• Rödbettan

Min 3-åring klagar på huvudvärk och somnar vid konstiga tider!

Jag har en dotter på tre år och hon har börjat bete sig på ett sätt som oroar mig väldigt mycket. För ett par veckor sedan somnade hon på dagis, tre dagar i rad. Hon brukar inte sova på dagarna. Första dagen somnade hon mitt i lunchen vid matbordet och bars in i ett annat rum. Den två följande dagarna somnade hon vid mellanmålet, och sov även i vagnen när jag hämtade henne. Hon var väldig blek och såg verkligen trött ut. Hon hade sovit bra på natten, och var inte förkyld eller så. Hon klagade på att hon hade ont i huvudet.

Sen nu den här veckan, har hon varit väldigt trött igen på dagis. Hon kan stanna upp mitt i leken och det ser ut som hon ska svimma, säger fröknarna. När hon sitter kan hon plötsligt nästan börja somna, men rycker sedan till och vaknar. I onsdags somnade hon efter dagis i parken, hon såg väldigt trött ut och klagade på huvudvärk. I torsdags var hon också väldigt medtagen när jag hämtade henne. I fredags somnade hon på morgonen innan samlingen och när jag kom efter lunch låg hon nedbäddad i soffan och sade med tårar i ögonen att hon hade ont i huvudet. Hon grät i hallen och jag fick köra in vagnen i hallen och bädda ned henne. Hon sov sen på vägen hem. När vi var hemma igår klagade hon mer över huvudvärken, eller snarare gråter, och skriker "Aj, mitt huvud, aj mitt huvud"....Imorse orkade hon inte bada för att hon hade ont i huvudet, hon älskar ju att bada annars! Hon fick alvedon och kände sig sedan lite bättre. Nu är hon med sin pappa hos sina kusiner och hon sov tidigare idag, och hon har gråtit över huvudvärken flera gånger.

Dagispersonalen är oroade över henne, de har inte varit med om att ett barn beter sig såhär förut.
    Hon leker som vanligt mellan dessa huvudvärksattacker, hon kan vara bra ena sekunden och hängig nästa, för att sedan må bättre igen efter ett litet tag.

Är det någon som varit med om detta eller har något annat att skriva som kan lugna mig?
    Vi ska till läkare på torsdag men jag kommer oroa mig till dess

• Svar på tråden Min 3-åring klagar på huvudvärk och somnar vid konstiga tider!
  • Dodisens mamma

kanske dax för doktorn för att kolla blodsocker? Har hört att trötthet kan orsakas av högt/lågt blodsocker. Hoppas ni hittar vad som är felet om det är något fel. kram.

• Rödbettan

Dodisens mamma:
    Ja kanske det är blodsockret som gör henne trött, får be doktorn kolla det...Tack för svaret. Kram.

• Eliin

Rödbettan: Har hon haft någon fästing?? Låter lite orosaktigt i mina öron för borrelia.
    Jag hade borrelia som 11-åring. Va sååå trött (annars såå aktiv) att jag kunde somna varsomhelst. Hade hemsk huvudvärk och mådde skitdåligt.

Även om hon inte haft fästing så tycker jag du ska ta henne till en läkare om hon har himla huvudvärk och har blivit slö. Det är inte normalt för en tråring.

De kan lätt ta prover på henne och upptäcka både glukos (blodsockret) på henne och även borrelia.

• väntar o längtar

Har hon feber?

Tydligen så går det virus just nu där feber och huvudvärk är symptomen.

• Rödbettan

Eliin: Nej hon har inte haft någon fästing vad jag vet. Hon ska till läkare på torsdag.

väntar och längtar: Nej hon har inte feber. Hade hon haft feber hade jag inte oroat mig lika mycket, då hade jag kopplat ihop tröttheten med febern.

Tack för era svar iallafall.

• Pallas

Men... har ni inte fått läkartid förrän på torsdag? Det låter ju helt galet! Ring igen och be om att få komma tidigare för det där låter inte bra. När man personlighetsförändras på det där viset bör man vara vaksam. Jag hade nog åkt akut om jag inte fick någon tid tidigare, det låter ju som att din dotter mår jättedåligt.

Hoppas att det är något som förklaras lätt och botas enkelt, lycka till och rapportera gärna!

• Sarah 28

Jag hade faktiskt också åkt in akut om det hände mig/oss. Det låter riktigt obehagligt och jag hade inte klarat av att vänta till torsdag.
    Vad sa de när du ringde? Har du ringt sjukvårdsupplysningen? Vad sa de?

Jag har hört att barn som tom är under året kan få migrän, hur man nu kollar det. Det är ju isåfall inget farligt. Det blir man trött av. När jag fick mitt första anfall fick jag åka ambulans och göra en magnetröntgen.
    Åk in akut säger jag!

• Mumin

Jag skulle också åkt akut, hade inte kunnat vänta i flera dagar.

Hoppas allt går bra, skriv gärna och berätta!

• Martina 3

Är hon svullen runt ögonen? Kissar hon ordentligt? *orolig*

• Davids fru

Borrelia, tänker jag. Inte alltid man vet om barnet haft en färsting och kliat bort.
    Jag hade nog också åkt till akuten med henne, där kan de göra alla nödvändiga tester/ta prover direkt.

Svar på tråden Min 3-åring klagar på huvudvärk och somnar vid konstiga tider!