• yenniie

Tips på att få igång amningen tack?!

hej

födde våran dotter i v 34+0 vi ligger nu inne ´på neo, hon sondmatas var tredje timme. har nu även börjat fått igång mjölken, men problemet är att få henne att suga. Någon som har någe bra tips på hur man kommer igång. vet att sugreflexen kanske inte är den bästa hos de födda så tidigt.
    Även andra tips sökes =)

kram

• Svar på tråden Tips på att få igång amningen tack?!
  • victoria p
    Har inga direkta tips, men kan du handmjölka o droppa i hennes mun så hon kanske triggas igång? provat nån pump? Funkade inte alls för mig och jag hade då absolut inte dåligt med mjölk! 
    Men om det börjar komma nu så skulle jag inte oroa mig.
    Men ett tips jag faktiskt vet är bra, är att hon inte får vara för trött innan du ger tutten för det krävs tydligen rätt mycket energi att suga. Med mitt första barn så gick det för långt mellan amningtillfälle så han blev "låg" och orkade helt enkelt inte suga sen. Inte förrän han fått i sig lite ersättning och råmjölk från mig. Lite läskigt, tur att jag va kvar på bb (jag antog att han skulle säga till när han behövde tutta, men man ska nog inte ta någonting för givet när det gäller små barn..)
    Jag skulle kontakta amningshjälpen också för tips.
  • mina12

Fråga om hjälp av personalen. När vi låg på neo så var det några som var lite extra "amningsutbildade", men även många andra av personalen hade tips och trix.

Vi hade en liten spruta som vi droppade mjölk med när hon låg vid bröstet, så att hon skulle koppla ihop bröst - mjölk - gott. Hon hade ju då fått all mat via sond i ca 8v. Jag använde även amningsnapp i början, för att det skulle bli lättare för henne att få tag. Amningsnapp fanns på neo och personalen visade hur den skulle användas.

Lycka till!

• Written Fiction

Neo brukar ju som sagt ha amningsexperter eller några som är extra utbildade.
    Min son började inte prova förrens han var 37 veckor (född i vecka 27) pga hans  kraftiga CPAPbehov. Dock såg vi till att stimulera sugbehovet med napp samt bröstmjölk på nappen vid matning.
    Jag provade aldrig själv amningsnapp men jag vet att vissa hade en liten sondslang fast i nappen för att putta in extramjölk medans den lille provade att suga.
    Sedan handlade det mycket om att tolka signaler. Vid känguruamning så styr barnet helt själv och på så sätt ser man hur mycket barnet orkar/vill.
    Så länge den lille får smaka smaska och prova sig fram.
    Lycka till och ta det bara lugnt!

Jag pumpade mig igenom tre månader och har haft en mycket lyckad amning. Ammar än idag och han är okorr 13 månader.

• MoMaJo

Har en son född i v 27+2. Med honom trugade jag hur länge som helst och försökte få honom att få tag, men nej, han fattade inte. en dag när jag satt och pumpade i pumprummet läste jag en tidning och där stod det om amningsnapp. Frågade vår kontaktsköterska om det var möjligt och testa. Hon var positiv till det och lätt mig prova. På första målet åt han 30 ml. Snacka om lycka. Däremot fanns det andra i personalen som inte alls var positiva till att jag fick testa nappen. Men eftersom han fick tag i bröstet och åt fick jag fortsätta och hör och häpna en vecka senare var vi utskrivan och han helammade och blev syrgasfri. Sedan ammade jag honom i 13 månader. Så mitt tips är att få tips av personalen och be om en amningsnapp.
    Med dottern som föddes fullgången (v 38) försökte jag få igång amningen i två dagar men inte heller hon fattade och så tog jag till amningsnappen och vips, hon fick tag och började äta. Hon är idag 6 månader och vi använder nappen fortfarande. För mig har det berott på att barnen haft ganska små munnar till min stora bröst.

Lycka till!

• mina12

Jag använde ju också amningsnapp som jag skrev tidigare, men kunde sluta med det efter några veckor, för då orkade hon amma utan den. Hon föddes i v.24+0 och är nu 13mån okorr och ammar fortfarande delvis.

• Cincy

Mitt tips är att låt det ta tid. Amningsträna o låt henne ligga vid bröstet när hon är vaken o du skall sonda. Även om hon inte suger.
    Vår son föddes 13 jan i år, fick sond. Var på neo 1,5 v och sedan hade vi deras hemsjukvård fram till i fredags - han var mao inskrivan en månad.
    Idag är det en vecka som han helammats (imorgon en v sedan han slapp sonden), låt säga att han började få intresset för pattar för 2,5 v sedan först.

