• Fawlty Towers

Brio Primo babyskydd & lång bebis, går det?

I maj är det dags och vi hade bestämt oss för en Brio Primo som babyskydd. Mest för att den är ganska liten och smidig av de skydd vi tittat på och det kommer att bli en hel del bärande upp och ner för trappor för vår del.
    Vi förhörde oss i olika butiker, läste på nätet osv.

Det jag har funderat en del över är hur länge man använder babyskyddet. Det är vårt första barn och vår erfarenhet av babyskydd är ju minst sagt begränsad. I olika butiker säger man olika saker, men över lag så verkar försäljarna slå på några månader mot hur verkligheten ser ut. Det har jag förstått efter att ha läst bla här på familjeliv om hur det faktiskt är i praktiken.

Vi är långa båda två och nu vet vi ju såklart inte hur lång vår bebis är och hur fort den kommer att växa. Men vi kan ju i alla fall misstänka att den möjligtvis kanske blir en lång bebis. Är det dumt att satsa på Primo som babyskydd då?

Borde vi se oss om efter en större variant av stol för att liksom gardera oss lite eller duger Primo bra även åt långa bebisar?

Åh, det är en djungel. Någon med bra tips och råd från verkligheten?

• Svar på tråden Brio Primo babyskydd & lång bebis, går det?
  • Tonx

Babyskydden brukar ha en viktgräns på 13 kg och på längden tills huvudet når kanten, det är en bit.

Däremot så är babyskydden inte alls lika säkra som de bakåtvända bilbarnstolarna så det som rekommenderas är att oavsett om barnet vuxit ur babyskyddet eller ej så ska man byta till riktig stol såsnart bebisen kan sitta bra med stöd och hålla huvudet uppe ordentligt, vilket har varit vid 5 resp. 4 månader med våra barn. (Däremot skulle jag tro att min 2-åring får plats i babyskyddet än på längden!)

• Fawlty Towers
    Tonx skrev 2010-02-13 01:25:42 följande:
    Babyskydden brukar ha en viktgräns på 13 kg och på längden tills huvudet når kanten, det är en bit. Däremot så är babyskydden inte alls lika säkra som de bakåtvända bilbarnstolarna så det som rekommenderas är att oavsett om barnet vuxit ur babyskyddet eller ej så ska man byta till riktig stol såsnart bebisen kan sitta bra med stöd och hålla huvudet uppe ordentligt, vilket har varit vid 5 resp. 4 månader med våra barn. (Däremot skulle jag tro att min 2-åring får plats i babyskyddet än på längden!)
    Tack för svar!

Att man ska byta så fort barnet kan sitta i bakåtvänd stol vet jag, men att det var redan vid 4-5 månader trodde jag inte. Sen är det såklart olika.
    Då spelar det med andra ord ingen roll att Brion är ganska liten. Jag trodde att barnet skulle vara beroende av babyskyddet så pass länge att man måste räkna in att den ska växa en del i det.
    Nu vet jag bättre. Tack!
  • cizzon

Vi har en brio primo till vår tjej, hon är ganska lång. Nu är hon 6½månad och vi använder det fortfarande. Och hon kommer nog rymmas länge ännu.
    Det beror lite på vad man menar köpa för stol efteråt, man rekommenderas ju inte lägga en 5månaders bebis i en stol som är helt rak i ryggen!

• Emlak

Vår 4 månaders tjej är inte jättelång men känns som att hon snart vuxit ur primon, sen tycker inte jag att den är jättelätt att bära, varje gång jag burit den från bilen är jag helt slut.. till nästa baby blir det en britax..

• Fawlty Towers
    Emlak skrev 2010-02-13 09:20:38 följande:
    Vår 4 månaders tjej är inte jättelång men känns som att hon snart vuxit ur primon, sen tycker inte jag att den är jättelätt att bära, varje gång jag burit den från bilen är jag helt slut.. till nästa baby blir det en britax..
    cizzon skrev 2010-02-13 09:16:59 följande:
    Vi har en brio primo till vår tjej, hon är ganska lång. Nu är hon 6½månad och vi använder det fortfarande. Och hon kommer nog rymmas länge ännu. Det beror lite på vad man menar köpa för stol efteråt, man rekommenderas ju inte lägga en 5månaders bebis i en stol som är helt rak i ryggen!
    Okej, en ganska lång 6½ månaders som har ganska mycket kvar innan hon vuxit ur den.
    Och en 4 månaders som inte är lång men som snart har vuxit ur sin.

Förstår ni att man är en aning förvirrad i den här djungeln av babyskydd

Att den inte är jättelätt att bära har jag räknat med, det är ju ingen smidig sak även om just Primon känns mindre än många andra babyskydd. Vi har inte tänkt bära runt med den på stan eller så, men vi kommer behöva bära den en del i trappor eftersom det inte finns någon hiss i vårt hus.
  • FruJohansson82

Tror vi bytte från babyskydd till bakåtvänd stol när vår son var ca 9 månader..

• UnDeuxTrois

Vi funderade oxå på Brion men Britaxen är faktiskt lättare. Även dyrare, men har blivit bäst i test.

• cizzon
    Fawlty Towers skrev 2010-02-13 09:38:07 följande:
    Okej, en ganska lång 6½ månaders som har ganska mycket kvar innan hon vuxit ur den. Och en 4 månaders som inte är lång men som snart har vuxit ur sin. Förstår ni att man är en aning förvirrad i den här djungeln av babyskydd Att den inte är jättelätt att bära har jag räknat med, det är ju ingen smidig sak även om just Primon känns mindre än många andra babyskydd. Vi har inte tänkt bära runt med den på stan eller så, men vi kommer behöva bära den en del i trappor eftersom det inte finns någon hiss i vårt hus.
    Jaa jag förstår det är förvirrande:)
    Vi har tagit ur alla extra dynor ur vår, kanske det som gör det??
    Sen räknar jag med att kunna ha den ännu ett tag för snart blir det ju lite mindre kläder på tjejen, och det är ännu långt innan lillans huvud är upp till kanten!
    Fötterna sticker nog ut redan lite men det är ingen fara!
    Det är tungt att bära, men när barnen endå börjar bli några månader kan man ju ta bara barnet i famnen, man behöver ju inte ta med stolen.

Hoppas ni hittar nån ni gillar!
  • Fawlty Towers

Tack snälla för alla svar!
    Jag tror att vi fortfarande är inne på en Primo. Det hela är inte värre än att vi helt enkelt får byta om det skulle behövas. Vi börjar med Brio Primo och sen får framtiden utvisa var vi hamnar.

Tack!

Svar på tråden Brio Primo babyskydd & lång bebis, går det?