Katt eller Hund
Vad väljer ni? Fördelar nackdelar?
Vad väljer ni? Fördelar nackdelar?
Så här tycker jag själv
Väljer själv Katt helst!
Födelar =. Katt luktar gott. De är självständiga. Mjuka goa i pälsen. Vackra. Spinner.
Nackdelar = Kattlådan som kan stinka. Klor. Endle fäller massa hår.
Hund fördelar = Sällskaplig. Man får motion. Läraktig. Kompis. Rolig. Den älskar dig!
Hund nackdelar = kan inte lämmnas för länge. Luktar inte så gott. Fäller hår. Man måste gå ut och rasta den även om bebisen bajsat och det är orkan ute. Skäller.
Oj, det var så svårt, så vi har både och...
Fördelar hund: mer tillgiven (inte nödvändigtvis, men oftast). Kul att lära olika saker. Vardagslydnad och lekar eller agility om man vill lite mer.
Nackdel: måste ut 3-4 ggr per dygn, men kanon om man gillar att promenera. Gillar man inte att promenera... så är det väl ingen superbra idé att ha hund. Dyra att försäkra (oftast).
Fördelar katt: måste inte ut (innekatt då förstås ) Friskare än hund (vanliga bondkatter har oftast mkt bra hälsa). Billiga att försäkra (bondkatt ca 500:-/år). Klarar sig hemma ensam längre än en hund.
Nackdelar: kattlådan *urk*. Inte lika lätta att ta med som en hund, om man ska på besök hos någon etc.
lite av mina erfarenheter
katter
fördelar: väldigt sociala, vill gärna vara med överallt, mina bästa kompisar, roliga som bara den när dom busar o får ryck, bra sällskapsdjur, smarta djur som inte låter sig manipuleras till og öra massa trix utan gör som dom själva vill
nackdelar: kattlådan stinker, klor
Hundar
fördelar: sociala, ska med vara med överallt, bästa kompisar, bra sällskapsdjur
nackdelar: tröga som gör trix man lär dom för dom vill vara till lags, klor, måste gå ut o gå o ge dom mycket motion
det är iaf vad jag tycker, vi har katter, hund vill vi ha men senare i sånna fall.
Hej!
Katter är mysiga, men abvsolut hund! För att de är sällskapliga och man kan göra mer saker tillsammans med den och den VILL det. Visserligen blir det hår, men om man ej vill ha det så ska man inte ha katt eller hund ;). Hunden är en familjemedlem som vill vara din kompis och umgås och hela tidne avar med dig. men man kan därför inte göra såå mycket utan den. eller ja inte lämna den för länge. Katten är lite tråkig tycker jag därför den vill bara sova eller vara för sig själv, opch kommer och gosar ibland!!!
Man får motion med hunden så hunden och DU mår bra! Man kan lära den mer, och den som skrivet ovan älskar dig MYCKET!
Funderar du själv på hunde eller katt? eller är du bara nyfiken?
Ha det bra alla!
Kramar! /Alexandra
jag har bara katt nu sa jag sager katt, men alskar hundar med..... bor lite trangt och har inte tid for hund nu, de kraver ju ganska mycket tid.
vill bara säga att katten vi har är extremt social, hon ska vara med överallt, älskar nr man gosar med henne, hon leker med min son, hon ska sova hos oss på natten heslt udner täcket hos oss, hon hälsar ALLTID när vi kommer hem o har varit borta, är jag ledsen o gråter kommer hon alltid o lägger sig hos mig
Katt, inte för att jag tycker mindre bra om hundar men det är betydligt mer jobb med en hund än med en katt.
Katt =). För att jag älskar katter. Tycker om hundar också men katter är smidigare på nått sätt.
Vi har ju båda delarna.
Hund: Fördel att man får motion, nackdel att det är ruggigt att gå ut vid dåligt vädero sena kvällar. Nackdel när de fäller mängder.
Katt: Fördel att de inte behöver samma passning, behöver inte gå ut i regn o rusk, goda kamrater o mysiga att a bredvid sig i sängen. Nackdelar???? INGA. Kattlådan stinker inte alls om man gör rent den som man skall. Går inte att känna att vi har katter alls.
