• Äldre 13 Feb 15:44
    71876 visningar
    49 svar
    49
    71876

    När köpa bh till dottern

    Min fråga är
    Köper ni bh till era döttrar som är 12 år och har fått bröst?
    Hon har typ samma stl som mej, det vill säga typ 70 B och hennes mamma anser att hon inte behöver bh ännu, hon är för liten.
    Flickan har pratat med mej om att hennes toppar är för små och spänner och trycker. När hon springer och idrottar gör det ont i brösten
    Sa då till henne att hon behövde en bra sport bh,
    Jag känner denna mamma vä så jag pratade med henne.

    Jasså säger hon det har hon inte sagt åt mej om idrottandet.
    Men man kanske inte alltid pratar med sin mamma om allt sa jag.
    Nej det är ju sant, men JAG ANSER ATT HON INTE BEHÖVER DET ÄNNU!
    Hur kan hon anse något sådant? Finns det toppar som stödjer den stl?
    Man behöver väl inte köpa värsta spets grejen, det finns ju faktiskt helt vanliga bommulls bhar.

  • Svar på tråden När köpa bh till dottern
  • Snooze
    Äldre 13 Feb 15:53
    #1

    Min tjej är 11 och har knappt några bröst men hon har haft bh i närmare ett år. Tycker det låter som idioti att avgöra vad någon annan behöver?!? Min dotter bad om att få köpa några när vi var och handlade, sen har hon fått massor av granntjejen. Hade själv inte tänkt på att köpa en till henne då hon som sagt knappt fått bröst men att därifrån gå till att i princip förbjuda henne? ...sjukt.

  • Äldre 13 Feb 15:53
    #2

    jag fick min första när jag var 15 men så brydde inte jag mig så mycket heller, min lillasyster fick sin första vid 12 för att hon tyckte det var pinsamt att brösten syntes, plus att alla andra hade det, och på gympan utmärktes det ju mer. Hon fick en typ AA behå. Finns fina till bra pris och en del har hon fått av kompisar, dom minsta används ju inte så mycket för att brösten växer. Kan vara bra för hennes självkänsla att hon faktiskt få h en BH.

    Lycka till

  • cicci8­5
    Äldre 13 Feb 16:38
    #3

    Jag och en kompis som fick bröst först i klassen köpte BH samtidigt, värsta grejen Klart hon ska ha BH om hon behöver det!

  • Äldre 13 Feb 20:45
    #4

    Det finns ingen ålder som säger att NU är det dags att köpa BH.
    Jag har en dotter som haft BH sedan hon var 11-12 år, en annan som aldrig behövt det..
    Beror helt på hur brösten är, vad man gör, hur man känner själv. (dvs hur tjejen känner, inte hennes mamma/pappa/bekanta)

    Idrottar man mkt och har mer än A-kupa så är det förmodligen dags att köpa en BH som ger bra stöd.


    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Äldre 13 Feb 23:13
    #5

    Tack för era svar...
    tyvärr kan jag nog inte påverka mamman för hon är väldigt speciell...
    Men jag har en dotter som är ännu bara fyra år, men den dagen hon behöver bh ska hon då få köpa det.
    Om man har som jag b-kupa så anser jag att man behöver bh, men det anser ju inte flickans mamma.
    Nåväl jag kan ju inte göra så mkt mer, jag har ju pratat med henne....
    Men sjukt är det!
    'Jag köpte min första bh när jag gick i 7:an tror jag, men jag var senar utv, än mina klasskamrater, vissa hade ju bröst redan i 10-11 års åldern.

  • Äldre 16 Feb 19:00
    #6

    Det måste ju inte vara "allt eller intet" lagen Man kan väl ha typ ngn spot BH när man idrottar o va utan BH hemma när man ser på TV .Så gör både jag o dottern Hon är 12.

  • Äldre 16 Feb 19:04
    #7

    Min dotter fyllde nyss 12 och hon fick sin första BH strax innan jul. Det var en jättefin bomulls bh utan minsta lilla spets eller så utan med ett Hello Kitty tryck som gjorde den väldigt "barnvänlig".
    Hon trivs jättebra i den och har fått 1st till att  växla med.

    Tycker inte det finns anledning att inte köpa BH till ett barn som faktiskt har fått bröst...det är väl att förneka att ens barn håller på att bli en stor tjej!


    ♥ (¯`°?.¸ ♥Mamma till Viktor - våran lilla segrare!!♥¸.?°´¯) ♥
  • hanole­e
    Äldre 17 Feb 10:37
    #8

    Varför inte göra en liten kupp...{#lang_emotions_wink} Ta med flickan till en affär och prova ut en bra, snygg sport-bh och ge henne den sen i födelsedagspresent/namnsdagspresent, vad som nu kommer först.
    Eftersom hon då har fått den i present så kan ju inte mamman ta av henne den.
    För mej verkar det som att mamman har svårt att acceptera att hennes lilla flicka faktiskt börjar bli stor..

    Har själv två goa tjejer på 16 och 14 år som fick sina första bh-ar när dom var 11-12 år, och naturligtvis kändes det lite småjobbigt när dom började bli så stora. Deras första bhar var, som nämndes längre upp i tråden ursöta bomulls-bhar med snobben och hello kitty-tryck, inte ett dugg utmanade, och vi köpte dessutom matchande trosor till!!! Båda två var med och valde och provade ut dessa små plagg och vi hade en jättetrevlig stund med lunch efteråt. {#lang_emotions_smile}

  • Äldre 17 Feb 15:19
    #9

    det hänger ju på storleken givetvis och inte ett dugg på åldern!

    Kommer hon i en A eller B kupa så ska hon givetvis ha en bh!! Allt annat är ju rent taskigt, man får ont i rygg och bröst om man inte har tillräckligt stöd.

    Ta med henne och köp ett par stycken. Be om hjälp så att hon verkligen får rätt storlek. Ofta så väljer man fel och tar mindre kupor och större omfång än man ska ha. Det är ju viktigt att den sitter rätt.

    Bra att du bryr dig!

  • Äldre 18 Feb 10:08
    #10

    Nu har ju mamman faktiskt varit och köpt sport bh åt henne, men vanliga bhar får hon INTE enl mamman.
    Men det jag tyckte var mest konstigt var att hon har köpt en trekantsbikini åt dottern, DÅ är hon ju naken och man verkligen ser att hon har bröst.
    Så jag fattar inte hennes resonemang.
    Att sedan gå med flickan och köpa eller att köpa i present skulle inte fungera, denna mammma är väldigt speciell, hon skulle inte låta flickan ta emot sånt.
    Jag hade ju en bh som jag frågade om flcikan fick av mej, Men det var blankt nej,
    Hon anser inte att flickan behöver sånt än, Flickan har alltså b kupa som jag har, ok hon är lite smalare runt om, knäpppte på sista, men det får jag göra med dom flesta bhar, då de är 70 b, nu var detta en 65 B Mindre än så finns ju inte runt om, den satt perfekt.
    Vi var dessutom på lindex en gång och hon provade en bh som var jättefin ,men hon FÅR INTE använda sånt för sin mamma.
    Jag har gjort vad jag kunnat, hon har ju iaf fått sport bh.

Svar på tråden När köpa bh till dottern