• Helen 1984

Klädkod på sommarbröllop - Kostym

Jag kommer att ev gå på 4 bröllop i sommar, har tidigare bara varit på ett bröllop. Vad kan tjejen ha på sig när det står klädkod kostym? Vilka färger ska man undvika att ha på bröllop?

• Svar på tråden Klädkod på sommarbröllop - Kostym
  • Lillsnufflan
    http://www.dn.se/mat-dryck/etikett/kladsel-1.110456 Där finns lite råd om vad som gäller för olika klädkoder. Du kan ha vilka färger du vill, men inte helsvart (för det är sorgeklädsel) eller helvitt (för det är reserverat för bruden). En svartvit klänning t.ex. går däremot bra.
  • Emerun

Undvik vitt, om det inte är typ en sjal eller mindre acessoar, kostym=¨fin klänning, byxdress.

• Tecken

Här står det om olika klädkoder, bl a kostym: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kl%C3%A4dkod

Vitt är en färg att undvika, men det beror ju lite på vilken sorts bröllop det är. En del säger att man inte ska rött, för det betyder att man haft sex med brudgummen. En del andra säger att man inte ska ha svart för att det är en "begravningsfärg". Vill du vara säker på att göra rätt - fråga brudparet.

• RiNan

Ha lite finare klänning, svårare än så är det inte. Är du ingen klänningstyp så har du finbyxor med finare topp och smycken. Min väninna köpte året som vi gifte oss en jätte fin blommig klänning som klockad. Den hade hon med fina smycken på alla 4 bröllop det året De flesta färger går att ha. Ja förutom vitt då. Svart klänning kanske man inte skulle ha men jag tycker inte att det är något fel med svarta finbyxor tex.
    Väninnans klänning var visserligen vit men det spelde ingen roll för den hade stora rosa blommor på.

• Lillsnufflan

Kostym är för övrigt inte någon vedertagen klädkod men jag tror du kan anta att det rör sig om kavaj.

• Anova

Det du som kvinna bör undivika på bröllop är rött, helvitt och helsvart (t.ex. svarta byxor är okej). Sen ska du givetvis inte vara snyggare klädd än bruden..

Det finns ingen klädkod som heter kostym, kanske menar paret klädkoden "kavaj"?
    Du ska som tjej då vara snyggt klädd, festklädd.. Knäkort kjol fungerar, lika så byxor av snyggare sort. Är det kyrkbröllop bör du undvika t.ex. för bara axlar (absolut inte baraxlat) och inte för kort kjol/klänning.

• Miss Cee

Det finns inte och har aldrig funnits någon regel som säger att man inte ska ha rött på bröllop, eller att det skulle ha någon innebörd om man kommer i en röd klänning. Det är en modern myt, och är vääldigt tröttsam. ;)

Bla Kronprinsessan har använt röd klänning på bröllop.

Lillsnufflan har gett ett fullständigt korrekt svar. Inte helvitt, inte helsvart, följ klädkoden och täck axlarna i kyrkan.

Svar på tråden Klädkod på sommarbröllop - Kostym