Våra försäkringar är lika dyra för både katt o hund, så där är det status Q.
Hund, för de är mycket lättare att ta med ÖVERALLT, mer läraktiga, gossigare, mer kompis och allmänt mer sociala. Helt hopplöst att resa när man har katt, det är alltid ett elände att hitta kattvakt, eftersom hon blir skitstressad av att inte vara hemma, medan hundarna kan antingen åka med oss eller bo på hundhotell.
Jag tycker att det är lite konstigt att så många påstår att katter är asociala och inte går att resa med. Det är ju bra mycket enklare att ta med en katt än en hund. Katten tar mindre plats och går utmärkt att bära i avsedd väska (har en perfekt väska till det som går att ta på ryggen, över axeln och har hjul) och då har vi ändå en stor katt (7,5 kg). En liten katt är ju ännu lättare att resa med.
Det här påståendet om att katter skulle vara asociala och inte alls vilja vara med osv. brukar yttras från människor som inte har träffat speciellt många katter och framförallt inte olika raser. I hundvärlden så är det självklart att välja en ras som passar medans många verkar tro att alla katter är likadana. Vill man ha en social katt så underlättar det att välja en ras som är känd för att ha sociala egenskaper. Min katt kommer alltid springandes till dörren för att hälsa på oss när vi kommer hem och är alltid i det rum vi vistas i, men katter sover ganska mycket och han ligger och slumrar i stolen brevid mig nu t.ex.
När vi åker tåg så brukar han prata med de andra passagerarna (ofta uppskattat). :)
Snuttepuffan!
Kan inte annat än att hålla med dig! Katter är så sociala man gör dem till. Våra katter följer oss hack i häl precis som hunden. Går att ta med överallt där de är välkomna. Myyyysigt med kissar ju...*S*
Vad har du för kisse föressten eftersom den är så stor? *fyniken*
Det är en ovanligt stor Ocicathane. Han har byggt massor med muskler och har bakkropp som en känguru ungefär.. =) Men en Ocicat väger mer än den ser ut att göra så han är inte jättestor, bara stor...
Snuttepuffan
Jag tycker att de lite mer exotiska katterna är jätteläckra. Själv skulle jag vilja ha en Bengal, men får nöja mig med mina Birmor.
Bengaler är häftiga, men jag skulle gärna komplettera med en siames faktiskt. Eller en rex. Tyvärr är varken katten eller sambon inne på den banan.
Vår katt är jättesocial, men han sover väldigt mycket... så asocial är han ju inte. Men en hund är mer aktiv på så sätt och blir då mer social.
Självklart hund! Är så roliga att umgås med, särskilt hundar med lite fart i , som t ex terriers. Är verkligen en kompis i vått och torrt.
Njae, jag gillar varken Siameser eller Rexar något nämnvärt faktiskt.
Det får vara Birma eller Bengal, Oci katt eller liknande. Men med resultatet av att ha tagit hem en icke Birma i färskt minnne, så kommer ingen annan ras innanför dörrarna mer. Fy va elaka våra katter var mot denna lilla kattunge. *S* Det var bara att hitta nytt hem till henne.
De har växt hos mig... Ocin är väldig aktiv och pratig och jag måste hitta någon som är minst lika tuff och social som honom för att den andra katten ska ha en chans. Att han är stor och stark gör det hela inte lättare. Ocin vill vara ensam om att ha vår uppmärksamhet och är väldigt avundsjuk...
Bengaler är vackra, men ser lite feminina ut jämfört med ocicat tycker jag. Lite för mycket glitter och blå ögon för min smak. Dessutom kan de tydligen vara lite besvärliga och vilda, men det är mycket beroende på generna så det finns bra bengaler också. Det jag gillar med oci är att den ser vild ut, men är hur tam som helst. Social, aktiv och intelligent. T.ex. hämtar min kisse kopplet när han vill gå ut.
Har själv en Bengal.. verkligen jätte go och så härlig päls