• dinglan

Livrädd för epiduralbedövning!

Kan inte för allt i världen tänka mig att få epiduralbedövning. är livrädd för sprutor i allmänhet men mår riktigt illa bara av tanken att få en slang i ryggraden.

Någon som vet vilka andra bedövningar som är bra? Läst mycket om något som kallas västerviksmetoden eller något liknande, är det någon som vet om det används och om det funkar och är ofarligt?

• Svar på tråden Livrädd för epiduralbedövning!
  • Me o Mike

Förstår dig!!

Ja själva sprutan är HEMSK, men resultatet är underbart!!

• sarap1978

Gör som jag. Skit i sprutorna (jag hatar EDA också, inte för att jag är spruträdd utan för en massa andra anledningar) och andas och slappna av istället. Jag är ÖVERTYGAD om att det går att föda barn utan den där jäkla sprutan i ryggen..

• Stårschan

Jag är jätterädd för sprutor. Inte riktigt fobisk, men på gränsen. När jag låg där med riktiga värkar var det underbart att få epidural ändå. Jag vet att det kan vara svårt att tänka sig innan, men mitt råd till dig är att du tar förlossningen som den kommer. Barnmorskorna vet vad de pysslar med, och det är svårt att veta i förväg exakt hur man vill ha det. Det är skillnad på en entimmas och en ettdygnsförlossning. De kommer att göra allt för att du och barnet ska ha det så bra som möjligt under förlossningen. Hakuna matata!

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • skrymta

skulle råda alla att hoppa edan! väldigt liten risk att något går fel men för mig gjorde det det.efter 2 1/2år har jag fortfarande problem.
    Ta förlossningen som den kommer,man har ju så ont ändå att man inte känner när dom sätter sprutan .
    Inte meningen att skrämma dig. Det finns ju kvaddlar,akupungtur,lustgas mm så du hittar säkert nåt som funkar.
    Västerviksmetoden har jag för mig att inte alla sjukhus använder sig av men hör med din bm.Lycka till

♥♥♥Eliaz 070625♥♥♥ ♥♥♥ Livia 081114♥♥♥
  • Siriva

Håller med stårschan till 100%.

Om du vill förbereda dig lite extra så är profylaxkurs att rekommendera. Den jag gick på pratade vi om rädslor och om olika bedövning bland annat. Då kan du nog få både tips och stöd.
    Jag gick på BB-info (ungefär som föräldrautbildningen) där fick vi också information om allt. Allt kan hända, men allt händer inte dig!
    Lycka till!
  • Phlippan87

jag såg aldrig varken nålen eller slangen och jag kände inte när han stack mig heller, jag ahde så fruktansvärt ont innan så det sticket gjorde ingen skillnad, och själva bedövningen var underbar
    jag avr helt inställd på att klara mig med hjälp av dusch och lustgas och hade det inte varit för att jag fick så täta värkar att jag till slut hade 30 minuter helt utan värkpaus så hade jag nog gjort det också, men där och då var EDA det enda jag ville ha och jag är glad att jag tog den eftersom förlossningen tog ytterligare ca 5½ timmar efter att den sattes

28/12 2009 föddes vår lilla Therese | phlippans.blogg.se
  • lieva

Jag var också livrädd för att ta sprutan men när jag väl fick den kändes den inte ett dugg. Kan ha att göra med att jag drog i mig massor av lustgas samtidigt och innnan jag fick den så det är mitt tips om du ändå råkar vilja ha den. Är många som säger att de inte vill ha den men när värkarna kommer ändrar de sig plötsligt av någon anledning:)

• dinglan

Tack för alla svar, men jag vill verkligen göra klart att jag mår riktigt fysiskt illa bara jag tänker på den sortens bedövning och kommer ALDRIG få för mig tanken att använda den, men man vill ju ändå ha något som lindrar.

• EmmaKlemma

EDA var så himla superskön att få. Kände inget när den sats in.

• sarap1978
    dinglan skrev 2010-02-12 13:15:37 följande:
    Tack för alla svar, men jag vill verkligen göra klart att jag mår riktigt fysiskt illa bara jag tänker på den sortens bedövning och kommer ALDRIG få för mig tanken att använda den, men man vill ju ändå ha något som lindrar.
    Men då är det bara att strunta i att ha den i planen. Se till att förbereda dig på annat sätt och jobba med lustgas och andning, avslappning. Gå en profylaxkurs, värd var enda krona.

Lycka till!!
Svar på tråden Livrädd för epiduralbedövning!