lovemissen skrev 2010-02-17 17:46:12 följande:
de sa att de inte kunde hjälpa mig men de ville titta på hur qallt ligger till därför skickar de hem papper till mig. skuldsanering. jag har massa i skulder.. sen det jag undrar över hur de jobbar, hur de hjälper om de skulle hjälpa mig.
Är det skuldsanering du pratar om så går det inte till så som du har skrivit här tidigare
Är du säker på att det inte är en skuldfinansiering du pratar om?
SKuldsanering är någon KFM handlägger.
Man kan ringa dit och få information om hur det fungerar, men dom hade inte gett dig svaret att du inte är kvalificerad pga sjukskrivning.
Skuldsnering bygger på att man inte kan betala sina skulder
En skuldsaneringsprocess är så pass invecklad och tar så långt tid att reda ut så ett sådant svar gå inte riktigt att ge
När man söker en skuldsanering får man fylla in papper om alla sina skulder förfallna och icke förfallna.
Man får ta reda på borgenärer mm
Detta skickas sedan in till KFM som handlägger och beslutar.
Man ser om du fyller de krav som lagen dikterar.
Skuldsanering är alltså reglerad av lag
Man kontaktar samtliga borgenärer som får yttra sig, för eller emot en sanering
Om man blir beviljad en skuldsanering får man leva på existensminimum i 5 år
Man får varje månad betala in den summa som KFM räknat ut. Skulle man "glömma" eller missa betalning så förfaller hela uppgörelsen och du kan inte söka någon ny skuldsanering
Om allting skötts så stryks de resterande skulderna som finns kvar efter de 5 åren passerat.
De viktigaste reglerna att uppfylla vid skuldsanering är:
*Skulderna måste vara gamla
*Du ska inte kunna betala dom inom 10 - 15 år (och då räknar man på en framtida fiktiv inkomst)
*Det får inte vara böter eller skadestånd
*Du ska själv har gjort allt för att bli av med dem. Egna accord avbetalningar, minskat dina kostnader osv