• Antigone

Järnbrist och kostråd!*hjälp*

Misstänker att mitt blodvärde sjunkit då jag är så fruktansvärt trött, blek, hängig, huvudvärk.......
    Vet att grönsaker som är gröna, broccoli, spenat osv innehåller mkt järn.
    Vet ngn andra tips? Frukter?

Tacksam för alla råd.......

• Svar på tråden Järnbrist och kostråd!*hjälp*
  • doriah

frukter vet jag inte riktigt...eller, jo - torkade aprikoser tror jag är järnrika...du kan typ he dem i filen eller så. Annars är ju leverpastej en riktig höjdare (äter själv leverpastejsmackor i parti & minut!!).

• Marcus och Oscars mamma

Järn finns i fisk, fågel, fullkornsbröd, fiberrika flingor, gröna bladgrönsaker, legymer, torkad frukt, ägg, lever och mörkt kött.

• enilorac

Finns i persilja också ! jag brukar lägga lite på mackan ibland eller tillaga torsk, potatis och äggsås ( med mycket persilja i ).

Kram och lycka till !

C

• doktorC

det finns en jättebra sökfunktion på slv som jag blev tipsad om i en annan tråd:
    www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx

väldigt väldigt bra, man ser att det inte riktigt är som alla säger, broccoli innehåller inte så jättemycket järn tex

däremot bönor och sånt, och pumpafrön och sesamfrön!
    och så lever och blodpudding förstås.

• HaJoMi

Du ska också försöka få i dig C-vitamin i samband med järnintaget för bästa resultat, samt undvika ta järn till mjölkprodukter.

• negerråttan

Men lever ska du inte äta det innehåller för mycket A-vitamin och är inte bra för bebben... (men leverpastej går bra)

Nej, lever i sig ska man inte äta som gravid, men leverpastej. Var inte så tydligt i mitt inlägg. Får skylla på att jag är trött..

• doktorC

Här är järninnehåll (mg/100g) i några olika livsmedel, från SLV
    Man kan tydligen lika gärna äta banan som broccoli och jordgubbar...
    fast helst pumpafrön och blodpudding. pasta bra också!

Banan 0,4
    Jordgubbar 0,34
    Spenat fräst 1,448
    Aubergine stekt 0,654
    Champinjoner stekta 1,181
    Blomkål broccoli brysselkål maträtter 0,40
    Pasta fullkorn 6.5
    Vetekli grovt kruskakli 11
    Sardiner i tomatsås konserv 3,6
    Äggula 5.5
    Leverpastej 7,74
    Linfrön torkade 8,2
    Leverpastej 7,74
    Pumpafrön squashfrön torkade 15
    Sesamfrön torkade 14,6
    Musslor 3.4
    Nöt ryggbiff stekt 2.78
    Blodpudding 19

• Lilla molntuss

Linser och bönor innehåller järn! Är vegetarian med bra järnvärde.. så jag tror att det kan vara värt att prova. Gör en god linssoppa tex!

• bimmer

Jag har köpt Friggs brustabletter som innehåller järn och c-vitamin, finns på hälsokost hyllan i affären.
    Sen har jag läst att man ska undvika att dricka kaffe och te direkt efter maten då det minskar järnupptaget däremot är det bra om man äter frukt/grönsaker till maten då det underlättar upptaget

• Missboss

Min bm tipsade mig att äta blodbröd, det var lika mkt järn i en skiva som i en tablett niferex. Hon sa att ät två per dag om det inte funkar med niferexen för mig.

• doktorC

kalcium inhiberar också järnintaget, så jag brukar skippa mejeriprodukter när jag äter något järnrikt. fast jag tror inte det spelar någon roll när det är järn från kött, bara när det är järn från växter.

blodbröd är en jättebra ide

och laga mat i järngrytor är bra!

• M G

Innehåller inte svart vinbär o blåbär mkt järn?

• stress

Min barnmorska tipsade mig att direkt börja äta "mitt val kvinna" som finns på apoteket. Jag är nu i vecka 5 och yrseln och tröttheten har gått över. man ska ta dem morgon och kväll och de fungerar verkligen. rekomenderar dem till alla er!!!

• negerråttan

Alla listor med mg/100g ska man ta med en lite nypa salt...
    För hur ofta äter man 100g pumpafrön? Medan 100g fullkornspasta slinker ner med lätthet. Man får jämnföra hur stor "portionen" är och sedan räkna ut järn innehållet i den, det är iaf mitt tips (om man nu orkar).

• doktorC

jovisst, det måste man tänka på. men man om man knaprar en näve pumpafrön ett par ggr varje dag, så blir det ju en del järn. men självklart måste man tänka på hur mycket man äter av olika livsmedel också!

• doktorC

jag menar, man äter ju inte 100 g leverpastej åt gången heller, men man kanske äter en smörgås om dan om man gillar det, och då får man ju en del av sitt järn i alla fall.

Vart köper man blodbröd? Har aldrig hört talas om det.. Smakar det något speciellt?

• Missboss

LEK: Här i Umeå finns det bland annat på Konsum, välsorterade stormarknader bör ju oxå ha det. Har inte smakat det själv men svägerskan sa att det var jättegott.

Svar på tråden Järnbrist och kostråd!*hjälp*