Bra recept på semlor?
Har någon ett bra recept på semlor att dela med sig av?
Har någon ett bra recept på semlor att dela med sig av?
jag har inte testat dom själv ska göra det i dag. Men jag hittade en sida där dom ska vara riktigt goa... om man läser folks kommentarer.
www.semlor.nu
chokladsemlor!!! mycket godare än vanliga, jag lovar!
fyllning:
1 dl vispgrädde
75 g mörk choklad 40%, typ Marabou mörk
75 g dubbelnougat
hacka chokladen och nougaten. koka upp grädden och ta från plattan. lägg i det hackade och rör till en slät massa. häll i en skål och låt stå ett par timmar i kylen. fyll bullarna och gör chokladgrädde till. (kakao och vaniljsocker i grädden)
KLART!
hallå igen tänkte bara uppdatera att semelbullarna blev superbra... ä bland dom bästa jag gjort... :)
Jag gjorde halva satsen å små semlor 20 st å så små blev dom inte utan alldeles lagom stora.
150 g smör
6 dl mjölk
100 g jäst
1 tsk salt
2 dl socker
2 ägg
1,5 tsk hjorthornssalt
18 dl mjöl
1 msk kardemumma
Använd mjukt smör. Värm mjölken till 30 grader. Blanda alla ingredienserna och knåda degen i 5 minuter. Den kommer att vara ganska degig men det ska vara så. Låt degen jäsa ca 1 timme. Baka ut till 90 grams bullar och låt dem jäsa 1 timme innan de gräddas i 175 grader ca 5 minuter.
Den använder vi på konditoriet jag jobbar. Degen är super kladdig och ser verkligen ut att behöva mer mjöl men just därför blir dom riktigt luftiga och fina
Tack för tipsen!
ja jag tror inte det ska vara någon fara. =)
Jag gjorde fantastiska semlor på Jan Hedhs vetebrödsrecept idag! Tyvärr får man ju inte kopiera ett recept så jag kan inte mer än referera till boken "Bröd" av Jan Hedh på sidan 208 och 211.
Tar dock c:a 4-5 timmar att göra eftersom man gör en fördeg och det är många och långa jäsningar... men de blir så där fluffiga och bageriaktiga! Jag gjorde både småsemlor och mellanstora...
Oavsett recept, se till att använda ett mjöl med hög proteinhalt som t.ex. vetemjöl special eller manitoba cream (finns från Finax numera i vanliga butiker) och knåda degen länge i en maskin (svårt att knåda tillräckligt för hand).
Bullar
20 stora semlor
Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader.
Smula i jästen i en bunke och tillsätt kardemumma.
Lös jästen med mjölkblandningen. Rör ner salt, socker. Tillsätt mjölet under knådning, se upp så du inte får för mycket mjöl! Arbeta ihop till en smidig deg.
Knåda i ungefär 15 minuter med matberedare/ degblandare. Låt degen jäsa till dubbel storlek i bunken, cirka 30 minuter.
Ta upp degen på bakbord och dela i bitar om cirka 80 gram. Rulla till bullar och sätt av på plåt med bakplåtspapper eller smord plåt.
Låt nu bullarna jäsa till dubbel storlek, cirka 50-60 minuter. OBS! Det är väldigt svårt att säga precis hur länge bullarna ska jäsa - det beror på en mängd saker. Men många jäser bullarna för kort stund och får då torra och kompakta bullar. Låt storleken på bullarna avgöra - de ska minst ha dubblat sin volym.
Grädda bullarna i nedre delen av ugnen på 225 grader i cirka 10 minuter. Låt svalna på galler.
När bullarna svalnat helt: Skär av ett lock på varje bulle. Gröp ur bullen något med en gaffel. Ta tillvara inkråmet och blanda det med mandelmassan och några matskedar grädde. Rör eller vispa massan slät.
Klicka ut mandelfyllningen i alla bullarna.
Vispa grädden, eventuellt tillsammans med sockret. Grädden ska vara så tjock att den går att spritsa men inte så tjock att den börjar gryna sig.
Fyll en spritspåse med en stor stjärntyll med grädde och spritsa en krans på varje semla.
Lägg på locket och pudra semlan rikligt med florsocker innan servering.
För att lyckas bra med dessa semlor tänk på att:
Använd vetemjöl med hög proteinhalt - vetemjöl special.
Knåda bullarna länge, och med maskin.
Jäs ordentligt - dubbel storlek!
Jag gjorde semlorna igår men utelämnade bakpulvret och det blev bra ändå. Såg till att det inte blev för mycket mjöl i och de fick jäsa riktigt länge så att de blev stora och luftiga. Har inte ätit dem ännu, ska göra det på fredag när vi får besök, men gjorde kanelbullar på halva degen och de blev jättegoda så semlorna kommer nog att bli det med.
Hur gör man en god fyllning..alltså av grädde o mandelmassa ?
Jag provade receptet men det har inte jäst nåt särskilt
Detta är vad jag tror spökar; jag använde en jäst som hade torkat en del, men tog även en halv färskt jäst som kompensation. Det borde funka tycker jag i min hjärna, men min hjärna är inte känd för att funka alls Vad tror ni? Nu har degen jäst ca 30 min, jag låter den jäsa ett tag till.