Något tips på vad man kan använda tomma barnmatsburkar till!
Man har ju samlat på sig en hel del och det är ju synd att bara kasta bort.
Man har ju samlat på sig en hel del och det är ju synd att bara kasta bort.
Om man gör egen sylt så är dom bra att ha till det.
Du kan lägga alla i blöt och skrapa bort etiketterna, sen kan du antingen ha kryddor i dom, smälta och hälla i stearin så det blir ljus, ha dom som förvaring av tex knappar, nålar, gem, suddgummi, gummiband...you name it!
måla dem med glasfärg och sätt värmeljus i...om du vill så kan du vira ståltråd rund..hum..vad heter det...där locket ska sitta så att man kan häng upp dem...
för mig funkar de skitabra som komplement till mina matlådor till jobbet..
de är superbra att ösa ner kall sås i , strösocker, sylt eller vad jag nu behöver ha med mig till matlådan...
burken kastar jag sen efter användning om jag haft något kladdigt i den....
på så sätt slipper jag riskera att plastburkarna läcker sås eller tappar locket osv medans man åker till jobbet....
Du kan också göra ljuslyktor av dem, måla med glasfärg, dekorera ev med glasmosaik och häng upp med hjälp av ståltråd, ganska roligt pyssel för barn från 1 år och uppåt.
Tack för alla tips! De kommer nog till användning.
Kan man frysa in mat i glasburkar?
Det dumma med burkarna är att locken sitter så dåligt på. Eller är det bara vissa av märkena?
ja man kan frysa i glasburkar..
OM man inte fyller hela vägen upp! Glas expanderar nämligen o är det för fullt spricker det...
Rolig "presentförpackning" till nyblivna föräldrar. Vi fick en burk fylld med en bebis t-shirt från Pop! Uppskattades av oss.
På ett dagis jag var på gjorde vi också ljuslyktor av dem men vi "målade" med klister och rullade sedan i socker, då såg de frostade ut, jättefina!!