• Anonym (orolig)

Behöver dagenefterpiller vart ska jag vända mig??? (bor i Leksand)!!

Hade nyss sex med min pojkvän och kondomen sprack.

Skulle behöva få tag i ett efterdagenpiller då jag inte hunnit hämta ut mina p-piller ännu. Är nämligen inte för 5 öre redo att bli gravid, måste få sluta skolan osv först.

Jag bor i närheten av Leksand och söker därför något söndagsöppet apotek där i närheten eftersom Aoteket Leksand har stängt i morgon.

Detta är första gången (och för hoppningsvis enda) som jag behöver detta piller. Kan jag kontakta akutgyn eller något?

Borde jag ringa 1177 och rådgöra med dem?

Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Behöver dagenefterpiller vart ska jag vända mig??? (bor i Leksand)!!
  • LilaRos

Gå in på apotekets hemsida och kolla vart närmsta öppna apotek finns.

• Anonym (orolig)
    LilaRos skrev 2010-02-13 16:41:21 följande:
    Gå in på apotekets hemsida och kolla vart närmsta öppna apotek finns.
    Gjorde ju det, o det är ju det i Leksand och det är stängt i morgon.
  • Anna undrar

Dagen efter piller kan du ta< i upp till 72 h efteråt.

• The Huntress

Men ju tidigare man tar det desto storre chans att det fungerar pa ratt satt. % skydd sjunker ju allt eftersom timmarna gar. Sa ring sjukvardsradgivningen, de ska kunna beratta vilket ar det narmsta stallet for dig. Lycka till!

• Anonym (orolig)

Tack för alla svar. =) Ska strax ta och åka in till Falun (tror jag det blir) och besöka apoteket. Mora hade inte heller något söndagsöppet apoteket.

• Anonym (Siena)

Är du i ägglossningstid?

Det är ju bara då du kan bli gravid.
    Är du det, så är det otroligt viktigt att du tar akut p-piller så fort som möjligt. ( Det är därför det egentligen inte kallas för "dagen efter-piller, utan för akut-p-piller)
    Om du är riktigt desperat så be akutgyn på Falu lasarett att skriva ut Ellaone, ett nytt akut p-piller som är mycket mer effektivt än andra. Det är ju möjligt att de kan göra det per telefon. Det är lite dyrare.
    Det kan man ta upp till fem dagar efter, men också det ska tas så snart som möjligt för bästa effekt.
    Lycka till!
    Otur med kondomen. Dela på kostnaden för akut-p-pillret och resan. 
  • Anonym
    Anonym (Siena) skrev 2010-02-14 12:04:55 följande:
    Är du i ägglossningstid? Det är ju bara då du kan bli gravid. Är du det, så är det otroligt viktigt att du tar akut p-piller så fort som möjligt. ( Det är därför det egentligen inte kallas för "dagen efter-piller, utan för akut-p-piller) Om du är riktigt desperat så be akutgyn på Falu lasarett att skriva ut Ellaone, ett nytt akut p-piller som är mycket mer effektivt än andra. Det är ju möjligt att de kan göra det per telefon. Det är lite dyrare. Det kan man ta upp till fem dagar efter, men också det ska tas så snart som möjligt för bästa effekt. Lycka till! Otur med kondomen. Dela på kostnaden för akut-p-pillret och resan.
    Fungerar dagen efterpiller om man har ägglossning? Jag trodde det var bara då det INTE fungerade!? Det var iaf förklaringen jag fick när jag blev gravid trots att jag tagit ett dagen efterpiller...
  • Anonym (Siena)

Förklaring om akut-p-piller. Det är bara några få dagar i menscykeln man kan bli gravid och det är helt onödigt att stoppa i sig en stor dos hormon när det inte finns risk för graviditet. Därför är det bra att veta hur man fungerar och lära sig se på sitt sekret och andra tecken när man är fruktsam. Inget svårt, alla borde lära sig det INNAN man börjar trassla till det hela med hormoner. www.familjeplanering.se

Kallas för Billingsmetoden eller Naturlig Familjeplanering.
    Börjar man samtidigt använda silikonpessaret FemCap som sitter direkt på livmodertappen där sekretet kommer ifrån, så lär man sig snabbt. Och har ett ofarligt preventivmedel som inte stör sexet eller miljön samtidigt.
    Och akut-p-piller funkar på två sätt. Tror man. Jag är inte säker på att man vet. Och det är genom att hindra eller fördröja ägglossning och om befruktning redan skett, så är det svårare för ägget att fästa i livmodern.
    Finns väl ingen statistik på hur de funkar, bara siffror från undersökningar innan de blev godkända. Men precis som med p-piller så tycker jag att de verkar betydligt mer osäkra än vad siffrorna visar. Men bra att akut-p-piller finns. Och egentligen är det bra att redan ha hemma/ med sig ifall nåt inte blir som man tänkt.
    För det är när man tar dem direkt, som de är effektiva. Redan efter ett dygn är det betydligt lägre effekt.
    Och om TS läser det här, just på ungdomsmottagningen i Falun har de både kunskap om Billingsmetoden och FemCap, vilket få andra ungdomsmottagningar har. De flesta är mest inte på att bara skriva ut p-piller utan att berätta vad det finns för alternativ. Inte ens på www.umo.se finns det aktuell info om detta.
  • Anonym (orolig)

Åkte in till Falun och köpte piller + test så pillret tog jag i går direkt när jag kom ut från apoteket. Testet väntar jag till månadskiftet med att ta.

Då min mens är oregelbunden så är jag inte säker på om den kommer om 1 vecka eller 2, men risken är ju att jag är i ägglossningsperioden eller precis har passerat den....

Det kommer vara nga oroliga veckor nu.. =(

• Anonym (orolig)

Fröken röd är på besök. =) Trodde aldrig jag kunde vara så glad över att mensen kom.

Kommer ändå ta test under v10 för att vara helt säker eftersom min syster bett mig göra det då hon hade blödning första månaden av sin graviditet.

Nu vet jag att jag och min syster inte är samma person men jag känner att jag vill ta testet ändå, bara för att vara säker som sagt.

• Anonym (orolig)

tack.

Svar på tråden Behöver dagenefterpiller vart ska jag vända mig??? (bor i Leksand)!!