Trakasserad av ex...grund för anmälan?
Jag har i snart två års tid fått oönskade sms av mitt ex.
Det går i perioder, varvar mellan att vara elaka, otrevliga, osamarbetsvilliga med en hotfull ton till att handla om nattliga kärleksförklaringar och frågor om jag vill hitta på det ena och det andra. Helt taget ur ett annat samanhang än verkligheten. Ena dagen kan han hata mig och nästa dag kommer ett sms med frågan om han får bjuda mig på middag t.ex.
Ibland fiskar han efter information, för att se om jag träffar någon annan, eller så försöker han provocera fram en svartsjukereaktion hos mig.
Jag har antingen svarat med en förklaring, att det är över, att jag har gått vidare och vill inte ha med honom att göra eller så har jag inte svarat alls. Men det spelar ingen roll. Det kan gå två veckor sen kommer ett sms från ingenstans där han undrar om jag vill följa med till Göteborg i sommar och kolla på Pink (!)
Det är rubbat, hela hans psyke är ur spel.
Han respekterar inte min vilja att få vara ifred från honom och verkar tro att om det bara går en viss tid så är min önskan preskriberad, det är bara att fortsätta.
Vi har barn tillsammans kan jag tillägga, men det är ytterst YTTERST sällan det handlar om dem. I de perioder han känner att han inte längre kommer åt mig på annat sätt så kan han istället ringa dagligen med ursäkten att han vill prata med våran äldsta tjej (som han VET inte vill prata i telefon) så om något så utnyttjar han dem för att få ta kontakt med mig.
Vad jag undrar är om det är en tillräcklig grund för att anmäla honom för trakasserier? Vi pratar om TVÅ ÅR då jag inte fått vara ifred och jag börjar bli lite lätt orolig nu, vad händer om jag t.ex träffar någon ny? Han är väldigt nyckfull och opålitlig.
Jag struntar i om det händer något med anmälan eller inte, jag vill mest ha på papper att det faktiskt är trakasserier han sysslar med.