Vår son var snabb på att lära sig ta bra grepp, men sedan tog det flera veckor innan han lärde sig att suga vidare och svälja. Mitt i allt (precis när vi kommit hem) så hade han en trött vecka där vi bara fick sonda.

Jag var orolig för att han skulle bli bekväm och typ vänja sig vid sonden, men det gör de inte. Det brukar släppa. En sköterska sa att vissa barn sover tills de är v 38+0 sedan är det patte som gäller. Att det är så otroligt olika. Vet inte hur många gånger personalen sa "Tänk på att han skulle hsa legat i magen fortfarande, vi kan inte ha några krav alls på dem, inte pressa dem!!! Även om han är helt frisk så är han omogen och amningen kan ta tid!!!" Det är sånt amningsvänligt sjukhus där de är vidareutb om amning.
    Sedan känner vi en mamma där hennes son inte kom igång alls och fick flaskmatas sedan. Men jag vet inte om han sondades (många år sedan) el hur gammal han var när han föddes. Kan hända han fick flaska o inte kom igång för det.

Nu hade jag visserligen mkt mjölk fort, sinade lite efter 2 v (när vi kom hem - vissr vanligt pga omställning, stress osv), men de har kommit igång bra igen.

Så försök att ta det lugnt och låt henne ta den tid hon behöver. Börjar hon ta grepp så säg till personalen vara med och hjälpa dig med positioner och taget osv. Vår son är vårt första barn så jag hade noll koll på amning sedan innan.

• Cincy

Glömde skriva vår grabb var född 34+2 då den 13 jan.

• Cincy

Kanske missade din fråga lite... :/

Vi lät honom ligga vid bröstet, sutta om han ville, lät honom ta tag när han började med det. Efter några dagar dränkte jag honom med droppande mjölk, lät honom få i munnen.
    Men bara om han var vaken. Sov han så väcktes han inte för amningsträning, utan smygsondades. Allt för att spara energi.

• Katarina76

Jag vill inflika att om inte bebsien orkar suga eller är intresserad så går det inte att tvinga fram. Jag tror vi försökte alla tips, men vad hjälpte det när dottern bara slickade på bröstet och sedan somnade. När hon väl orkade hålla sig vaken en stund, men inte fick tag så testade vi amningsnapp och då kunde hon amma till 75%, resten flaskades.

Nackdelen med amningsnappen var att hon inte kunde tömma bröstet och amningarna tog en timme. Mitt råd är att försöka utan napp tills man verkligen ser att det är dåligt tag som hindrar amningen. Tyvärr hade vi inte hemsjukvård, annars hade vi hellre haft sonden kvar längre istället för att komplettera med flaska efter amningen. Dottern blev flasklat efter några veckor och hade dåligt med hull, så vi kunde inte tvinga henne att amma.

• blondie2

För min dotter född i v.32 tog det 3månader innan hon hade uthållighet att klara ammningen. Fram tills dess pumpade jag var 3.e timme(hur fan orkade jag det egentligen hehe) i början sondades hon var 2 till var 3.e  timme låg vid bröstet så småning om o slickade samtidigt som hon sondades. Så höll vi på sen när vi kom hem pumpade jag o gav på flaska(hon har alltid bara fått min bröstmjölk) sen e n vacker dag bara funkade allt nu e  hon 9mån o kan inte tänka mig sluta amma eftresom de tog så lång tid att få d e  o funka måste vi ta igen förlorad tid.Låt det ta tid o försök att inte stressa ,även om jag vet hur kämpigt det är när man är mitt upp i det. Ammningen tog långt tid i början (1timme ibland)nu tar d e 5min så de finns hopp :) Lycka till!

• Babe

Håll henne nära, vid bröstet så ofta du orkar, hud mot hud... 

När dottern skulle äta/var riktigt hungrig stod en sköterska och droppade bröstmjölk i mungipan på henne när hon låg vid bröstet,  och smekte beibins handflata med pekfingret, det sägs sätta igång sugreflexen... :) Jag brukade smeka henne lätt i mungipan också, då började hon reagera lite med munnen, och suga... Prova dig fram, det kommer att ge sig, lycka till. Mvh. Babe
    ~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
Svar på tråden Tips på att få igång amningen tack?!