• KevinsMamma83

Rottweiler

Hej Hallå =)

Finns det nån Rottis tråd härinne?

Har ingen ännu men kikar runt lite smått.
    Kanske nån som har nått bra tips på en bra kennel

• Svar på tråden Rottweiler
  • qenzo

Har inte sett någon annan tråd :)

Blümchens kennel har fina och stabila hundar tycker jag. En rätt liten kennel där ägaren Mia är mycket aktiv och kunnig.
    Har inte själv haft någon hund därifrån men känner henne sedan jag blev inbjuden till en av hennes valpträffar med min dåvarande rottis, för många år sedan :)
  • KevinsMamma83
    qenzo skrev 2010-02-12 13:56:45 följande:
    Har inte sett någon annan tråd :) Blümchens kennel har fina och stabila hundar tycker jag. En rätt liten kennel där ägaren Mia är mycket aktiv och kunnig. Har inte själv haft någon hund därifrån men känner henne sedan jag blev inbjuden till en av hennes valpträffar med min dåvarande rottis, för många år sedan :)
    Okey!

Ska genast in och läsa lite =)

Har du rottis nu?
  • qenzo
    KevinsMamma83 skrev 2010-02-12 13:57:38 följande:
    Okey! Ska genast in och läsa lite =) Har du rottis nu?
    Nej i dagsläget finns bara en dobermann här hemma. Vi tvingades ta bort vår rottistik i somras :/ I framtiden kanske det blir en till, men just nu känner jag att det räcker med en brukshund :)
  • KevinsMamma83
    qenzo skrev 2010-02-12 14:17:07 följande:
    Nej i dagsläget finns bara en dobermann här hemma. Vi tvingades ta bort vår rottistik i somras :/ I framtiden kanske det blir en till, men just nu känner jag att det räcker med en brukshund :)
    Beklagar

Jo dom kräver ju sitt, och jag älskar att jobba med hundar så jag känner starkt för en rottis, längtar så tills vi fått större bostad
    Hade en Schäfertik förut som hastogt gick bort
  • qenzo
    KevinsMamma83 skrev 2010-02-12 14:30:22 följande:
    Beklagar Jo dom kräver ju sitt, och jag älskar att jobba med hundar så jag känner starkt för en rottis, längtar så tills vi fått större bostad Hade en Schäfertik förut som hastogt gick bort
    Uscha, det är så trist när det slutar så.. även om det en gång ska ske så förväntar man sig ju inte att de ska tas bort förtidigt iaf :(
    Jag funderar på en hund nr 2 men det får bli ngn lugnare ras, som jag är uppväxt med. Modell landseer, pyreneé eller liknande.
  • KevinsMamma83

Jo hon blev bara 3 år min tjej :(

Min sambo vill helst ha en Leonberger, men jag vill helst ha en rottis då jag vill ha en brukshund

• qenzo
    KevinsMamma83 skrev 2010-02-12 14:38:49 följande:
    Jo hon blev bara 3 år min tjej :( Min sambo vill helst ha en Leonberger, men jag vill helst ha en rottis då jag vill ha en brukshund
    Ja det klart, vill man arbeta aktivt med sin hund inom bruks/lydnad så är ju en rottis klart bättre anpassad än en leonberger, som ju tyvärr inte håller så många år under hårt arbete :/
    Har själv haft en leonberger som jag tyvärr fick ta bort vid endast 3 års ålder. Idag skulle jag som sagt gärna ha en ny bergshund, men så har jag inte längre intresset av att träna så aktivt som jag gjorde förr.
    Det jag tycker man ska se på hos en rottis för arbete dock är att föräldrarna inte är för stora och tunga. Idag är det ju ofta så att folk vill ha maffiga monster mer lika mastiffer än en arbetande hund. Vilket ju tyvärr medför skador..
  • KevinsMamma83
    qenzo skrev 2010-02-12 20:32:38 följande:
    Ja det klart, vill man arbeta aktivt med sin hund inom bruks/lydnad så är ju en rottis klart bättre anpassad än en leonberger, som ju tyvärr inte håller så många år under hårt arbete :/ Har själv haft en leonberger som jag tyvärr fick ta bort vid endast 3 års ålder. Idag skulle jag som sagt gärna ha en ny bergshund, men så har jag inte längre intresset av att träna så aktivt som jag gjorde förr. Det jag tycker man ska se på hos en rottis för arbete dock är att föräldrarna inte är för stora och tunga. Idag är det ju ofta så att folk vill ha maffiga monster mer lika mastiffer än en arbetande hund. Vilket ju tyvärr medför skador..
    Jo =)
    Nä jag är inte ute efter det kraftigare typen...
    Kommer att kolla upp min framtida kennel noga, visst kan man få en sjuk hund oavsett, men risken är ju mindre

