• våg

Erfarenheter av åksjuka, små barn & Postafen

Hej

Jag har en tvååring som väldigt lätt blir åksjuk. Hon kan kräkas när vi bara har suttit ett par minuter i bilen ibland. Hon har sea-band och vi tycker att det hjälper väldigt bra. Nu är det bara ibland hon kräks, om vi åker långt eller hon har ätit olämpligt (dvs alltid på vägen hem från kalas tex)

Hon fick Postafen utskrivet för ett halvår sedan, men vi har inte provat dom. Främst av den anledningen att vi har hört att man kan bli dåsig och trött efteråt och när vi har åkt lite längre så har det vart för att träffa släktingar eller så och vi velat att hon ska vara pigg och glad. Har inte åkt någon särskillt lång resa alls sedan vi fick dom utskrivna.
    Som tur är tycker hon ändå att det är roligt att åka bil, och det verkar som om hon spyr så fort hon börjar må illa och sen är hon på rätt gott humör. Så egentligen påverkas inte hon så mycket mer än att det är jobbigt att stanna och byta kläder och göra rent.

Vad har ni för erfarenhet av Postafen? Blir era barn dåsiga?
    Visst brukar åksjuka växa bort? När då ungefär?

Tack för hjälpen

• Svar på tråden Erfarenheter av åksjuka, små barn & Postafen
  • våg

Är det ingen här med så små barn med åkasjuka?

• thecarseatlady

Sök på åksjuka här i forumet, det finns väldigt många trådar att läsa och ta tips ifrån.

Vår yngsta son blev åksjuk strax innan 2-års ålder och sen försvann det ett knappt halvår senare, så det är ganska vanligt i just den åldern(har nåt att göra med att balansen utvecklas då...). Nu är han 3år och blir aldrig åksjuk, så det finns hopp! {#lang_emotions_smile}

• Shmone

Har tre barn med anlag för åksjuka.. som värst vid 1-2,5 års ålder. Vi har visserligen inte provat just postafen utan ett annat åksjukepiller. Vi har ingen bil så de gånger vi åker nånstans så är det kollektivt eller i nån annans bil o då känns det inte ok att barnen sitter o spyr åt höger o vänster. Och JA - dom blir dåsiga av pillren. Men jag upplever att dom blev dåsigare av det första gångerna än vad dom blivit av det sedan.

• Brunello

har bara goda erfarenheter faktiskt - visst blir de lite trötta men det går över ganska fort tycker jag, det viktiga är ju att ta det FÖRE bilturen och inte för sent för då hjälper det inte. Andra praktiska arrangemang som ett stort babybjörnförkläde med ficka att ha över för att underläta om det ändå kräks, mellanlägg i bilstolen som är lätt att byta och att köpa riktiga kräkpåsar med ring som barnet kan klara av själv.

En anna sak som faktiskt hjälper - som man kanske tror ska vara tvärtom är att ha på en film i bil-dvd...

• Minoo

Nu vet inte jag vad det är för dosering av Postafen på barn och hur det påverkar dom, men jag själv är 25 år gammal och jag använde Postafen för några månader sen.
    Jag gillade INTE Postafen. Jag blev otroligt trött och dåsig, jag sov huuuur mycket som helst... Och tyckte faktiskt inte att det hjälpte mot illamåendet speciellt mkt. Förutom när jag sov då, för då kände jag ju ingenting.
    Men sen fick jag byta till nåt annat som jag fick på sjukan, som egentligen var receptbelagt. Minns verkligen inte vad det hette nu, men den hjälpte jättebra mot illamåendet och jag blev inte alls lika trött och dåsig av det.

• våg

Tack för alla svar!
    Jag tycker att det är lite svårt att veta när jag ska ge, om vi åker en tur på en halvtimme, så är det en viss risk att hon spyr, men ska hon då vara dåsig resten av dagen? Känns så konstigt...

Vad glad jag blir över att flera har blivit av med det efter 2 års ålder. Trodde att det kanske blev bättre om ett par år, men nu hoppas hoppas hoppas jag.

Vart köper man spy-påse med ring? Apoteket?

• Brunello

Ja, apoteket har

Det som visat sig mest effektivt mot åksjuka i blindtester är färsk ingefära, nu är det ju enormt starkt så säkert svårt att få i ett litet barn men tips till vuxna Finns ingefärste att köpa som innehåller typ 80% ingefära, kanon!!

