• Anonym (rädd)

Vad betyder det att man sätter elektroder på bebisens huvud? Hur då? Låter obehagligt!! :(

Jag har läst lite här och var att man ibland satt elektroder på bebisens huvud för att se någonting, minns inte vad nu. För att det inte gick via det vanliga runt mammans mage typ.

Stoppar de in det då??? Eller hur når man bebisens huvud??
    Låter läskigt som bara den!
    snart dags..
  • Svar på tråden Vad betyder det att man sätter elektroder på bebisens huvud? Hur då? Låter obehagligt!! :(
  • norgesessan

Det tror jag nog alltid görs...Räknar med att det är för att hålla koll på hjärtslagen..Den sätts på så fort huvudet är blottlagt..

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Anonym

Om det är den jag tror så för den in den där nere och "skruvas" fast på barnets huvud. sonen hade en sån som dom tog bort vid födseln sedan.

är barnens hjärtljud eller puls som dom ser

• Bakeapple

När man har tagit hål på hinnorna kan man föra in en lite sladd och fästa på babyns huvud, ser nästan ut som en liten miniatyr korkskruv själva nålen som man fäster. Sladden är sedan kopplad till en liten högtalare där man hör barnets hjärtljud. Inte farligt och gör inte ont vare sig på mamma eller bebis. Punkten på huvudet där man fäster elektroden är en "lung och ro" punkt för akupunktur.

• norgesessan

Jag vet inte hur den "monterades", trodde det var nån sort av solid tejp på baksidan eller nåt...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Anonym

Det är för att kunna följa bebisens hjärtljud. På mig gjorde det fruktansvärt ont, jag grät när de satte fast den!

• Anonym (rädd)

jag är bara så rädd att det ska göra ont.... usch.

är rädd för all smärta som ska komma.. fan!!!
  • Athema

Jag fick också väldigt ont då dom skulle skruva fast den på min sons huvud, men då hade dom varit och dragit tidigare för att hjälpa mig att öppna mig fortare så jag var nog lite öm..

Men dom sa att det inte brukar göra ont att sätta fast den.. Så man får väl lita på det.

• mona83
    Anonym (rädd) skrev 2010-02-13 20:09:53 följande:
    jag är bara så rädd att det ska göra ont.... usch. är rädd för all smärta som ska komma.. fan!!!
    Det är ju inte alltid dom sätter en, bara om dom inte tycker att det är bra kontakt med ctg kurvan. 

När jag födde sonen hade jag den vanliga  som dom sätter utanpå magen. Har inget minne av dom satte skalpelektrod på honom.
    Men dottern däremot satte dom en med det var för att det var så dålig kontakt...

Tycker inte att det kändes nånting.
  • Veeroo

Tror inte man sätter det på alla utan när man har svårt att mäta bebisen hjärtfrekvens av någon anledning. Men det är helt ofarligt så vitt jag vet, dom gjorde det när jag födde min dotter, minns inte att det skulle gjort ont eller så. När jag hade väldigt kraftiga värkar lyckades dom inte mäta hjärtfrekvensen med den där CTG-apparaten utan satte då på skalpelektroden, tror inte ens att det syntes på hennes huvud efteråt.

• Annamaja

Det är inte alltid de sätter en sån, och de behöver inte hålla koll på hjärt ljuden hela tiden. Jag har 3 barn sen har jag varit med på kompisars förlossningar, och ingen av oss har fått en sån på barnens huvud. De kommer nog gå jätte bra!

Svar på tråden Vad betyder det att man sätter elektroder på bebisens huvud? Hur då? Låter obehagligt!! :(