• guldrosen1

magsjuk hund

Hej har en hanhund på 3 år, en kinesisk nakenhund  som har problem med magen, harspytt nu i tre dagar och är mycket lös i avföringen.
    Har fått råd om att ge en pasta som är bra för magen, köpt hos veterinären igår, blevlite bättre då. Men kan hundar få kräksjukan också och hur länge håller det i ?

• Svar på tråden magsjuk hund
  • znuttan79

Visst kan hundar bli magsjuka. Det viktigaste nu är att den får i sej ordentligt med vätska. Gör ris avkok eller vätske ersättning se till så hunden får i sej det.

• znuttan79
    znuttan79 skrev 2010-02-13 19:51:58 följande:
    Visst kan hundar bli magsjuka. Det viktigaste nu är att den får i sej ordentligt med vätska. Gör ris avkok eller vätske ersättning se till så hunden får i sej det.
    www.vmkh.se/533.html

lite dietråd.
  • Skrållan71

Min valp har precis gått igenom det....han fick bara kokt ris i små portioner,han vägrade att dricka så jag tvingade i han med en medicin-spruta(sån man får till barnen)gav han lite åt gången...Köpte även en medicin på apoteket just för diarré hos valp/hund och den va kanonbra!

Tog ca 3-4-dygn innan han va bra nog att börja få valpfoder igen,gav han lite åt gången utblandat med ris.

Lycka till!

• LillTussa

Majsvälling är bra när man ska börja ge vanlig mat igen. Den bumsar fint i magen o stoppar upp diarré. Ger majsvälling först innan jag ger vanlig mat, typ en timma innan.

Men annars fasta första dygnet, andra dygnet lite risavkok, tredje dygnet lite uppblött mat med ris o lite majsvälling. Så brukar vi göra, men det är ju olika för alla..
  • LadyCharlotte

Kokt ris och torkfilé lika länge som hunden har haft diarré det körde jag på när min föredetta hund var magsjuk
    Börja med lite och utöka =0)

Pasta har jag aldrig hört talas om att ge vid diarré . Man lär sig ngt nytt varje dag =0)

• MaNiMi
    LadyCharlotte skrev 2010-02-13 21:44:54 följande:
    Pasta har jag aldrig hört talas om att ge vid diarré . Man lär sig ngt nytt varje dag =0)
    Tror TS menar en medicinsk pasta alltså, som ser till att saltbalans och sånt stabiliserar sig, funka riktigt bra när vår katt var dålig.
  • LillTussa
    MaNiMi skrev 2010-02-13 21:49:54 följande:
    Tror TS menar en medicinsk pasta alltså, som ser till att saltbalans och sånt stabiliserar sig, funka riktigt bra när vår katt var dålig.
    Den är jättebra. Och funkar inte risavkok eller välling finns också specialfoder man kan köpa vid magsjuka, tror den heter Intestinal (Hills veterinary). Funkar på långvarig dålig mage.. Man kör som en kur som man sedan blandar över till sitt ordinarie foder.
  • LadyCharlotte
    MaNiMi skrev 2010-02-13 21:49:54 följande:
    A ha...Ja det måste det ju vara..Blev lite konfundersam...Hahahaha
  • LadyCharlotte
    LadyCharlotte skrev 2010-02-13 21:44:54 följande:
    Kokt ris och torkfilé lika länge som hunden har haft diarré det körde jag på när min föredetta hund var magsjukBörja med lite och utöka =0)Pasta har jag aldrig hört talas om att ge vid diarré . Man lär sig ngt nytt varje dag =0)
    TORSKfilé ska det givetvis stå..Här missar man tangenterna hihi
  • antitanten

Den där pastan är inte så bra som det sägs.
    Faktum är att den innehåller olja och det är ju rena smörjmedlet för tarmarna
    som gör att diarrén knappast försvinner utan snarare blir kvar.

Däremot CANIKUR ska du prova.
    Det är garanterat det bästa i alla lägen.

Om Canikur

För djur.

Dietiskt fodertillskott speciellt utvecklat till hund för att återställa tarmfunktionen vid akut, okomplicerad diarré.
    Canikur består av växtfibrer och mineraler som binder oönskat innehåll i tarmen och som därefter försvinner tillsammans med avföringen.
    Canikur kan användas ensamt eller som komplement till medicinsk behandling rekommenderad av veterinär.
    Canikur är ett fodertillskott och ersätter inte djurets normala foder.

Förpackning: 12x4,4g tuggtabletter

Efter kuren med CANIKUR kan du ge kokt torsk o risavkok i små portioner.
    Blanda gärna i lite äggula också. Det är bindande.
  • Colisa
    antitanten skrev 2010-02-14 03:14:17 följande:
    Den där pastan är inte så bra som det sägs. Faktum är att den innehåller olja och det är ju rena smörjmedlet för tarmarna som gör att diarrén knappast försvinner utan snarare blir kvar. Däremot CANIKUR ska du prova. Det är garanterat det bästa i alla lägen. Efter kuren med CANIKUR kan du ge kokt torsk o risavkok i små portioner. Blanda gärna i lite äggula också. Det är bindande.
    Nu har ju iofs inte ts skrivit vilken pasta "den där pastan" är, men är det Diarsanylhttp://www.vetpharma.se/corporatesepro.nsf/D92F50937F23F3C6C1257281002D5D96/$File/Diarsanyl.pdf du tänker på är den ju inte i första hand för att stoppa upp diarré utan för att skydda tarmslemhinnan som kan vara skadad och irriterad. Båda är bra men de har inte samma funktion.
  • Colisa

Nähä? Detta forumet är ju helt värdelöst ibland, ska det inte gå att klistra in en länk?{#lang_emotions_undecided}
    Om någon undrar vad Diarsanyl är får ni googla istället!

• Lize
    Colisa skrev 2010-02-14 03:32:48 följande:
    Nähä? Detta forumet är ju helt värdelöst ibland, ska det inte gå att klistra in en länk?Om någon undrar vad Diarsanyl är får ni googla istället!
    Har använt det till hästen när hon varit kass i magen, och det funkar skitbra!
  • Baxxen

Har hunden magsjuka, både diarre och kräks bör hunden ställas på tillfällig "svält" samt kontakta veterinär. (se till att den får i sig vätska under tiden) Den har inte svalt något som kan ha fastnat? Vanlig magsjuka brukar lätta efter någon dag och när man börjar ge hunden foder igen så börja med risavkok osv.

Våran hund har till och från haft problem med diarre och canikur hjälpte inte. Men är säkert olika från hund till hund och olika pga själva situationen.

Ett tips vi fått är att ge hunden morotspure alltså barnmat. Och kors i taket men det har då hjälp ett flertal ggr för oss {#lang_emotions_smile} Alla sätt är bra utom de dåliga {#lang_emotions_wink} 
    Lycka till!

Svar på tråden magsjuk hund