TS: Du kan ju ge en kvarts tablett bara, nån timme innan, då bör det ta udden av åksjukan utan att dåsigheten sitter i resten av dagen. Sedan att försöka planera restiden till barnets normala dagsömn är ju det absolut bästa, då hjälper ju tabletten till och barnet är utsövt och piggt när det kommer fram!

Men som sagt, att som "hängslen och livrem" även ha ett stort förkläde med ficka och spypåse redo gör ju att OM det händer en olycka så blir det inte så mycket jobb efteråt.

• Minoo
    Brunello skrev 2010-02-14 18:50:27 följande:
    Ja, apoteket har Det som visat sig mest effektivt mot åksjuka i blindtester är färsk ingefära, nu är det ju enormt starkt så säkert svårt att få i ett litet barn men tips till vuxna Finns ingefärste att köpa som innehåller typ 80% ingefära, kanon!!TS: Du kan ju ge en kvarts tablett bara, nån timme innan, då bör det ta udden av åksjukan utan att dåsigheten sitter i resten av dagen. Sedan att försöka planera restiden till barnets normala dagsömn är ju det absolut bästa, då hjälper ju tabletten till och barnet är utsövt och piggt när det kommer fram!Men som sagt, att som "hängslen och livrem" även ha ett stort förkläde med ficka och spypåse redo gör ju att OM det händer en olycka så blir det inte så mycket jobb efteråt.
    Hjälper teet mot vanligt illamående? Eller bara åksjuka? Vet du det?
  • Brunello
    Minoo skrev 2010-02-14 18:53:20 följande:
    Hjälper teet mot vanligt illamående? Eller bara åksjuka? Vet du det?
    Jag har bara läst tester mot åksjuka men det borde väl vara samma? man får ju postafen mot gravidillamående t.ex.
  • suramin

Vi har testat det mesta mot åksjuka och det enda som hjälper vår tvååring är att titta på film på bärbar dvd i bilen. Vi har klarat i stort sett 100% av våra bilresor med film sedan vi började för ett år sedan. Det borde ni helt klart testa om ni inte gjort det tidigare.

• Minoo
    Brunello skrev 2010-02-14 19:00:25 följande:
    Jag har bara läst tester mot åksjuka men det borde väl vara samma? man får ju postafen mot gravidillamående t.ex.
    mm det fick jag oxå, men som jag skrev till TS så blev jag sjukt trött och dåsig av dom så till slut fick jag några andra som var receptbelagda som hjälpte jättebra.
    Men anledningen till att jag undrade var för att jag mår illa rätt ofta.. Utan att vara gravid alltså... Så jag kanske ska testa det där ingefärateet :)
  • våg

Jag har hört att ingefära lugnar magen Minoo, så testa det!

Har inte testat film, det ska vi prova! Tack för tipset!

• Brunello

Fixar du det så är det absolut bäst att göra eget ingefärste av färsk ingefära som du river - men jag är känslig för stark mat i vanliga fall så för mig är det torkade teet max vad jag fixar att få i mig

• Minoo
    Brunello skrev 2010-02-14 20:45:19 följande:
    Fixar du det så är det absolut bäst att göra eget ingefärste av färsk ingefära som du river - men jag är känslig för stark mat i vanliga fall så för mig är det torkade teet max vad jag fixar att få i mig
    Orkar du förklara mer exakt hur man gör? Vore kul o testa :D
  • Brunello

Riv ingefäran (typ 5 cm per liter vatten)och låt den dra i kokande vatten i några minuter (5-6 typ), sila av ingefäran, smaksätt med citron, råsocker eller något annat om du tycker det behövs

• Minoo
    Brunello skrev 2010-02-14 20:53:04 följande:
    Riv ingefäran (typ 5 cm per liter vatten)och låt den dra i kokande vatten i några minuter (5-6 typ), sila av ingefäran, smaksätt med citron, råsocker eller något annat om du tycker det behövs
    Det ska jag testa :D
  • Cecci78

Vi gav postafen till sonen när han var mindre, det hjälpte inte mot åksjukan, han blev inte trött eller så av dem. Vi gav dem alltid i god tid innan men tyvärr fungerade det inte.

För honom växte det bort i somras vid 4,5 års ålder.

Svar på tråden Erfarenheter av åksjuka, små barn & Postafen