men då får de iaf lite trygghet med sina saker.