Kikar runt mycket, men som sagt vi måste bo lite större innan, längtar som en dåre
  • KevinsMamma83
    Killarnas morsa skrev 2010-02-13 22:47:11 följande:
    Klart att ni ska ha en rottis!Var bor du, TS?Tänkte att du kanske inte vill ha en kennel Långtbortistan...Jag kan tipsa om en utanför Göteborg www.humlegarden.info
    Vi bor i Östersund, så det blir liite långt, vill kunna ha bra kontakt med uppfödaren och ses på valpträffar och sånt
    Men dom har fina hundar Humlegården.
  • qenzo
    KevinsMamma83 skrev 2010-02-15 10:41:37 följande:
    Vi bor i Östersund, så det blir liite långt, vill kunna ha bra kontakt med uppfödaren och ses på valpträffar och sånt Men dom har fina hundar Humlegården.
    Oh trevligt, det är bara 12 mil från mig :P Då kan jag ju få kolla in stjärnan lol
    Ja och det skrev jag aldrig.. Blümchens kennel ligger i Sundsvall (Timrå).
    Jo det här med sjuka hundar är ett ävel. Min rottishane Qenzo fick jag ta bort pga stafylokocker och senare foderallergi :/ En attans miss på en jäääkla snygg och alert brukshund med massor av motor. Dock ingen av-knapp.
  • KevinsMamma83
    qenzo skrev 2010-02-15 16:44:16 följande:
    Oh trevligt, det är bara 12 mil från mig :P Då kan jag ju få kolla in stjärnan lol Ja och det skrev jag aldrig.. Blümchens kennel ligger i Sundsvall (Timrå). Jo det här med sjuka hundar är ett ävel. Min rottishane Qenzo fick jag ta bort pga stafylokocker och senare foderallergi :/ En attans miss på en jäääkla snygg och alert brukshund med massor av motor. Dock ingen av-knapp.
    Jasså =)
    Ja men då är du välkommen sen
    Va in och kikade, stog inte så mycket på sidan, men man får kontakta dom längre fram då när det är aktuellt!

Hua... Schäfern påstod dom med att hon va foderallergiker, men det va hon tydligen inte för jag frågade exakt va det va hon inte tålde osv, men de kunde dom inte svara på men dom ville att vi skulle köpa ett svindyrt foder av dom, men som sagt kunde dom inte svara vad det va i det fodret som inte va i det andra som hon inte tålde, så jag provade ett annat och det funkade klockrent

Jag vill gärna ha en alert hund ute men en lugn hund inne. vi får se va de blir för en liten individ.
  • qenzo
    KevinsMamma83 skrev 2010-02-17 17:23:19 följande:
    Jasså =) Ja men då är du välkommen sen Va in och kikade, stog inte så mycket på sidan, men man får kontakta dom längre fram då när det är aktuellt! Hua... Schäfern påstod dom med att hon va foderallergiker, men det va hon tydligen inte för jag frågade exakt va det va hon inte tålde osv, men de kunde dom inte svara på men dom ville att vi skulle köpa ett svindyrt foder av dom, men som sagt kunde dom inte svara vad det va i det fodret som inte va i det andra som hon inte tålde, så jag provade ett annat och det funkade klockrent Jag vill gärna ha en alert hund ute men en lugn hund inne. vi får se va de blir för en liten individ.
    Ja jag tror inte att hemsidan uppdateras så mkt längre. hon jobbar ju heltid med och har flera barn och make tillsammans med allt hundjobb :D
    Jag ska ta på mig äran att "skälla" lite på henne för hemsidan :P
    Min Qenzo utvecklade foderallergi efter flertalet staff-behandlingar.. Jag köpte inget fodr av veterinärerna utan ett helt vanligt märkesfoder av lite billigare sort - Franks Pro Gold Lamm & Ris. Då gick det jättebra :)
    Det är så mkt skit djuren kan råka ut för :(
  • qenzo
    KevinsMamma83 skrev 2010-06-18 09:58:53 följande:
    Nu har en Rottisflicka flyttat hem till oss, eller det va sista April =)

Världens underbaraste <3
    Åh kul! Mycken grattis :D
    Vad blev det för kennel?
  • KevinsMamma83

Det blev från Chiltanas kennel.
    Helt underbar kvinna som har den kenneln. Ursnygga hundar både på insidan & utsida.
    Men jag tog ingen valp, utan en tik som fyllde 2 år i februari.
    En underbar tjej =)

• Dagsländan

Hej.
    Hoppar in här om det är ok?
    Har en tik som blir 9år i juli och en som blir 1år i juli. Mysiga hundar speciellt den gamla. Den lilla räpan försöker ta över den gamla och det blev bråk för några veckor sen där min tumme kom emellan och gammel tanten fick några bett på ena låret. Den lilla räpan klarade sig eftersom jag tog emot det bettet. Så jag och gammeltanten har ätit smärtstillande och antiflammatoriskt. Men vi har läkt ihop bra.
    Men jag har dom åtskilda nu ett tag tills vi är hela igen...
    Men var för sej är dom underbara. Tävlar lydnad med den gamla och ska väl så småningom få fason på den lilla också, men det är inte lätt med två små barn på 2år och 2,5månader samtidigt.

• Smuliz

Hoppar in här Har också en rottis, var fodervärd till henne först, var meningen att uppfödaren skulle ta två kullar på henne, men visade sej att hon har C på höfterna...

Det verkar vara väldigt vanligt, kikade runt på kennelns hundar inne på SKK och det var fler av hundarna som hade C och D på sina höfter, än de som hade A eller B. INGEN hade UA ?!

Vet inte vad det kommer att innebära med C-höfter...

Bra att ni kollar upp kennlarna noga innan, det här blev ett "impuls-köp" då vi letade efter en rottis och så blev det den här som vi fastnade för

Det är väldigt glada, trevliga, busiga och sociala hundar måste jag säja

• Dagsländan

Vad är det för kennel om jag får fråga? Vill du inte lägga det i forumet kan du skicka pm.

Svar på tråden Rottweiler